Status
Inte öppen för fler kommentarer.
magnuslarsson79 skrev:
Har otaliga gånger pratat med kunder om olika val hit och dit och kan mest största sannolikhet säga att om hantverkaren ringt och frågat kunden hur han ville ha det så hade konversationen varit:

-”Tjena, målaren här. Fototapeten ni ska ha i dotterns sovrum kommer behöva beskäras på ett eller annat sett, hur hade du velat ha det?”

-”Jag vet inte riktigt, vad tror du hade blivit bäst?”

-”Rent spontant anser jag att om den ska sitta i linje med dörren, så blir det bäst att man håller den centrerad mellan tak och golv för att få största helheten i bilden, det som behöver beskäras då blir tyvärr en del av ansiktet på prinsessan längst upp till vänster. Men det blir nog det bästa alternativet enligt mig”

-”Då kör vi på det, tycker jag”
Det är väl just ordet "om" i första meningen ovan som är det som driver hela den här diskussionen framåt? Vi vet inte ifall målaren frågade TS hur tapeten skulle beskäras. Gjorde h*n det inte, är det hantverkaren som felat. Ställdes frågan och TS sa "kör på det du tycker är bäst" så har TS inte rätt att kritisera tapetens placering. H*n kan tycka att det blev fult, men kan inte kräva något av målaren.

Jag personligen vägrar att ens se alternativet att målaren förklarat hur h*n tänkt göra (kapa prinsessans huvud), fått klartecken och att TS sedan ändå startar den här tråden.
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Exakt! Även om kunden ger mig fullt mandat att göra som jag vill så återkopplar man ju lösningen med kund
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Med tanke på hantverkares förmåga att kommunicera överlag så är nog chansen stor att han valde det på eget bevåg. Men även om så inte var fallet måste man hela tiden väga kundernas egna ideer och komma med feedback
Och där färgar du din åsikt med ditt grundförakt mot hantverkare. Det är väl klart som fan att målaren inte fått en fototapet i näven och placerat den helt fritt i rummet. Även om det kanske är svårt att erkänna att du har fel, så betyder inte det att din sanning stämmer.
 
Paxman skrev:
Det är väl just ordet "om" i första meningen ovan som är det som driver hela den här diskussionen framåt? Vi vet inte ifall målaren frågade TS hur tapeten skulle beskäras. Gjorde h*n det inte, är det hantverkaren som felat. Ställdes frågan och TS sa "kör på det du tycker är bäst" så har TS inte rätt att kritisera tapetens placering. H*n kan tycka att det blev fult, men kan inte kräva något av målaren.

Jag personligen vägrar att ens se alternativet att målaren förklarat hur h*n tänkt göra (kapa prinsessans huvud), fått klartecken och att TS sedan ändå startar den här tråden.
Men det är ju där problemet ligger, resultatet hade blivit det samma oavsett om målaren ringt eller inte. Är TS en nitisk person så hade tråden handlat om att "Målaren satt upp tapeten fel" eller att "Målaren fakturerade för mycket" (tid för att få tag i kund och komma överens)
 
Eftersom tråden är skapad som Paxman skriver kan man dra slutsatsen att kommunikation mellan målare och beställare inte ägt rum. Om man kan acceptera det faktum så är min ståndpunkt att målaren har tagit egna beslut om huruvida tapeten skall linjera med dörren och detta har slutat med att Ariel tappade sitt huvud. Detta gjorde kunden bestört.
En skitsak i det hela men det jag är fascinerad över i en tråd som denna är människors oförmåga att inte inse detta. Dom antar att kunden har bestämt linjeringen för att sedan starta en tråd... asså, hur får man ihop det?
Det finns så otroligt många mindre begåvade människor här på jorden...och snälla mammor säger att man är speciell, men, asså..., nä jag vet inte....
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
magnuslarsson79 skrev:
Men det är ju där problemet ligger, resultatet hade blivit det samma oavsett om målaren ringt eller inte.
Det var ju en väldigt märklig slutsats. Snacka om att idiotförklara kunden! "Det är ingen idé att ringa kunden och fråga, h*n kommer ändå inte ha något vettigt att säga så jag gör som jag vill ändå."

Om du representerar hur den generella hantverkaren resonerar är vi konsumenter väldigt illa ute...
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
magnuslarsson79 skrev:
Så enligt din mening så ska snickaren som sätter lister hemma hos dig återkoppla för att komma fram till vart han ska skarva golvsockeln för att du ska bli helt nöjd?
Menar du på allvar att en skarv i en golvsockel är att likställa med beskärning av en motivtapet i ett barnrum? Det börjar lukta lite skogsväsen här tycker jag...
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
nia79 skrev:
Eftersom tråden är skapad som Paxman skriver kan man dra slutsatsen att kommunikation mellan målare och beställare inte ägt rum. Om man kan acceptera det faktum så är min ståndpunkt att målaren har tagit egna beslut om huruvida tapeten skall linjera med dörren och detta har slutat med att Ariel tappade sitt huvud. Detta gjorde kunden bestört.
En skitsak i det hela men det jag är fascinerad över i en tråd som denna är människors oförmåga att inte inse detta. Dom antar att kunden har bestämt linjeringen för att sedan starta en tråd... asså, hur får man ihop det?
Det finns så otroligt många mindre begåvade människor här på jorden...och snälla mammor säger att man är speciell, men, asså..., nä jag vet inte....
"Jag mätte innan jag beställde, men räknade inte med snedväggen."

Om man väljer att se allt som skrivs istället för att välja ut små delar som passar en själv så kan man faktiskt ganska lätt räkna ut att det har funnits en dialog från början om var tapeten ska placeras...så då får man istället tänka i lite andra banor...som att "Kunden alltid har rätt" mentaliteten börjar gå lite långt.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Paxman skrev:
Det var ju en väldigt märklig slutsats. Snacka om att idiotförklara kunden! "Det är ingen idé att ringa kunden och fråga, h*n kommer ändå inte ha något vettigt att säga så jag gör som jag vill ändå."

Om du representerar hur den generella hantverkaren resonerar är vi konsumenter väldigt illa ute...
Men det är väl därför man anlitar en hantverkare från början? Man anlitar någon som kan det bättre än vad man själv kan, sen gäller det att man väljer rätt, vilket har blivit lite knivigt eftersom många går på att det ska vara så billigt som möjligt och då blir det lätt för klåparna att få jobbet, vilket i sin tur leder till...
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Paxman skrev:
Menar du på allvar att en skarv i en golvsockel är att likställa med beskärning av en motivtapet i ett barnrum? Det börjar lukta lite skogsväsen här tycker jag...
Nu får du väl ge dig...klart jag inte jämför en tapetskarv med en skarv på en golvsockel. Men vem ska bestämma vart den linjen ska gå någonstans? När blir ett problem för stort eller för litet för att hantverkaren ska ta tag i det? Tror du inte det blir ramaskri om kunden får en faktura med en rad som det står "Återkoppling"?
 
magnuslarsson79 skrev:
Men det är väl därför man anlitar en hantverkare från början? Man anlitar någon som kan det bättre än vad man själv kan, sen gäller det att man väljer rätt, vilket har blivit lite knivigt eftersom många går på att det ska vara så billigt som möjligt och då blir det lätt för klåparna att få jobbet, vilket i sin tur leder till...
Precis Magnus.
Och när då TS har anlitat målaren som har valt att kapa huvudet på Ariel utan att TS har godkänt detta. Nu kommer en fråga, du kan välja att svara.

Anser du att hantverkaren har gjort ett bra jobb?
 
magnuslarsson79 skrev:
Men det är väl därför man anlitar en hantverkare från början? Man anlitar någon som kan det bättre än vad man själv kan, sen gäller det att man väljer rätt, vilket har blivit lite knivigt eftersom många går på att det ska vara så billigt som möjligt och då blir det lätt för klåparna att få jobbet, vilket i sin tur leder till...
Sweet lord!! Att du presenterar dig i ditt första inlägg på Bygghus.se med att "jag är inte bara hantverkare, jag är konsument också" är ju hysteriskt roligt! :D

Jag ska se om jag förstått dig rätt:

Dyraste hantverkaren är alltid den som gör mest rätt och alltid den som får till det snyggaste slutresultatet.

Beställaren saknar helt estetisk kompetens och behöver därför inte kommuniceras med alls.

Hemmafixare är de enda som får ha en åsikt när det gäller utseende, anlitar man hantverkare så får man hålla käft och gilla resultatet.

Har jag uppfattat dig rätt?
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
nia79 skrev:
Det finns så otroligt många mindre begåvade människor här på jorden...och snälla mammor säger att man är speciell, men, asså..., nä jag vet inte Magnus..Men din förmåga att dra slutsatser... du har helt rätt, raketforskare är du inte.
Så du försöker fortfarande intala dig själv att "Jag mätte innan jag beställde, men räknade inte med snedväggen" betyder att målaren helt själv kollat åt vilket håll vinden blåser och sedan kommit på vart tapeten skulle sitta?

Och jag har inte skrivit att jag var raketforskare...men läs citatet några gånger för dig själv och tänk om en gång till sen.
 
magnuslarsson79 skrev:
Nu får du väl ge dig...klart jag inte jämför en tapetskarv med en skarv på en golvsockel. Men vem ska bestämma vart den linjen ska gå någonstans? När blir ett problem för stort eller för litet för att hantverkaren ska ta tag i det? Tror du inte det blir ramaskri om kunden får en faktura med en rad som det står "Återkoppling"?
Det var precis det du gjorde.

Livet består av gråzoner, och när hantverkare målar (häpp!) allt i svart och vitt så är det väl självklart att konsumenterna blir missnöjda. Filosofin: "Hellre fråga en gång för mycket än en gång för lite" är kanske inte så dum. Men du har halt rätt i att kunden inte kommer bli så nöjd om hantverkaren tar betalt per ord h*n uttalar. En sådan hantverkare blir nog inte så långvarig i branschen dock.
 
nia79 skrev:
Precis Magnus.
Och när då TS har anlitat målaren som har valt att kapa huvudet på Ariel utan att TS har godkänt detta. Nu kommer en fråga, du kan välja att svara.

Anser du att hantverkaren har gjort ett bra jobb?
Jag anser att målaren har gjort det bästa som gick att göra utefter förutsättningarna, AndersMalmgres illustration visar att alternativet att sätta in den bakom dörren ser ännu mer fördjävligt ut och att dra den neråt hade sett ännu värre ut än det.
Och sen ser jobbet klockrent utfört ut på bild, men jag har inte sett det i verkligheten så där kan jag inte uttala mig helt om det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.