Då blir det lite annat och så har jag men shunten är helt öppen vid vp drift och används endast om jag eldar.
 
Vad gäller kurvan så är det kurva 6 som gäller i min zon enl Nibe om jag väljer en lägre kurva så får vi frysa när utetemperaturen sjunker däremot så kan man sänka med parralellförskjutningsratten men då får jag kallare inne jag brukar ändra den ibland beroende på väder och tycke.
Jag tycker att kurvan samverkar bra med termostaterna om jag sänker ratten så sjunkertemperaturen och om jag ökar så stiger ben endast på platser med öppen termostat.
Med golvvärme har man en stor buffert och när jag varit bortrest några månader och värmen i huset varit ca 15 grader så tar det nästan ett dygn innan värmen har stigit till 20 grader.
Jag har för övrigt flera slingor ställda helt öppna skulle alla vara öppna så blir det outhärdligt varmt när solen skiner.
Ett magasin är inte lösningen ett sådant bli orimligt stort om det skulle påverka systemet, betongplattorna väger ju åtskilliga ton så 500 liter är en droppe i havet, det finns inte plats för ett sådant magasin.
För övrig så finns det inget som talar för att det är problemet då både antalet tillslag och drifttid ligger inom de värden som Nibe anger
 
D
Men du har fortfarande inte visat någon logg som visar antalet tillslag... Det stämmer att golvvärme ingjutet i betong är trögt, men det har inget som helst att göra med huruvida du behöver utöka vattenvolymen eller inte och "500 liter droppe i havet" är inte alls korrekt. Som du själv säger så är golvvärmen ett trögt system och värmeöverföringen från vattnet som VPn värmer till betongen är inte momentan, så du kan inte räkna med att all värme som värmepumpen producerar går direkt in i betongen. Istället lagras den i vattnet som under en längre period får avge den till betongen. Om då vattenvolymen är för liten och cirkulationen för dålig, så får du för hög temperatur i VPn och den larmar på antingen hög retur eller HP-larm. Det faktum att du fått HP-larm (om vi nu antar att det var det och inte MS-larm), är ju ett bevis på att ditt system inte fungerar optimalt. Jag har kört min Nibe 1210 i 6 år nu utan att få ett enda HP-larm.
 
karl bertil skrev:
Vad gäller kurvan så är det kurva 6 som gäller i min zon enl Nibe om jag väljer en lägre kurva så får vi frysa när utetemperaturen sjunker däremot så kan man sänka med parralellförskjutningsratten men då får jag kallare inne jag brukar ändra den ibland beroende på väder och tycke.
Jag tycker att kurvan samverkar bra med termostaterna om jag sänker ratten så sjunkertemperaturen och om jag ökar så stiger ben endast på platser med öppen termostat.
Med golvvärme har man en stor buffert och när jag varit bortrest några månader och värmen i huset varit ca 15 grader så tar det nästan ett dygn innan värmen har stigit till 20 grader.
Jag har för övrigt flera slingor ställda helt öppna skulle alla vara öppna så blir det outhärdligt varmt när solen skiner.
Ett magasin är inte lösningen ett sådant bli orimligt stort om det skulle påverka systemet, betongplattorna väger ju åtskilliga ton så 500 liter är en droppe i havet, det finns inte plats för ett sådant magasin.
För övrig så finns det inget som talar för att det är problemet då både antalet tillslag och drifttid ligger inom de värden som Nibe anger
Behöver du verkligen 45 graders framledning vid -20 ute med ingjuten golvärme ? Nån buffert i betongen blir det inte om termostaterna stänger. Start räknaren har troligtvis slagit runt.
 
Om du läst vad jag skrev i början ser du hur många starter det varit under 8 år jag har annat att göra än att föra statistik varje månad.
En modern värmepump skall klara av ett modernt hus med stora glasytor mot söder och även eldning i braskamin annars är det skit.
Jag har teknisk utbildning men hur skulle någon som inte kan något om teknik klara en värmepump.
Då får leverantören bjuda på en utbildning för kunderna är det någon som köper en sådan värmepump? då blir det ren el som gäller i stället.
En värmeanläggning skall vara enkel och kräva minimalt med tillsyn.
Mina tidigare värmepumpar har i stort sett skött sig själva och min Nibe skall ju vara modernare och därmed ännu mer lättskött.
Kurva 5 i Markaryd enligt manualen och jag bor en bit längre norrut.
 
Du får tro vad du vill om påslagen men jag vet!!!
 
D
karl bertil skrev:
Om du läst vad jag skrev i början ser du hur många starter det varit under 8 år jag har annat att göra än att föra statistik varje månad.
Jag såg vad du skrev, men det bevisar inte att starträknaren inte slagit runt. För övrigt lät det väldigt annorlunda i början, då skrev du minsann.
karl bertil skrev:
Tror du jag är tappad bakom en vagn driftstiden har jag järnkoll på.
karl bertil skrev:
Kurva 5 i Markaryd enligt manualen och jag bor en bit längre norrut.
Vad skall det där sista tillägget betyda egentligen? Skulle det vara ett argument för att du bör ha åtminstone kurva 5? Då är du ju helt ute och cyklar. Ju längre norrut man kommer desto lägre kurva ju, det förstår man lätt om man tänker efter lite. Du som har 30 års erfarenhet av värmepump och inte är tappad bakom en vagn som vi andra, förstår säkert detta.

Dessutom står det i manualen att värdena på kartan är UTGÅNGSVÄRDEN och de vid behov kan efterjusteras.

karl bertil skrev:
Du får tro vad du vill om påslagen men jag vet!!!
Tack, det är precis den friheten vi tar oss och tror att starträknaren har slagit runt så länge du inte kan presentera någon riktig logg på hur pumpen har gått.
 
DIY_freak skrev:
Hur får du ihop 8 år, 25000 timmar och 2 starter/dygn? Det låter inte speciellt troligt.
Hittar inte min fina lapp. Men det va nog tjugo starter.
 
karl bertil skrev:
Om du läst vad jag skrev i början ser du hur många starter det varit under 8 år jag har annat att göra än att föra statistik varje månad.
En modern värmepump skall klara av ett modernt hus med stora glasytor mot söder och även eldning i braskamin annars är det skit.
Jag har teknisk utbildning men hur skulle någon som inte kan något om teknik klara en värmepump.
Då får leverantören bjuda på en utbildning för kunderna är det någon som köper en sådan värmepump? då blir det ren el som gäller i stället.
En värmeanläggning skall vara enkel och kräva minimalt med tillsyn.
Mina tidigare värmepumpar har i stort sett skött sig själva och min Nibe skall ju vara modernare och därmed ännu mer lättskött.
Kurva 5 i Markaryd enligt manualen och jag bor en bit längre norrut.
En modern värme pump klarar ett modernt hus tom en gammal 1215 klarar av det om man installerar en innegivare så sänker den värmen vid mycket sol eller en tanklösning och då kan man ha termostater överallt det beror helt på hur den installeras och ställs in.
Obereoende av utbildning krävs det inte mycket kunnande att ställa in en vp man läser manualen och justerar tex kurvan för du visste väl att kurvan som anges i manualen endast är ett utgångsvärde och ska finjusteras.
När man köper en vp ska naturligtvis den som installerar den visa hur den fungerar.
Det verkar som din Nibe har skött sig själv det är liksom en del av problemet att den inte har blivit rätt injusterad.
Det verkar helt osannolikt att dina startimmar skulle stämma på en vp som gått med usla förutsättningar men 32000 starter på 25000 drifttimmar är ett mycket bra värde så grattis om det stämmer.
På Nibes hemsida kan man ladda ner manualen till 1215.
Efter som du inte verkar vilja ta del av råden eller ändra nått i din installation injustering tror inte jag din nya kompressor kommer hålla så länge och vill då tipsa om Ctc. Den har en shunt och tank inbyggd vilket gör att du kan köra med fel kurva och låta termostaterna strypa bort en del av värmen och vp kommer att gå bra ändå visst cop blir lägre men den håller i alla fall och kommer inte att få massor med start stopp.
 
Råd från personer som inte tror på dom värden som redovisas är råd utan värde.
Jag vet väl vad som gäller när jag kollar loggen regelbundet om loggen helt plötsligt skulle visa noll så skulle väl vem som helst reagera.
Vad gäller kurvval så väljer man naturligtvis den som ger mest rätt värme vid olika temperaturer och om man inte har termostater får man inte rätt temperatur beroende på solinstrålning.
Värmepumpens termostat känner ju inte av solskenet.
Jag tror nog att du skulle läsa på lite mer innan du tar munnen så full.
 
Då är i alla fall mina råd utan värde för jag tror inte dina siffror stämmer så kör vidare med samma inställning och sabba en till kompressor.
 
  • Gilla
vilpi
  • Laddar…
D
karl bertil skrev:
Vad gäller kurvval så väljer man naturligtvis den som ger mest rätt värme vid olika temperaturer och om man inte har termostater får man inte rätt temperatur beroende på solinstrålning.
Värmepumpens termostat känner ju inte av solskenet.
Innegivare
 
Innegivare, styr värmen från värmepumpen och maxbegränsa endast med termostater där solen värmer för mycket Tyvärr så tror jag som en del påpekat här att din pump brunnit pga av ägarslarv. Fabriksinställningen är bara ett värde som ger dig garanterad värme och måste justeras efter varje individuell anläggning
Men det är lätt hänt. Och man lär så länge man lever och din nya pump kommer du garanterat ha längre livstid på.
 
Medans vi ändå är på ämnet. Hur ofta tycker ni att kompressorn skall starta på säg 10000 timmarna drift?
 
Tommor skrev:
Innegivare, styr värmen från värmepumpen och maxbegränsa endast med termostater där solen värmer för mycket Tyvärr så tror jag som en del påpekat här att din pump brunnit pga av ägarslarv. Fabriksinställningen är bara ett värde som ger dig garanterad värme och måste justeras efter varje individuell anläggning
Men det är lätt hänt. Och man lär så länge man lever och din nya pump kommer du garanterat ha längre livstid på.
Varför skulle det bli längre livslängd på den nya ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.