Tommor skrev:
Medans vi ändå är på ämnet. Hur ofta tycker ni att kompressorn skall starta på säg 10000 timmarna drift?
Ingen aning min har startat 7180 gånger på 6334 timmar men det visar egentligen lite fel för jag har eldat bort en del drift timmar när det varit som kallast och kompressorn skulle gått i stort sett kontinuerligt. Det är inga problem att få väldigt få starter men man vill ha en drift som håller sig nära framledningens börvärde och ger få starter och då krävs mycket vatten. På 10000 timmar borde runt 15000 starter vara helt ok.

Har idag pratat med supporten på nibe och han sa så här
- 20-22000 starter på ca 10000driftimmar är att räkna som fullständigt ok, om man i övrigt har en bra driftsekonomi under dessa förutsättningar. Sen säger alla olika beroende på hur just sin anläggning ser ut. Och beroende på hur stor pumpen är kontra systemet. Sedan finns det enligt dem ingen "övre gräns för antal starter" som en kompressor mäktar med innan renovering är ett måste, utan att de är så många faktorer i övrigt som spelar in.

Visst är det så att det inte finns ett fast antal starter sen pajar kompressorn. Men jag vill hålla nere antal starter se till att vp håller sig nära börvärde och se till att tempdiffen in ut på varma sidan är ok. Resten som tex drift timmar kan jag inte göra så mycket åt men det jag kan optimera anser jag mig redan ha ordnat för bästa livslängd och därmed ekonomi och ekonomi borde de flesta vara intresserad av annars skulle dom inte skaffat vp antar jag.

Vi har haft våran 1215 sedan 05, dock vart det kompressor byte redan 20060911! Det gick på garanti men vår pump var för stor i början, 8,5kw. Idag värmer den 270+50+30 genom kulvert osv...
Läste av den idag och VP-starter är 7567, VP-tid 43239 men elpatron har bara gått 1951h på dessa år.
Har den frånkopplad så dessa timmar gick i början innan vi fick ner slangen i sjön.
Börjar nu fundera på om det är dags att tänka på byte snart:( Men det är väl bara att köra så länge det går.

Om jag inte minns fel så räknar inte äldre Nibe så långt på start räknaren utan stoppar på 65536 så då hamnar du på 65536+7567=76103 starter vilket verkar mera rimligt. Din vp kan hålla många år än så kör vidare.

Ja det verkar troligt att den gått runt:) hade väldigt mycket starter i början då det var för lite att värma men nu går den kanon...

Så här ser vår pumps drift data ut efter nästan samma tid (hösten -06)

Tabell med driftdata för pump från sep-07 till sep-16 inkluderar timmar, wattimmar och starter.

Redigerat:
Rolig tråd må jag säga. Helst av TS kommentarer. Nu har TS ny kompressor kanske gått halv tid. ;-).Skönt att se att man har rätt VP. :) 1210-7 från 2002. Går hur bra som helst. Gått från kurva 9 till Kurva 6 och bor i Sundsvall. Är inte klar än med optimering.

Intressant tråd. I mitt tidigare hus sitter det en Fighter 1210-5 som är installerad -02. Värmer ca 125 plus 50m2. Tokkörd mellan -02 och -07 av de som hade huset när den installerades. Gick på kurva 10 och startade och stoppade hela tiden. Nu går den på kurva 6.
Har varvat räkneverket och sedan ytterligare ca 23000 starter. Det enda som har fått bytas ut är "styrkortet" bakom displayen. Annars går den som en klocka, har dock varnat nuvarande ägare om att den kan ge upp när som helst. Ska bli intressant att se hur länge den lever.

• Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.