Status
Inte öppen för fler kommentarer.
magnuslarsson79 skrev:
Men faktum kvarstår att det mer lutar åt att han sagt till målaren att den skulle sitta i linje med dörren, eftersom han skriver att han mätte men glömde bort snedväggen och att målaren gjort det bästa av situationen, och med Anders illustration till hands så var det ju helt rätt beslut.
Nej, jag läser det som att TS mätte och köpte en tapet och att, som du säger, tapeten måste klippas i övre vänstra hörnet. Självklart har TS köpt en felaktig tapet. Men sen vid överlämnandet av tapeten, det är nu det viktiga kommer i min mening. Så har inte målaren identifierat problemet med att tapeten är måste kapas, han har inte förmedlat detta tillräckligt mot kund och som många målare här tidigare nämnt så sätter man inte upp en fototapet utan att kunde förstår var den skall sitta och vad det då innebär med detta snedtak.

TS skriver att, Ja jag köpte en för liten tapet. Men jag hade önskat att målaren hade sett detta och diskuterat möjligheterna. Inte TS ord, men dom finns där.

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
magnuslarsson79 skrev:
Men det är det som är hela grejen jag försöker få fram, om kunden visste att det skulle bli bäst om målaren satte upp den lite till höger eller sänka den, varför inte säga det till målaren?
Därför hon förstod inte det förrän efter tapeten satt på väggen varför hon skapade tråden antar jag.

• Gilla
helder
  • Laddar…
nia79 skrev:
Första inlägget.

Vad anser ni om denna tapetuppsättning? Vår målare anser att detta är rätt och riktigt, jag anser man flyttar den till höger eller kapar nere vid fötterna vid behov och inte delar mitt över prinsessans ansikte!!

Jag anser att man flyttar den åt höger. Så ja, det är målarens beslut helt klart.
Men det är bra att du granskar, ibland gör man antaganden helt klart. Alla gör fel ibland.
Japp. Men det är fortfarande bara ett antagande att beslutet är målarens. Med facit i hand kommer TS till insikt, samma TS som säger sig ha missat att h*n har en snevägg och konstaterar att tapeten borde ha flyttats vid behov. Hur ska målaren känna till TS behov? Om TS, som ju faktiskt är byggherre, hade anställt en projektledare hade detta kunnat undvikas, men nu väljer snålhaggan att i efterhand lasta den stackars målaren. Beklämmande.

Paxman skrev:
Andra gången du mer mig "ge mig"...men se du, det gör jag inte. Jag kommer fortsätta hävda att du har fel inställning till hur en hantverkare ska bete sig.

Att målaren fått instruktionen att sätta upp tapeten på väggen är det ingen som ifrågasätter. Du fortsätter använda argumentet att "man kan inte ringa till kunden och fråga om allting", vilket är rent löjligt. Om hinder uppstår som markant kommer förändra utseende på jobbet är det ju självklart att kunden måste konsulteras. Om du skulle be en hantverkare att sätta upp en tavla på en specifik plats i ett rum och det visar sig att just där går en massa kabelstammar och rör i väggen så det är omöjligt att borra, skulle du då tycka att det var OK att snickaren på eget bevåg satte upp tavlan på en annan vägg eller varför inte i ett annat rum?

Helt utan att tveka! Det är kunden som bestämmer och går det emot vad hantverkaren anser sig kunna stå för är det bara att packa ihop och åka hem. Att du inte tycker det är i min mening ganska skrämmande!
Jag tycker att du borde skola om dig till hantverkare, du kan ju se det som att du får rädda släktet eller något, så kanske du lär dig vad som är inom rimliga gränser. Finns nog inte många hantverkare som inte hör av sig till kunden om stora problem, men vart går gränsen? När nu målaren fått informationen att sätta tapeten på väggen och i linje med dörren, gör han då fel när han sätter den så? Enligt Anders bild så var det ju ganska tydligt att alternativet att dra den till höger inte var speciell vackert och neråt hade inte fungerat för då hade tapeten inte räckt upp i taket.

Min åsikt är inte skrämmande...men däremot din åsikt vilket i princip betyder att en hantverkare får aldrig ha en personlig åsikt över vad han tycker om för skulle den inte stämma med kunden så är det bara att åka hem

Robert63 skrev:
Japp. Men det är fortfarande bara ett antagande att beslutet är målarens. Med facit i hand kommer TS till insikt, samma TS som säger sig ha missat att h*n har en snevägg och konstaterar att tapeten borde ha flyttats vid behov. Hur ska målaren känna till TS behov? Om TS, som ju faktiskt är byggherre, hade anställt en projektledare hade detta kunnat undvikas, men nu väljer snålhaggan att i efterhand lasta den stackars målaren. Beklämmande.
Hahahah, ja en hel projektorganisation skulle TS ha anställt för att sätta upp tapeten, jag instämmer totalt :)
Ne, jag tror faktiskt att människor är ärliga i grund och botten. Ifall TS sa åt målaren att sätta upp tapeten, i linje med dörren, tror jag inte hon är så dum att hon skriver en tråd här. Det är en rätt speciell tapet och målaren kan mycket väl läsa vad som skrivs. :)

• Gilla
helder
  • Laddar…
nia79 skrev:
Jag tror snarare det är så att målaren har förstått att hen har utfört arbetet aningen felaktigt och en ny tapet nu sitter på väggen bakom dörren :) varför TS inte har någon anledning att titta in här längre.

Var det rätt Smiley nu?
Om man ser till ALL fakta som läggs fram så skulle det varit en ;) istället, för tråden skapades i torsdags kväll och nu är det söndag kväll och sista inlägget TS gjorde var i fredags eftermiddag och inget tydde då på att det var omgjort. Så sanolikheten att målaren hunnit göra om det är inte så stor. Det innebär att en skämtsam smiley ;) hade passat bättre än en glad smiley :)

magnuslarsson79 skrev:
Jag tycker att du borde skola om dig till hantverkare, du kan ju se det som att du får rädda släktet eller något, så kanske du lär dig vad som är inom rimliga gränser. Finns nog inte många hantverkare som inte hör av sig till kunden om stora problem, men vart går gränsen? När nu målaren fått informationen att sätta tapeten på väggen och i linje med dörren, gör han då fel när han sätter den så? Enligt Anders bild så var det ju ganska tydligt att alternativet att dra den till höger inte var speciell vackert och neråt hade inte fungerat för då hade tapeten inte räckt upp i taket.

Min åsikt är inte skrämmande...men däremot din åsikt vilket i princip betyder att en hantverkare får aldrig ha en personlig åsikt över vad han tycker om för skulle den inte stämma med kunden så är det bara att åka hem
Här är det faktafel. Du skriver att TS har sagt åt målaren att sätta upp tapeten i linje med dörren. Så är det inte, visa mig vart det framgår så skall jag revidera min åsikt.
Sen är det fråga om vad som är snyggt eller inte, det skall vi inte diskutera, inte som hantverkare, kunden har alltid rätt. Men vi skall som hantverkare upplysa kunden om problem. Och det har målaren inte gjort.

• Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
magnuslarsson79 skrev:

Nu skapar du hamngubbar igen.

Jo, din åsikt är skrämmande eftersom du skriver: "...ska målaren då packa ihop om han personligen vet att tapeten kommer se ut som skit när den sitter där kunden vill ha den?". Detta är ett elitistiskt uttalande om att hantverkarens estetiska åsikt är mer värd än kundens och att det därför är OK att köra över kunden. Jag har dock FLERA gånger skrivit att min åsikt är att hantverkaren ska återkoppla med kunden ifall utseendet på jobbet kommer avvika från vad kunden kan tänkas förvänta sig. Ja, det är svårt att avgöra var gränsen går...men det legitimerar inte hantverkaren att bete sig helt efter eget tycke om hinder uppstår.

Det är också intressant att du helt lämnar mitt hypotetiska exempel utan svar. Tar det en gång till, jag är verkligen nyfiken på vad du tycker om detta:

"Om du skulle be en hantverkare att sätta upp en tavla på en specifik plats i ett rum och det visar sig att just där går en massa kabelstammar och rör i väggen så det är omöjligt att borra, skulle du då tycka att det var OK att snickaren på eget bevåg satte upp tavlan på en annan vägg eller varför inte i ett annat rum?"

magnuslarsson79 skrev:
Ganska tydligt vart TS mätt upp vart den skulle sitta.
Nej, det där tolkar du som du vill. Jag läser detta som. Jag mätte väggen, ca 2,40, men tänkte inte på att väggen var sned. Det står inte att hon mätte från dörren är jag ledsen.

Eller kanske, det är svårt, tolkning av den där texten. Jag läste det som att hon mätt en vägg och valt en tapet som för plats. Inte att hon prompt valt att den skall sitta vid dörren eftersom hon skriver att:

"Vår målare anser att detta är rätt och riktigt, jag anser man flyttar den till höger eller kapar nere vid fötterna vid behov och inte delar mitt över prinsessans ansikte!! "

Redigerat:
  • Gilla
helder och 2 till
  • Laddar…
nia79 skrev:
Nej, det där tolkar du som du vill. Jag läser detta som. Jag mätte väggen, ca 2,40, men tänkte inte på att väggen var sned. Det står inte att hon mätte från dörren är jag ledsen.
Nu blir det väl ändå bredden som avgör hur tapeten passar in på väggen va? Du förstärker inte din poäng genom att hitta på orimlig fakta,

magnuslarsson79,

En gång till:

Om du skulle be en hantverkare att sätta upp en tavla på en specifik plats i ett rum och det visar sig att just där går en massa kabelstammar och rör i väggen så det är omöjligt att borra, skulle du då tycka att det var OK att snickaren på eget bevåg satte upp tavlan på en annan vägg eller varför inte i ett annat rum?

Paxman skrev:
magnuslarsson79,

En gång till:

Om du skulle be en hantverkare att sätta upp en tavla på en specifik plats i ett rum och det visar sig att just där går en massa kabelstammar och rör i väggen så det är omöjligt att borra, skulle du då tycka att det var OK att snickaren på eget bevåg satte upp tavlan på en annan vägg eller varför inte i ett annat rum?
Nu ska jag svara som du och vissa andra frenetiskt lyckas svara en gång...Jag skulle aldrig i hela mit liv anlita en hantverkare för att sätta upp en tavla.

• Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
magnuslarsson79 skrev:
Nu ska jag svara som du och vissa andra frenetiskt lyckas svara en gång...Jag skulle aldrig i hela mit liv anlita en hantverkare för att sätta upp en tavla.
Tack, det var ett tydligt svar på hur du fungerar i en diskussion...:D

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
magnuslarsson79 skrev:

Jag säger ju det! Magnus är ingen hantverkare, han är komiker!!

helder skrev:
Du sprider en massa nedlåtande åsikter mot folk som bevisligen är duktiga.

Bara för att folk är noga och duktiga behöver du inte trycka ned och kritisera dem!

- Det pekar bara på att du är missnöjd med dig själv, avundsjuk på personen och vill maskera din egen otillräcklighet!
Faktafel Alla hantverkare är faktiskt inte så fantastiska. Så man kan välja ifall man vill ta åt sig av kritiken eller inte. Och då brukar det vara så att ifall man känner sig träffad, ja då är man rätt usel. Men ifall man inte gör det har man inget att oroa sig för.

• Gilla
helder
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.