Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Här är inlägg #18, skrivet av TS: (jag hade faktiskt missat det)

Jag tycker det är mitt fel som beställt felaktig tapet. Men, jag har anlitat proffs eftersom jag inte kan tapetsering, målning och måttanpassning. Jag anser att det ligger i yrket att se problem som detta i tid, sedan fråga hur jag tänkt, om jag tänkt. Hade han gjort det hade jag satt den bakom dörren då det inte alls spelar roll, man har ju oftast dörren stängd när man leker och då syns hela tapeten. Alternativt hade jag skickat tillbaka denna och köpt en ny som passar väggen bättre.
Jag mätte innan jag beställde, men räknade inte med snedväggen. Jag är som sagt var ny på detta. Jag tackar för alla synpunkter! Det är både intressant och kul att se hur olika vi uppfattar situationen!
Det framgår med all önskvärd tydlighet att målaren INTE kollat av med kunden, utan har handlat på helt eget bevåg (helt i enlighet med hur magnuslarsson79 tycker att en hantverkare ska agera). TS erkänner villigt att h*n borde ha kollat upp tapeten noggrannare och insett att den inte passade riktigt. Nu gjordes den missen vilket är förståeligt, TS är ingen hantverkare, men TS hade varit OK med att en del av tapeten hamnade bakom dörren när denna är öppen alt. skaffat en annan tapet.

Hantverkaren gjorde en "assumption" och är alltså skyldig till denna "fuckup". Är h*n en rättfärdig människa åtgärdar h*n misstaget utan kostnad för kunden.

TS fall är för min del nu färdiguträtt...dock fortsätter jag gärna att diskutera med hantverkare som anser att kunden alltid har fel. Det är så urbota korkat att jag är intresserad av vad som ligger bakom denna absurda inställning.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
magnuslarsson79 skrev:
Jag anser att målaren har gjort det bästa som gick att göra utefter förutsättningarna, AndersMalmgres illustration visar att alternativet att sätta in den bakom dörren ser ännu mer fördjävligt ut och att dra den neråt hade sett ännu värre ut än det.
Och sen ser jobbet klockrent utfört ut på bild, men jag har inte sett det i verkligheten så där kan jag inte uttala mig helt om det.
74010 skrev:
Jag tycker det är mitt fel som beställt felaktig tapet. Men, jag har anlitat proffs eftersom jag inte kan tapetsering, målning och måttanpassning. Jag anser att det ligger i yrket att se problem som detta i tid, sedan fråga hur jag tänkt, om jag tänkt. Hade han gjort det hade jag satt den bakom dörren då det inte alls spelar roll, man har ju oftast dörren stängd när man leker och då syns hela tapeten. Alternativt hade jag skickat tillbaka denna och köpt en ny som passar väggen bättre.
Jag mätte innan jag beställde, men räknade inte med snedväggen. Jag är som sagt var ny på detta. Jag tackar för alla synpunkter! Det är både intressant och kul att se hur olika vi uppfattar situationen!

magnuslarsson kan säker det där med hur man ska hänga tapeter för att det ska passa den fackmannamässiga standarden så bra som möjligt eller vad det heter.

Men det viktigaste för alla kunder är inte att det ska se så "proffsigt" ut som möjligt det kan vara så att även om det är "fel" enligt den "fackmannamässiga standarden" så vill kunden, eller kundens barn, se hela Ariels ansikte. Även om ett tapetserings proffs tycker att den ser förjävligt ut.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
En liten uppmaning till TS, om du fortfarande läser tråden: denna tråd kommer med största sannolikhet låsas, så du kan väl starta en ny om det sker någon utveckling i ditt fall? Det vore trevligt att få reda på ifall hantverkaren tar sitt ansvar och gör om tapetseringen! (y)
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Om trådskaparen hade valt vart tapeten skulle börja hade väl hon inte beklagat sig efterhand. Tror du konsumenter är så in i helvete urbota dumma? Bortsätt från att du själv då är konsument som du skrev :)
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
nia79 skrev:
Om trådskaparen hade valt vart tapeten skulle börja hade väl hon inte beklagat sig efterhand. Tror du konsumenter är så in i helvete urbota dumma? Bortsätt från att du själv då är konsument som du skrev :)
Det du måste förstå och det jag vill poängtera med diskutionen är att tänket "Kunden har alltid rätt" faktiskt har lett till att folk beklagar sig i efterhand...och att man som forumläsare måste försöka vara objektiv när man läser inlägget. Om du sätter dig in i situationen att du är målaren, skulle du helt själv komma på att sätta tapeten i linje med dörren? Det tillsammans med att TS skrev att han mätte väggen men räknade inte med snedväggen talar ganska starkt för att målaren inte tagit beslutet själv. Bara försök en liten stund att tänka från bådas perspektiv.
 
magnuslarsson79 skrev:
Det du måste förstå och det jag vill poängtera med diskutionen är att tänket "Kunden har alltid rätt" faktiskt har lett till att folk beklagar sig i efterhand...och att man som forumläsare måste försöka vara objektiv när man läser inlägget. Om du sätter dig in i situationen att du är målaren, skulle du helt själv komma på att sätta tapeten i linje med dörren? Det tillsammans med att TS skrev att han mätte väggen men räknade inte med snedväggen talar ganska starkt för att målaren inte tagit beslutet själv. Bara försök en liten stund att tänka från bådas perspektiv.
Du har ju själv uppgivit att hantverkare inte gör fel. Iom att du läst vad TS skriver i inlägg #18 (som jag citerade för några inlägg sedan) och ändå har den inställning du har betyder det att du anser att TS ljuger. Det handlar inte om att TS inte är objektiv, du hävdar att h*n far med osanning, vilket är två helt olika saker.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
magnuslarsson79 skrev:
Och nej det handlar inte om att jag tycker att konsumenter är så in i helvete urbota dumma...det hela handlar om att konsumenterna tycker att hantverkana är så in i helvete urbota dumma. Och detta helt grundat på vad endast den ena parten har att säga...tänk på det en stund
Min uppfattning är inte att konsumenterna tycker att hantverkarna är dumma. Som jag ser det tycker vi konsumenter att hantverkare ofta är arroganta och saknar inställningen att det är kunden och dennes behov som ska vara i centrum, inte hantverkaren själv.

Det beror ju givetvis på hur man definierar ordet "dumma". Det kan ju avse brist på intelligens, men också att man inte är snäll.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Paxman skrev:
Du har ju själv uppgivit att hantverkare inte gör fel. Iom att du läst vad TS skriver i inlägg #18 (som jag citerade för några inlägg sedan) och ändå har den inställning du har betyder det att du anser att TS ljuger. Det handlar inte om att TS inte är objektiv, du hävdar att h*n far med osanning, vilket är två helt olika saker.
Men hur tolkar du "Jag mätte innan jag beställde, men räknade inte med snedväggen"? Du läser den meningen men du vägrar se den...jag ta med den i beräkningen av min uppfattning. Tillsammans med rubriken "Usel tapetsering!!!" och att jag som hantverkare inte hade tagit beslutet att sätta tapeten på just den väggen och just i linje med dörren utan att kunden hade pratat om det.

Jag har inte sagt att hantverkare inte gör fel, det du och några till verkar ha svårt för är att se är att hantverkarna kanske inte alltid har fel. Så innan högafflarna och facklorna tas fram så kan man iaf försöka att se det hela från bådas synvinkel och inte alltid anta att parten som inte fått sagt sitt är helt dum i huvudet. Du kanske kan försöka likana det vid en separation, där oavsett vad som har hänt så står mannens vänner på hans sida och hennes vänner på hennes sida, det gör att vännerna har svårt att inte ta parti.

Sen att du hittar på saker...det blir bara konstigt...
 
harry73
Odjuret skrev:
Tja nu verkar det finnas 2 läger... Där det ena anser att TS vill att det ska linjera med dörren. Och det andra lägret som säger att det inte finns någon sådant.
det finns ett 3 läger, som är den tysta majoriteten som inser att placeringen kanske inte är optimal, men som tycker det är en stor överdrift att kalla det usel tapetsering.
TS borde söka orsaken lite mer hos sig själv. Det skulle underlätta livet för honom.
Pick your battles
 
  • Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
magnuslarsson79 skrev:
Men hur tolkar du "Jag mätte innan jag beställde, men räknade inte med snedväggen"? Du läser den meningen men du vägrar se den...jag ta med den i beräkningen av min uppfattning. Tillsammans med rubriken "Usel tapetsering!!!" och att jag som hantverkare inte hade tagit beslutet att sätta tapeten på just den väggen och just i linje med dörren utan att kunden hade pratat om det.

Jag har inte sagt att hantverkare inte gör fel, det du och några till verkar ha svårt för är att se är att hantverkarna kanske inte alltid har fel. Så innan högafflarna och facklorna tas fram så kan man iaf försöka att se det hela från bådas synvinkel och inte alltid anta att parten som inte fått sagt sitt är helt dum i huvudet. Du kanske kan försöka likana det vid en separation, där oavsett vad som har hänt så står mannens vänner på hans sida och hennes vänner på hennes sida, det gör att vännerna har svårt att inte ta parti.

Sen att du hittar på saker...det blir bara konstigt...
Jag har läst den, flera gånger och anser ändå att en hantverkare inte kan lägga skulden på kunden om denne gör ett misstag i förarbetet. Om det är någon som läser selektivt så är de du. Jag har redan skrivit att hantverkaren alltid har ett val att tacka nej till ett jobb om denne anser att kundens önskemål inte stämmer med den egna uppfattningen, men det är inte OK att köra över en kunds önskemål och sedan kräva betalt för det. För att hantverkaren ska kunna följa kundens önskemål måste hantverkaren se till att informera sig om det.

Jag skrev också tidigare att vi haft markarbetare här och de var professionella nog att påpeka att ett par saker som jag hade beställt inte skulle bli så bra enligt deras erfarenhet. De sa, vi kan givetvis göra som du vill men du bör tänka på det här och det här. Efter en konstruktiv diskussion enades vi om att deras förslag skulle vara bättre. Andra saker de var på väg att göra påpekade jag och de ändrade till mina önskemål. Enligt ditt resonemang skulle de skitit i vad jag sa och gjort alla saker som de ville.

Dte du gör i TS fall, är att leta efter saker som kan ursäkta målaren. Du blundar för det viktigaste, TS skriver: "Jag anser att det ligger i yrket att se problem som detta i tid, sedan fråga hur jag tänkt, om jag tänkt. Hade han gjort det hade jag satt den bakom dörren då det inte alls spelar roll..."

Att kunden inte har kunskap/förmåga att se problemen är det inte ett frikort för hantverkaren att göra som h*n behagar. Det är ju för bövelen någons hem denna jobbar i! Hantverkaren går vidare till nästa jobb och glömmer snabbt hela saken, kunden ska bo där varje dag i flera år framöver.

Vad du anser att jag hittar på har jag ingen aning om...känns som en halmgubbe för mig.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Robert63 skrev:
Nja, det är ju mer ditt antagande, om det är målaren eller TS som fattat beslutet framgår inte.


Första inlägget.

Vad anser ni om denna tapetuppsättning? Vår målare anser att detta är rätt och riktigt, jag anser man flyttar den till höger eller kapar nere vid fötterna vid behov och inte delar mitt över prinsessans ansikte!!

Jag anser att man flyttar den åt höger. Så ja, det är målarens beslut helt klart.
Men det är bra att du granskar, ibland gör man antaganden helt klart. Alla gör fel ibland.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Paxman skrev:
Jag har läst den, flera gånger och anser ändå att en hantverkare inte kan lägga skulden på kunden om denne gör ett misstag i förarbetet. Om det är någon som läser selektivt så är de du. Jag har redan skrivit att hantverkaren alltid har ett val att tacka nej till ett jobb om denne anser att kundens önskemål inte stämmer med den egna uppfattningen, men det är inte OK att köra över en kunds önskemål och sedan kräva betalt för det. För att hantverkaren ska kunna följa kundens önskemål måste hantverkaren se till att informera sig om det.

Jag skrev också tidigare att vi haft markarbetare här och de var professionella nog att påpeka att ett par saker som jag hade beställt inte skulle bli så bra enligt deras erfarenhet. De sa, vi kan givetvis göra som du vill men du bör tänka på det här och det här. Efter en konstruktiv diskussion enades vi om att deras förslag skulle vara bättre. Andra saker de var på väg att göra påpekade jag och de ändrade till mina önskemål. Enligt ditt resonemang skulle de skitit i vad jag sa och gjort alla saker som de ville.

Dte du gör i TS fall, är att leta efter saker som kan ursäkta målaren. Du blundar för det viktigaste, TS skriver: "Jag anser att det ligger i yrket att se problem som detta i tid, sedan fråga hur jag tänkt, om jag tänkt. Hade han gjort det hade jag satt den bakom dörren då det inte alls spelar roll..."

Att kunden inte har kunskap/förmåga att se problemen är det inte ett frikort för hantverkaren att göra som h*n behagar. Det är ju för bövelen någons hem denna jobbar i! Hantverkaren går vidare till nästa jobb och glömmer snabbt hela saken, kunden ska bo där varje dag i flera år framöver.

Vad du anser att jag hittar på har jag ingen aning om...känns som en halmgubbe för mig.
Nu får du ge dig...målaren har inte på eget bevåg åkt till Bauhaus och köpt tapeten...sen är det ganska tydligt att målaren fått instruktionen att tapeten ska sitta på just den väggen och ingen annan...och när TS skrev att han mätte väggen men glömde snedväggen så är det ju väldigt tydligt var han ville att tapeten skulle börja, men tänkte inte på vart den skulle sluta. Poängen är att man kan inte göra annat än vad kunden säger att man ska göra och man kan inte ringa till kunden och fråga om allting, även om kunden tycker det i efterhand. Om du tycker att hantverkaren ska låta bli jobbet om han anser att slutresultatet kommer bli kattskit, ska målaren då packa ihop om han personligen vet att tapeten kommer se ut som skit när den sitter där kunden vill ha den?
 
magnuslarsson79 skrev:
Nu får du ge dig...målaren har inte på eget bevåg åkt till Bauhaus och köpt tapeten...sen är det ganska tydligt att målaren fått instruktionen att tapeten ska sitta på just den väggen och ingen annan...och när TS skrev att han mätte väggen men glömde snedväggen så är det ju väldigt tydligt var han ville att tapeten skulle börja, men tänkte inte på vart den skulle sluta. Poängen är att man kan inte göra annat än vad kunden säger att man ska göra och man kan inte ringa till kunden och fråga om allting, även om kunden tycker det i efterhand. Om du tycker att hantverkaren ska låta bli jobbet om han anser att slutresultatet kommer bli kattskit, ska målaren då packa ihop om han personligen vet att tapeten kommer se ut som skit när den sitter där kunden vill ha den?
Magnus jag tror verkligen att du har fel när du antar att kunden sagt åt målaren. Läs nu detta.

"Vad anser ni om denna tapetuppsättning? Vår målare anser att detta är rätt och riktigt, jag anser man flyttar den till höger eller kapar nere vid fötterna vid behov och inte delar mitt över prinsessans ansikte!! "

Det är TS ord. Hon tyckte den kunde placerats åt höger, bakom dörren, precis som AndersM har illustrerat.
Det är den här tunga bevisningen som TS har lämnat här och där som får mig att tycka målaren inte gjort sitt fullt ut.
Men det innebär inte att det är en usel uppsättning. Men den är inte gjord i samråd med kunden och jag som egenföretagare vet hur viktigt just kommunikationen med kunden är. Och det handlar inte om skrävel, det handlar om överlevnad i en bransch där det finns mycket duktiga hantverkare, men också många som faktiskt utför arbete utan att diskutera tillräckligt med kunden, som tyvärr trådskaparen har stött på (min ståndpunkt).
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
nia79 skrev:
"Jag anser att det ligger i yrket att se problem som detta i tid, sedan fråga hur jag tänkt, om jag tänkt. Hade han gjort det hade jag satt den bakom dörren då det inte alls spelar roll..."

Trådskaparen Ord, Läs denna mening noga.
Men faktum kvarstår att det mer lutar åt att han sagt till målaren att den skulle sitta i linje med dörren, eftersom han skriver att han mätte men glömde bort snedväggen och att målaren gjort det bästa av situationen, och med Anders illustration till hands så var det ju helt rätt beslut.
 
nia79 skrev:
Magnus jag tror verkligen att du har fel när du antar att kunden sagt åt målaren. Läs nu detta.

"Vad anser ni om denna tapetuppsättning? Vår målare anser att detta är rätt och riktigt, jag anser man flyttar den till höger eller kapar nere vid fötterna vid behov och inte delar mitt över prinsessans ansikte!! "

Det är TS ord. Hon tyckte den kunde placerats åt höger, bakom dörren, precis som AndersM har illustrerat.
Det är den här tunga bevisningen som TS har lämnat här och där som får mig att tycka målaren inte gjort sitt fullt ut.
Men det innebär inte att det är en usel uppsättning. Men den är inte gjord i samråd med kunden och jag som egenföretagare vet hur viktigt just kommunikationen med kunden är. Och det handlar inte om skrävel, det handlar om överlevnad i en bransch där det finns mycket duktiga hantverkare, men också många som faktiskt utför arbete utan att diskutera tillräckligt med kunden, som tyvärr trådskaparen har stött på (min ståndpunkt).
Men det är det som är hela grejen jag försöker få fram, om kunden visste att det skulle bli bäst om målaren satte upp den lite till höger eller sänka den, varför inte säga det till målaren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.