M
smurfen72 skrev:
Jag tycker man bör hålla koll på antal start stopp men absolut inte minimera för då kommer vp att behöva jobba med högre temperaturer om vatten volymen inte ökas då kan man få ner start stopp och ändå få en bra drift. Med en stor vp och lite vatten kan man få acceptera lite för mycket start stopp om man inte vill ha tank.
Ok, så avvägningen är 1) hög temperatur => få starter men lägre COP, 2) större tank => färre starter och högre COP.

Detta verkar ju fullständigt enkelt. Varför trot ni att systemet var inställt fel och på vilket sätt?

Edit: Vad anser ni är rätt antal start-stop per dag?
 
Redigerat av moderator:
D
Micke64 skrev:
Varför trot ni att systemet var inställt fel och på vilket sätt?
För att TS fick hp/ms-larm ett flertal gånger.
 
M
DIY_freak skrev:
För att TS fick hp/ms-larm ett flertal gånger.
Det betyder ju inte att systemet var felinställt, utan bara att något blivit fel. Att sen TS struntat i dem, gjort norsk reset eller något annat utan att förstå orsaken till felet är en annan sak.
 
Det är ju svårt att avgöra om systemet varit feljusterat när man inte fått tagit del av temperaturerna. Men en ganska krafigt dimensionerad vp som gått mot golvvärme med troligtvis lite vattenvolym och som gått med default inställningarna får i många fall många start stopp. Samt att man brukar vilja ha liten skillnad mellan in ut i golvslingorna medans vp vill ha lite högre diff mellan in ut får mig att tillsammans med kort livs längd samt larm misstänka att vp inte gått med optimal drift men vi får hoppas att det är fel för annars lär inte TS nya kompressor hålla längre heller.
 
D
Micke64 skrev:
Det betyder ju inte att systemet var felinställt, utan bara att något blivit fel. Att sen TS struntat i dem, gjort norsk reset eller något annat utan att förstå orsaken till felet är en annan sak.
Jasså, vad skulle det vara för något som "blivit fel"? Filtren har han ju gjort rent varje år så hur får man då HP-larm? Det absolut vanligaste är i så fall höga temperaturer ut till radiatorerna och termostater som stryper flödet.

Att TS gjort en norsk reset kan ju ingalunda bero på att han inte förstått orsaken till felet, för han är ju en van värmepumpsanvändare sedan 30 år tillbaka. Det måste ha varit ett väl avvägt beslut om att bekvämligheten är värt risken eller något sådant, för ovetandes om att larmen indikerar att något är fel kan han ju inte vara som van värmepumpsanvändare sedan 30 år.
 
D
Här är lite bilder på hur KB-pumpen från min IVT såg ut när den togs ut.

ivt1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser lite anfrätt ut hur gammal är den ? Även en van vp användare Kanske inte hängt med när de flesta vp tillverkarna har gått över till att arbeta med flytande kondensering vilket i många fall beroende på installation gör att det inte blir så bra om man använder termostater.
 
Jag är benägen att hålla med trådskaparen. Har varit ute och sett en del 1215 som är kassa. Inte ovanligt att dom pajjar efter 7-8 år.
1215 är enligt mej felbyggd och snålt byggd då vissa larmfunktioner inte finns. Nibe som bygger värmepumpar borde veta att r407c kan ge väldigt höga hetgastemperaturer vid brist på köldmedia. Varför inte sätta dit ett relä som bryter vid för höga hetgaser? Med nollspänningsutlösning. Nä Nibe snålade för att det ska ju inte läcka. Nibes pumpar läcker ganska ofta vid termostatfickor och vid expansionsventil. Sedan så kan vi ta den yttre tryckutjämningen som exempel på felkonstruktion. Den SKA anslutas ovanifrån och inte in på sidan. Det borde Nibe vetat.

Jag kommer aldrig rekommendera en Nibe till någon. Då verkar Thermia eller CTC vara ett bättre val enligt mej. Annars är Daikin driftsäkra. Kan ta en exThermiaägare som exempel. Han satte 1975 in 600m jordvärme med en Thermia som jobbade klanderfritt i till 2005 då han bytte maskin till en Nibe i förebyggande syfte och givetvis så skulle Niben vara effektivare blablabla. 2013 så pajjade kompressorn. 8 år mot Thermians 30 år. Pinsamt. Antal starter på Niben va 2 st om dagen. 25000 timmar om jag inte minns fel.

Kan tillägga att Nibes tekniska support inte lät förvånade...

Kan rekommendera ägare av tex 1215 ta ut en elektriker eller kyltekniker för att installera ett hetgaslarm med manuell återställning innan det kan vara för sent.
 
Redigerat:
  • Gilla
Giuseppe Maglio
  • Laddar…
D
Hur får du ihop 8 år, 25000 timmar och 2 starter/dygn? Det låter inte speciellt troligt. Vad är det för Daikin bergvärmepump som du rekommenderar och hur kan du veta något om driftssäkerhet på den då den måste vara sprillans ny....:wow:
 
Gissar 8 år är ganska rimligt att det håller.....att tro att något så prispressat som VP skulle vara byggt att hålla i 15 år tror jag är naivt...
 
DIY_freak skrev:
Hur får du ihop 8 år, 25000 timmar och 2 starter/dygn? Det låter inte speciellt troligt. Vad är det för Daikin bergvärmepump som du rekommenderar och hur kan du veta något om driftssäkerhet på den då den måste vara sprillans ny....:wow:
Jag kommer inte ihåg exakt men ska se om jag hittar pappret som jag skrev ner det på.
När jag nämnde Daikin så tänkte jag mera på Daikin som tillverkare av värmepump/kylmaskin och inte en bergvärmepump som inte finns. Sorry för otydligheten.

8 år är enligt mej katastrof. Vilket märke det än gäller. Jag tycker det är för lite. Rätt dimensionering är givetvis en förutsättning.

( Dumt uttalande om att jag aldrig kommer rekommendera Nibe till någon. Jag vet inte hur pass bra dom nyare är. )
 
Angående den förväntade livslängden så finns det en tydlig koppling till garantitiden 6 år...
 
Tror inte 15 år är omöjligt alls om den är rätt installerad men på installationerna lär det vara pris krig även om man har svårt att tro det med tanke på priserna fel installerad får man nog vara nöjd med 8 år.
 
CHEMAS skrev:
Jag är benägen att hålla med trådskaparen. Har varit ute och sett en del 1215 som är kassa. Inte ovanligt att dom pajjar efter 7-8 år.
1215 är enligt mej felbyggd och snålt byggd då vissa larmfunktioner inte finns. Nibe som bygger värmepumpar borde veta att r407c kan ge väldigt höga hetgastemperaturer vid brist på köldmedia. Varför inte sätta dit ett relä som bryter vid för höga hetgaser? Med nollspänningsutlösning. Nä Nibe snålade för att det ska ju inte läcka. Nibes pumpar läcker ganska ofta vid termostatfickor och vid expansionsventil. Sedan så kan vi ta den yttre tryckutjämningen som exempel på felkonstruktion. Den SKA anslutas ovanifrån och inte in på sidan. Det borde Nibe vetat.

Jag kommer aldrig rekommendera en Nibe till någon. Då verkar Thermia eller CTC vara ett bättre val enligt mej. Annars är Daikin driftsäkra. Kan ta en exThermiaägare som exempel. Han satte 1975 in 600m jordvärme med en Thermia som jobbade klanderfritt i till 2005 då han bytte maskin till en Nibe i förebyggande syfte och givetvis så skulle Niben vara effektivare blablabla. 2013 så pajjade kompressorn. 8 år mot Thermians 30 år. Pinsamt. Antal starter på Niben va 2 st om dagen. 25000 timmar om jag inte minns fel.

Kan tillägga att Nibes tekniska support inte lät förvånade...

Kan rekommendera ägare av tex 1215 ta ut en elektriker eller kyltekniker för att installera ett hetgaslarm med manuell återställning innan det kan vara för sent.
Timmarna vs starter stämmer inte. En Thermia från 75 har säkert kört med fast kondensering mot tank och därefter shuntas till radiatorerna vilket ger vp optimalt flöde dock får kompressorn i den jobba med höga temperaturer. När man bytte till en effektivare vp så kördes den med flytande kondensering troligtvis direkt mot rad systemet vilket ställer högre krav på att installatören justerar in flödena över varje radiator och vp så att vp får optimalt flöde hela tiden men hur bra man än justerar in det vill man inte ha 2 starter per dygn hellre 12 starter och att vp jobbar närmare börvärde. En vp är en maskin som måste installeras korrekt för att kunna hålla det är viktigare än fabrikatet.
 
M
Varför vill man inte köra via ack-tank och shunta ut i radiator-systemet? Det verkar ju mest optimalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.