60 100 läst · 358 svar
60k läst
358 svar
Usel tapetsering!!!
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Renoverare
· Stockholm
· 18 375 inlägg
Det här är faktiskt viktigare än många tror. Det kallas slutkund, eller i min värld användare.Hyltran från Veglemyren skrev:
Det är sällan användaren är den som ställer kraven, utan det är någon ovanför dem tex en systemansvarig på verksamheten eller ännu värre en kravare på IT. Jag brukar därför så ofta jag kan intervjua användare för att se hur de vill jobba.
Hantverkaren borde självklart kollat med den flicka (eller pojke) som ska bo där hur denne vill ha tapeten.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Det här blir intressant i praktiken.AndersMalmgren skrev:Det här är faktiskt viktigare än många tror. Det kallas slutkund, eller i min värld användare.
Det är sällan användaren är den som ställer kraven, utan det är någon ovanför dem tex en systemansvarig på verksamheten eller ännu värre en kravare på IT. Jag brukar därför så ofta jag kan intervjua användare för att se hur de vill jobba.
Hantverkaren borde självklart kollat med den flicka (eller pojke) som ska bo där hur denne vill ha tapeten.
Kan du göra en snabb CAD-skiss på hur en tvåårings kravspec hade kunnat se ut?
Spännande tråd! Så här står det in instruktionera för tapeten:
"1.Instruktioner för att sätta upp fototapeten.
Alla motiv är valda så att du kan skära på alla sidor utan att påverka helhetsintrycket."
Det blir rätt hur man än gör, med andra ord.
"1.Instruktioner för att sätta upp fototapeten.
Alla motiv är valda så att du kan skära på alla sidor utan att påverka helhetsintrycket."
Det blir rätt hur man än gör, med andra ord.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
213 inlägg och vi kan komma fram till följande:
- Anders perfektion och timdebitering lockar fram den svenska avundsjukan
- Tapeten sitter troligen på det bästa sättet, enligt Anders 3D-modeller.
- Kommunikation är A och O i en affär, från bådas sidor, det är dumt att anta saker, bättre att fråga en gång extra.
- Anders perfektion och timdebitering lockar fram den svenska avundsjukan
- Tapeten sitter troligen på det bästa sättet, enligt Anders 3D-modeller.
- Kommunikation är A och O i en affär, från bådas sidor, det är dumt att anta saker, bättre att fråga en gång extra.
Renoverare
· Stockholm
· 18 375 inlägg
Medlem
· Halland
· 110 inlägg
Inte svårt att inse att vissa saker gått lite väl långt när man läser en tråd som denna. Det stämmer att jag är hantverkare, kommer jag inte att skämmas över. Men och det är ett väldigt stort men, jag är även kund/beställare eller vad man nu vill kalla det, och det gör att jag kan tänka objektivt på saken, vilket ingen som bara står på ena sidan kan göra på samma sätt. I de lägena jag anlitar en hantverkare så gör jag det av anledningen att mina kunskaper brister på just det området och att jag överlåter ansvaret på en individ som har mer kunskap och erfarenhet än vad jag har på just det området. Där är det upp till mig att hitta ett företag som motsvarar mina preferenser på slutresultat, enkelt förklarat så kan jag inte ta fyra offerter och välja den billigaste och förvänta mig att resultatet blir detsamma som det dyraste.
Nu till tråden, man behöver inte vara raketforskare för att inse att diskussionen mellan kund och hantverkare varit att fototapeten ska sitta i linje med att dörren är öppen, det är en sak hantverkaren uppenbarligen inte tagit ett eget beslut om. Sen till positionen på tapeten efter den överenskommelsen har hantverkaren tagit beslut om, vilket är baserat på tidigare erfarenhet och kunskap, vilket i sin tur är grunden till att han är där överhuvudtaget. Har otaliga gånger pratat med kunder om olika val hit och dit och kan mest största sannolikhet säga att om hantverkaren ringt och frågat kunden hur han ville ha det så hade konversationen varit:
-”Tjena, målaren här. Fototapeten ni ska ha i dotterns sovrum kommer behöva beskäras på ett eller annat sett, hur hade du velat ha det?”
-”Jag vet inte riktigt, vad tror du hade blivit bäst?”
-”Rent spontant anser jag att om den ska sitta i linje med dörren, så blir det bäst att man håller den centrerad mellan tak och golv för att få största helheten i bilden, det som behöver beskäras då blir tyvärr en del av ansiktet på prinsessan längst upp till vänster. Men det blir nog det bästa alternativet enligt mig”
-”Då kör vi på det, tycker jag”
Är man så petig att varje liten detalj betyder så väldigt mycket för en, så finns ju möjligheten att ta in hantverkare på löpande räkning och göra klart för hantverkaren att man vill ta precis alla beslut själv och är villig att ta den kostnaden. Hur mycket man än försöker intala sig själv att ”Kunden alltid har rätt” så kan man inte betala för en sak och begära en annan. Och jag kan lova att skulle kunden få välja precis alla små detaljer själv, så hade kunden blivit missnöjd med ganska många av sina val i efterhand, pga. att kunden inte har samma erfarenhet som hantverkaren har. Men det har blivit lite av en kultur att skrika så högt det bara går på internet oavsett vad hantverkaren gör, för eftersom hantverkaren håller i hammaren så måste ju allt vara hantverkarens fel, eget ansvar finns inte på kartan.
Sen förstår jag att det här forumet är till för hemmapulare och det är kanon att det finns den typen av forum. Men folk måste sluta att förringa hantverkarna som faktiskt också håller till här, för deras kunskap är värd väldigt mycket för en hemmapulare. Och dom få hantverkare som håller till på forumet kommer nog minska ganska ordentligt i antal om hatet mot hantverkare fortsätter som det gör. Jag anser att ett ”Jag vet” är bättre än 12 ”Jag tror/Jag anser/Det borde”, speciellt för någon som glömde ta med sig hammaren från affären, men faktiskt någonstans har viljan att lära sig något.
Tack för mig.
Nu till tråden, man behöver inte vara raketforskare för att inse att diskussionen mellan kund och hantverkare varit att fototapeten ska sitta i linje med att dörren är öppen, det är en sak hantverkaren uppenbarligen inte tagit ett eget beslut om. Sen till positionen på tapeten efter den överenskommelsen har hantverkaren tagit beslut om, vilket är baserat på tidigare erfarenhet och kunskap, vilket i sin tur är grunden till att han är där överhuvudtaget. Har otaliga gånger pratat med kunder om olika val hit och dit och kan mest största sannolikhet säga att om hantverkaren ringt och frågat kunden hur han ville ha det så hade konversationen varit:
-”Tjena, målaren här. Fototapeten ni ska ha i dotterns sovrum kommer behöva beskäras på ett eller annat sett, hur hade du velat ha det?”
-”Jag vet inte riktigt, vad tror du hade blivit bäst?”
-”Rent spontant anser jag att om den ska sitta i linje med dörren, så blir det bäst att man håller den centrerad mellan tak och golv för att få största helheten i bilden, det som behöver beskäras då blir tyvärr en del av ansiktet på prinsessan längst upp till vänster. Men det blir nog det bästa alternativet enligt mig”
-”Då kör vi på det, tycker jag”
Är man så petig att varje liten detalj betyder så väldigt mycket för en, så finns ju möjligheten att ta in hantverkare på löpande räkning och göra klart för hantverkaren att man vill ta precis alla beslut själv och är villig att ta den kostnaden. Hur mycket man än försöker intala sig själv att ”Kunden alltid har rätt” så kan man inte betala för en sak och begära en annan. Och jag kan lova att skulle kunden få välja precis alla små detaljer själv, så hade kunden blivit missnöjd med ganska många av sina val i efterhand, pga. att kunden inte har samma erfarenhet som hantverkaren har. Men det har blivit lite av en kultur att skrika så högt det bara går på internet oavsett vad hantverkaren gör, för eftersom hantverkaren håller i hammaren så måste ju allt vara hantverkarens fel, eget ansvar finns inte på kartan.
Sen förstår jag att det här forumet är till för hemmapulare och det är kanon att det finns den typen av forum. Men folk måste sluta att förringa hantverkarna som faktiskt också håller till här, för deras kunskap är värd väldigt mycket för en hemmapulare. Och dom få hantverkare som håller till på forumet kommer nog minska ganska ordentligt i antal om hatet mot hantverkare fortsätter som det gör. Jag anser att ett ”Jag vet” är bättre än 12 ”Jag tror/Jag anser/Det borde”, speciellt för någon som glömde ta med sig hammaren från affären, men faktiskt någonstans har viljan att lära sig något.
Tack för mig.
Medlem
· Halland
· 110 inlägg
Om man tittar på bilden i första inlägget så ser man dels på golvlisten att väggen fortsätter ännu längre till vänster, sen ser man att fototapeten går väldigt bra i linje med en öppen dörr och till slut ser man i jämförelse med orginalbilden på Bauhaus att själva fototapeten inte är skuren alls på vänstersidan, förutom vi snedtaket. Objektivitet och helhet är nyckelorden i den här frågan...inte förakt mot hantverkare, gäller även AndersMalmgrenrichardtenggren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 375 inlägg
Tror inte TS har beställt att den ska linjera med öppen dörr, men vad vet jag, vi bara gissar. Poängen kvarstår, det är kommunikation som är problemet här, inget annat74010 skrev:Jag tycker det är mitt fel som beställt felaktig tapet. Men, jag har anlitat proffs eftersom jag inte kan tapetsering, målning och måttanpassning. Jag anser att det ligger i yrket att se problem som detta i tid, sedan fråga hur jag tänkt, om jag tänkt. Hade han gjort det hade jag satt den bakom dörren då det inte alls spelar roll, man har ju oftast dörren stängd när man leker och då syns hela tapeten. Alternativt hade jag skickat tillbaka denna och köpt en ny som passar väggen bättre.
Jag mätte innan jag beställde, men räknade inte med snedväggen. Jag är som sagt var ny på detta. Jag tackar för alla synpunkter! Det är både intressant och kul att se hur olika vi uppfattar situationen!
magnuslarsson79 skrev:Inte svårt att inse att vissa saker gått lite väl långt när man läser en tråd som denna. Det stämmer att jag är hantverkare, kommer jag inte att skämmas över. Men och det är ett väldigt stort men, jag är även kund/beställare eller vad man nu vill kalla det, och det gör att jag kan tänka objektivt på saken, vilket ingen som bara står på ena sidan kan göra på samma sätt. I de lägena jag anlitar en hantverkare så gör jag det av anledningen att mina kunskaper brister på just det området och att jag överlåter ansvaret på en individ som har mer kunskap och erfarenhet än vad jag har på just det området. Där är det upp till mig att hitta ett företag som motsvarar mina preferenser på slutresultat, enkelt förklarat så kan jag inte ta fyra offerter och välja den billigaste och förvänta mig att resultatet blir detsamma som det dyraste.
Nu till tråden, man behöver inte vara raketforskare för att inse att diskussionen mellan kund och hantverkare varit att fototapeten ska sitta i linje med att dörren är öppen, det är en sak hantverkaren uppenbarligen inte tagit ett eget beslut om. Sen till positionen på tapeten efter den överenskommelsen har hantverkaren tagit beslut om, vilket är baserat på tidigare erfarenhet och kunskap, vilket i sin tur är grunden till att han är där överhuvudtaget. Har otaliga gånger pratat med kunder om olika val hit och dit och kan mest största sannolikhet säga att om hantverkaren ringt och frågat kunden hur han ville ha det så hade konversationen varit:
-”Tjena, målaren här. Fototapeten ni ska ha i dotterns sovrum kommer behöva beskäras på ett eller annat sett, hur hade du velat ha det?”
-”Jag vet inte riktigt, vad tror du hade blivit bäst?”
-”Rent spontant anser jag att om den ska sitta i linje med dörren, så blir det bäst att man håller den centrerad mellan tak och golv för att få största helheten i bilden, det som behöver beskäras då blir tyvärr en del av ansiktet på prinsessan längst upp till vänster. Men det blir nog det bästa alternativet enligt mig”
-”Då kör vi på det, tycker jag”
Är man så petig att varje liten detalj betyder så väldigt mycket för en, så finns ju möjligheten att ta in hantverkare på löpande räkning och göra klart för hantverkaren att man vill ta precis alla beslut själv och är villig att ta den kostnaden. Hur mycket man än försöker intala sig själv att ”Kunden alltid har rätt” så kan man inte betala för en sak och begära en annan. Och jag kan lova att skulle kunden få välja precis alla små detaljer själv, så hade kunden blivit missnöjd med ganska många av sina val i efterhand, pga. att kunden inte har samma erfarenhet som hantverkaren har. Men det har blivit lite av en kultur att skrika så högt det bara går på internet oavsett vad hantverkaren gör, för eftersom hantverkaren håller i hammaren så måste ju allt vara hantverkarens fel, eget ansvar finns inte på kartan.
Sen förstår jag att det här forumet är till för hemmapulare och det är kanon att det finns den typen av forum. Men folk måste sluta att förringa hantverkarna som faktiskt också håller till här, för deras kunskap är värd väldigt mycket för en hemmapulare. Och dom få hantverkare som håller till på forumet kommer nog minska ganska ordentligt i antal om hatet mot hantverkare fortsätter som det gör. Jag anser att ett ”Jag vet” är bättre än 12 ”Jag tror/Jag anser/Det borde”, speciellt för någon som glömde ta med sig hammaren från affären, men faktiskt någonstans har viljan att lära sig något.
Tack för mig.
Mycket bra inlägg! Gillar skarpt den påhittade dialogen mellan kund och hantverkare som uppenbarligen inte har ägt rum eftersom TS blev bestört över hur tapeten hamnade på väggen och skrev en liten rad här. Riktigt bra, du verkar förstå hur kommunikation skall fungera!! Men strunt samma, nu till det viktiga. Varför skäms du inte över att vara hantverkare för?
Medlem
· Halland
· 110 inlägg
Tror du sanolikheten är störst att dom kommit överens om att tapeten ska linjera med öppen dörr eller att målaren kommit på det helt själv?AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 375 inlägg
Det spelar egentligen ingen roll vad som har sagts, tänker en kund galet, hjälper man dem tänka rätt, vill de fortfarande köra på sin lösning så gör man det
Medlem
· Halland
· 110 inlägg
Tack tack, jag har ganska bra koll på hur en dialog kan fungera ja. Men du verkar inte lika införståd i en dialog som i en monolog, för hela poängen med samtalet mellan hantverkare och kund var att hade hantverkaren ringt kunden så hade slutresultatet blivit detsamma, men hantverkaren hade fått lägga ner betydligt mer tid på att få allt klart. Alltså man betalar för att lita på en hantverkares omdöme. Man kan som hantverkare inte ringa och dubbelkolla om precis allting, världen funkar inte så, speciellt inte om man inte vill betala för det.nia79 skrev:Mycket bra inlägg! Gillar skarpt den påhittade dialogen mellan kund och hantverkare som uppenbarligen inte har ägt rum eftersom TS blev bestört över hur tapeten hamnade på väggen och skrev en liten rad här. Riktigt bra, du verkar förstå hur kommunikation skall fungera!! Men strunt samma, nu till det viktiga. Varför skäms du inte över att vara hantverkare för?
Medlem
· Halland
· 110 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 375 inlägg
Med tanke på hantverkares förmåga att kommunicera överlag så är nog chansen stor att han valde det på eget bevåg. Men även om så inte var fallet måste man hela tiden väga kundernas egna ideer och komma med feedbackmagnuslarsson79 skrev: