Ja det kan verka så men en vp som jobbar med höga temperaturer slits mera samt drar mera ström och lämnar lägre effekt så helst ska en vp jobba med så låg temperatur som möjligt golvvärme är optimalt. Alla moderna vp jobbar med nån typ av flytande kondensering vissa i kombination med shunt men helt flytande utan shunt ger bäst cop om den installeras korrekt.
 
M
Jag fattar nog inte ändå... Acktankens temperatur kan du ju reglera så lågt du vill, förutsatt att framledningen till shuten inte understiger vad du måste ha i radiatorsystemet (dvs det blir för kallt i huset). Vad missar jag? (ärligt alltså).

som jag uppfattat poängen med ack-tanken är ju att låta VP jobba optimalt (antal cykler, temperatur, osv). shunten reglerar sen radiatorsystemet tillsammans med termostater.
 
Framledningen ligger ju inte lika hela året utan skiljer en hel del. Vissa tillverkare kör ungefär så tex Ctc startar kompressorn när tanken ligger lika som framledningens börvärde och kör tills tempen ligger 5 grader över börvärde och shuntar ut en jämn framledning. Medans en vp utan shunt startar tex kompressorn när framledningen ligger 2,5 grader under börvärde och jobbar tills den ligger 2,5 grader över börvärde det ger en lägre genom snitts temperatur för kompressorn att jobba med och ger lägre drift kostnad men kan leda till problem om det inte installeras rätt. Ctc har lite vatten volym i deras tank så det kan ge många start stopp beroende på storlek på vp. En vp med helt flytande kondensering använder rad systemet som tank och har det lite vatten så kan man behöva extra tank annars blir det många start stopp och utan tank kan man få knäppningar i radsystemet. Jag tror att i ett optimalt system har man en rejäl tank utan shunt med separat cp till rad systemet då får vp alltid rätt flöde oberoende av rad systemet. Har man rätt flöde i rad systemet och kör utan termostater kan man välja en knäpptank utan extern cp.
 
Vad gäller TS påstående om dålig kvalitet så finns det viss stöd i statistiken från Folksam http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/13/03/70/wkr0001.pdf

Dokumentet är från 2009, jag har inte hittat något nyare. Det visar att IVT verkar ligga i en klass för sig, vad gäller mycket skador på kompressorer, men även Nibe ligger högt.

Thermia ligger i statistiken väldigt lågt. Delvis kan man troligen förklara siffroma med hur stora marknadsandelar resp. företag har. Men det förklarar inte skillnaden i skadeantal fullt ut.

Jag har hört att Nibe, IVT och Termia har ca 60% av marknaden, och de är sinsemellan ungefär lika stora, det skiljer iallafall inte en faktor 10 mellan dem. Statistiken pekar på att ex. IVT har kanske 100ggr mer skador än Termia.
 
Micke64 skrev:
Jag fattar nog inte ändå... Acktankens temperatur kan du ju reglera så lågt du vill, förutsatt att framledningen till shuten inte understiger vad du måste ha i radiatorsystemet (dvs det blir för kallt i huset). Vad missar jag? (ärligt alltså).

som jag uppfattat poängen med ack-tanken är ju att låta VP jobba optimalt (antal cykler, temperatur, osv). shunten reglerar sen radiatorsystemet tillsammans med termostater.
Optimalt för VP är med flytande kondensering. Det ger lägst framledningstemp och därmed högst verkningsgrad. Därför kör man flytande kondensering även mot en "acktank". Bättre benämning på acktanken är en volymförstorartank. Det är inte en acktank (som ju normalt håller högre temp än framledning). Jag har själv 500 liters volymförstoring och tack var det under 10 starter per dygn (om jag minns rätt). Kombinationen av nibes gradminutreglering och en volymtank är rätt tacksam.
 
hempularen skrev:
Vad gäller TS påstående om dålig kvalitet så finns det viss stöd i statistiken från Folksam [länk]

Dokumentet är från 2009, jag har inte hittat något nyare. Det visar att IVT verkar ligga i en klass för sig, vad gäller mycket skador på kompressorer, men även Nibe ligger högt.

Thermia ligger i statistiken väldigt lågt. Delvis kan man troligen förklara siffroma med hur stora marknadsandelar resp. företag har. Men det förklarar inte skillnaden i skadeantal fullt ut.

Jag har hört att Nibe, IVT och Termia har ca 60% av marknaden, och de är sinsemellan ungefär lika stora, det skiljer iallafall inte en faktor 10 mellan dem. Statistiken pekar på att ex. IVT har kanske 100ggr mer skador än Termia.
Säger tyvärr inget om hur skade drabbade dom är eftersom man inte vet hur många sålda enheter det handlar om tex ivt säljer ju även luft/luft vp och får på så sätt en större del av marknaden för tror inte det finns siffror som visar enbart hur stor del av marknaden en viss tillverkare har för tex berg vp. Ivt är ägda av Bosch har inte kollat men dom bör sälja en hel del tillsammans men tror att Nibe är störst.
 
Statistiken verkar helt knas Ctc Ecoheat har haft 8 skador på växelventil Ctc har normalt inte växelventil det används endast i kombination med diverse tankar och det är en mycket ovanlig lösning annars har nån blåst försäkrings bolaget för ersättning har kanske utgått för byte av växelventil. Synd att inte Folksam kan presentera antal sålda enheter så man får fram ett riktigt underlag som sätter lite press på tillverkarna.
 
M
MathiasS skrev:
Optimalt för VP är med flytande kondensering. Det ger lägst framledningstemp och därmed högst verkningsgrad. Därför kör man flytande kondensering även mot en "acktank". Bättre benämning på acktanken är en volymförstorartank. Det är inte en acktank (som ju normalt håller högre temp än framledning). Jag har själv 500 liters volymförstoring och tack var det under 10 starter per dygn (om jag minns rätt). Kombinationen av nibes gradminutreglering och en volymtank är rätt tacksam.
En start-stop cykel varannan timme låter mycket. Sjunker temperaturen i tanken så mycket, eller måste du ha den relativt konstant då du inte shuntar radiator-slingan?
 
Tycker varannan timme låter helt ok. Om man ställer in så den startar mera sällan måste den jobba högre i temp varje värme körning. Utan tank får man ofta vara nöjd om man får 1 start per timme och då går den högre i temp när den kör. Antalet starter varierar naturligtvis efter årstiden men brukar bli som mest runt nollan när kompressorn går ca 50% av tiden.
 
smurfen72 skrev:
Statistiken verkar helt knas Ctc Ecoheat har haft 8 skador på växelventil Ctc har normalt inte växelventil det används endast i kombination med diverse tankar och det är en mycket ovanlig lösning annars har nån blåst försäkrings bolaget för ersättning har kanske utgått för byte av växelventil. Synd att inte Folksam kan presentera antal sålda enheter så man får fram ett riktigt underlag som sätter lite press på tillverkarna.
Ecoheat HAR växelventil. antingen laddar kompressorn toppen eller botten.
 
Den nya modellen som kom för ca 1 år sen har växelventil men statistiken var från 2009 och då laddade Ecoheat vv delen genom att fullkondensera var 4de start då används ingen växelventil. Endast vid dockning mot ecozenith eller liknande används växelventiler och då brukar man använda dubbla växelventiler.
 
Skulle vara roligt om Trådskaparen skrev lite i tråden om han har haft aktiva termostater på golvslingorna och hur vp varit inkopplad.
 
M
smurfen72 skrev:
Tycker varannan timme låter helt ok. Om man ställer in så den startar mera sällan måste den jobba högre i temp varje värme körning. Utan tank får man ofta vara nöjd om man får 1 start per timme och då går den högre i temp när den kör. Antalet starter varierar naturligtvis efter årstiden men brukar bli som mest runt nollan när kompressorn går ca 50% av tiden.
Ok, för att hålla samma medeltemperatur vid färre körningar behöver toppen vara något högre. Skillnaden måste ju vara direkt beroende av ack-tankens storlek, dvs större tank, lägre skillnad mrllan min- och maxtemperatur. Men vad för skillnad pratar vi om då, och hur mycket är för mycket? Finns det ett COP-diagram vid olika temperaturer?
 
Ja med större tank kommer vp att hålla sig närmare börvärde men det blir ett trögare system tex om vp går kl 8 strax innan morgonsolen kommer och värmer huset så har man en del lagrad energi som kommer att gå ut i huset om man inte har termostater som bromsar. Vad som är för mycket ? allt över börvärde är egentligen för mycket men eftersom en vanlig on/off vp inte kan reglera effekten blir det mer eller mindre svängningar i framledningen. Det finns ju vp som kan reglera effekten så kallade inverters men dom är dyrare och verkar hittills inte ge mera ekonomisk drift. Men det kommer ju nya modeller som kanske är bättre tittar man tex på Nibe så är deras inverters av äldre modell med vanlig mantelberedare och äldre svart vit display och framförallt för högt pris och ger inte högre cop än den modernare 1245an. Cop diagram finnsmen jag har inget men varje tillverkare brukar speca vid 35 resp 50 grader framledning och dom uppgifterna finns på tex Nibes hemsida.
 
D
Micke64 skrev:
Finns det ett COP-diagram vid olika temperaturer?
Nibe 1215-7 (kommer inte ihåg källan till uppgifterna)

in.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ut.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

cop.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.