59 819 läst · 358 svar
60k läst
358 svar
Usel tapetsering!!!
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Hur har byggahus tagit ställning?Excel skrev:Skulle aldrig anlita nia79 för att utföra jobb hemma hos mig i allafall. Heder åt målaren som uftörde jobbet på ett snyggt sätt.
Byggahus borde inte som tidigare helt okritiskt ta parti för en part. Detta hände tidigare då man publicerade en hutlös dyr grävning i samband med utomhusbelysning.
Vilken trovärdighet har byggahus när man behöver ta ställning i andra viktiga frågor?
Gissar då det varit mycket aktivitet därför tråden har kommit på startsidan, men kan inte se någon stans där byggahus har tagit ställning. Är väl snarare medlemmar som har haft åsikter och har väll varit på båda åsikter som ventileras.
Renoverare
· Stockholm
· 18 226 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 226 inlägg
Men du kan inte på allvar mena att din idé med att tapetsera en del av dörren är bättre än kapningen av huvudet? Med din tapetsering av dörren skulle man behöva stå i exakt rätt position för att se bilden rätt. Ungefär som att se på en 3d målning. Sen måste dörren stå i exakt rätt position också. Men det jobbigaste måste vara om man har gäster och har stängt barnrummets dörr för att det är så stökigt där inne och man ska förklara varför man har en delvis tapetserad dörr utåt...AndersMalmgren skrev:
"Assumption is the mother of all fuckups"
Detta tycker jag sammanfattar TS situation, likväl som den generella diskussionen om hantverkare vs konsumenten. I TS fall gissar jag att h*n antog att det var lika självklart för målaren som för henom (huh?) hur tapeten skulle placeras, dvs inga huvuden skulle kapas. Målaren i sin tur antog att det var lika självklart för TS att tapeten inte skulle kapas av dörren längs hela högerkanten.
För mig har hantverkare ett större ansvar att undvika den här typen av fuckups. Kunden ska kunna lita på att hantverkaren har större erfarenhet, kunnande och estetisk känsla inom sitt yrke än kunden har. Om inte kunden specificerar tillräckligt tydligt måste hantverkaren "anstränga" sig för att förstå kundens önskemål, h*n får inte anta att kunden tänker som h*n gör och utföra jobbet på eget bevåg. Om kunden har svårt att förstå eller är obstinat får hantverkaren välja att avstå jobbet eller tydligt deklarera för kunden att dennes vilja följs med reservation. Detta finns tom i Hantverkarformuläret, minns inte exat hur det är formulerat men det står något i stil med "Arbeten som skall utföras mot hantverkarens avrådan".
Vi hade nyligen en markfirma som gjorde om vår parkering och satte en ny trappa samt gjöt en mur. Så fort de var minsta osäkra på något kollade de av med oss. Vi kunde då ha en konstruktiv diskussion om bästa, billigaste och smidigaste lösning. De gjorde en del missar, som de efter påpekande från oss rättade till utan att knorra. Tvärt om sa de ett flertal gånger att för dem var det viktigaste att vi blir nöjda. Med facit i hand nådde de antagligen bara break even på jobbet hos, men de kommer vara de första vi kontaktar för ev. kommande markjobb och vi kommer givetvis rekommendera dem till alla som är intresserade.
Åter till TS fall: målaren borde ha kontaktat TS så fort h*n insåg att TS missat när det gällde måtten på tapeten kontra väggens yta. En enkel fråga om var kunden vill skära motivet/placera tapeten så hade det aldrig uppstått något problem. Nu gjorde h*n en "assumption" att TS skulle resonera som h*n angående placeringen och orsakade därigenom en "fuckup".
Detta tycker jag sammanfattar TS situation, likväl som den generella diskussionen om hantverkare vs konsumenten. I TS fall gissar jag att h*n antog att det var lika självklart för målaren som för henom (huh?) hur tapeten skulle placeras, dvs inga huvuden skulle kapas. Målaren i sin tur antog att det var lika självklart för TS att tapeten inte skulle kapas av dörren längs hela högerkanten.
För mig har hantverkare ett större ansvar att undvika den här typen av fuckups. Kunden ska kunna lita på att hantverkaren har större erfarenhet, kunnande och estetisk känsla inom sitt yrke än kunden har. Om inte kunden specificerar tillräckligt tydligt måste hantverkaren "anstränga" sig för att förstå kundens önskemål, h*n får inte anta att kunden tänker som h*n gör och utföra jobbet på eget bevåg. Om kunden har svårt att förstå eller är obstinat får hantverkaren välja att avstå jobbet eller tydligt deklarera för kunden att dennes vilja följs med reservation. Detta finns tom i Hantverkarformuläret, minns inte exat hur det är formulerat men det står något i stil med "Arbeten som skall utföras mot hantverkarens avrådan".
Vi hade nyligen en markfirma som gjorde om vår parkering och satte en ny trappa samt gjöt en mur. Så fort de var minsta osäkra på något kollade de av med oss. Vi kunde då ha en konstruktiv diskussion om bästa, billigaste och smidigaste lösning. De gjorde en del missar, som de efter påpekande från oss rättade till utan att knorra. Tvärt om sa de ett flertal gånger att för dem var det viktigaste att vi blir nöjda. Med facit i hand nådde de antagligen bara break even på jobbet hos, men de kommer vara de första vi kontaktar för ev. kommande markjobb och vi kommer givetvis rekommendera dem till alla som är intresserade.
Åter till TS fall: målaren borde ha kontaktat TS så fort h*n insåg att TS missat när det gällde måtten på tapeten kontra väggens yta. En enkel fråga om var kunden vill skära motivet/placera tapeten så hade det aldrig uppstått något problem. Nu gjorde h*n en "assumption" att TS skulle resonera som h*n angående placeringen och orsakade därigenom en "fuckup".
Redigerat:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Man kan vara inne hos barnen när de leker och det har också nämnts att vissa barn vill stänga dörren och vara ifred. Och om de vill se hela ansiktena på Snövit och Bell så kan de ha dörren halvstängd eller kika bakom dörren.SueCia skrev:Det har nämnts flera gånger i den här tråden redan, tapeten är till för ett småbarnsrum, småbarnsrum har nästan aldrig dörren stängd, ofta vill inte så små barn stänga dörren om sig för att de vill känna att föräldrarna är i närheten, och föräldrarna vill ha koll på barnet.
Du tycker alltså att man ska göra avkall på både barnets och föräldrarnas vilja att dörren ska vara öppen, bara för att du är så innihelvete vrång att tapeten absolut måste döljas av dörren?
SueCia och Hyltran från Veglemyren:
Kan ni inte bara enas om att vara oeniga?
Er diskussion verkar baseras på att ni utgår från att en målare ska tänka som en förälder - bara det att föräldrar ju inte nödvändigtvis tänker lika. Så ni inser väl själva det orimliga i det, ingen är tankeläsare
Jag håller med om att det inte finns några rätt eller fel när det gäller hur tapeten borde satts upp på den givna väggen men att målaren - som ju är dels proffs och dels får betalt och därmed borde vara intresserad av att sin kund blir nöjd - borde ha ringt upp TS och frågat innan tapeten skars.
Kan ni inte bara enas om att vara oeniga?
Er diskussion verkar baseras på att ni utgår från att en målare ska tänka som en förälder - bara det att föräldrar ju inte nödvändigtvis tänker lika. Så ni inser väl själva det orimliga i det, ingen är tankeläsare
Jag håller med om att det inte finns några rätt eller fel när det gäller hur tapeten borde satts upp på den givna väggen men att målaren - som ju är dels proffs och dels får betalt och därmed borde vara intresserad av att sin kund blir nöjd - borde ha ringt upp TS och frågat innan tapeten skars.
Renoverare
· Stockholm
· 18 226 inlägg
Paxman har skrivit precis hur det borde gjorts, tråden är nu överflödig