C cpalm skrev:
Vaaa?? Så om jag parkerar bilen på parkeringsförbud så har jag förlorat besittningen över bilen, menar du??
Och därmed fritt fram för vem som helst att ta bilen i sin besittning?
Vi kan krångla till det med ytterligare ett begrepp; faktisk rådighet.

Innehav av bilnycklar anses innebära besittning till en bil (jfr. NJA 1946 s. 524)
 
Alfredo Alfredo skrev:
Besittningen rubbas väl när någon annan (olovligen) flyttar bilen helt oavsett var nycklarna är?
Nej, då är det ett tillgreppsbrott.

Besittning är ett fascinerande begrepp som kan ha oanade konsekvenser..
https://lagen.nu/begrepp/Besittning
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
B
En utgångspunkt som torde vara självklar för rättsförhållandet mellan personer är att inte använda mark som tillhör någon annan utan att ha markägarens tillstånd.
Det är ostridigt i målet att du, nyttjar mark som ägs av min fastighet. Det är också ostridigt att jag inte lämnat dig något tillstånd för båtuppläggning.
Olovlig och olaglig båtförvaring på annans fastighet hindrar mig som jordägare min besittning, brukande, nyttjande och skötsel av min fastighets mark och skog.
Det ligger på dig som båtägare att visa med vilken rätt du nyttjar min fastighets mark.
Eftersom du inkräktar med båtuppläggning på min fastighet har du den fulla bevisbördan för detta.
Du som båtägare har som det ser ut inte velat smidigt lösa problemet eller kunnat bevisa att det finns en giltig rättighet.
I de fall du som båtägare inte kan visa att det föreligger en rättighet att nyttja min mark, kommer domstolen/Kronofogden förplikta dig att avlägsna båten som olovligen befinner sig på min fastighets mark på din bekostnad.

Jag ser fram emot din inställning kring rättsläget och en fortsatt diskussion som förhoppningsvis kan leda till en, utifrån rättsläget, rimlig överenskommelse
😎
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C
M Maijckel skrev:
Innehav av bilnycklar anses innebära besittning till en bil (jfr. NJA 1946 s. 524)
Och därmed faller dina idéer om innebörden av besittning.

Nä, krångla inte till det nu. Tillgrepp har inte nödvändigtvis med besittning (eller faktisk rådighet) att göra överhuvudtaget.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tar gärna en källhänvisning/referens till detta. Jag påstår att en pryl i min semesterbostad långtbortivärlden är i min besittning trots att den absolut inte är i min omedelbara kontroll.
Det kommer från bl.a. Jareborg och Petter Asp (Brotten mot person och förmögenhetsbrotten).

Men ok, jag kan backa något. På sidan 169 framgår att "innehavaren av en sak skall åtnjuta rättsordningens skydd för sitt innehav så länge saken befinner sig i ett läge som utgör en bruklig eller annars normal placering av saken."
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Och därmed faller dina idéer om innebörden av besittning.

Nä, krångla inte till det nu. Tillgrepp har inte nödvändigtvis med besittning (eller faktisk rådighet) att göra överhuvudtaget.
Tillgrepp i brottsbalkens bemärkelse har allt att göra med den straffrättsliga versionen av besittningsbegreppet. Är du inte i besittning av saken kan du inte hävda att någon olovligen tillgripit densamma, och då har något brott i 8 kap. BrB inte begåtts
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
Det man kan bli mörkrädd av är när man ser hur domstolarna tolkat begreppet besittning kontra ägande (särskilt lägre instanserna) .

Du gav en potentiell köpare av din motorcykel möjlighet att provköra och denne försvann med objektet...inte stöld, försäkring gäller inte...gick hela vägen till HD innan förnuftet vann.😢

Rekommenderar att läsa rättsfallen och domarna, din rättsuppfattning kontra lagen kommer att få en törn.

https://lagen.nu/begrepp/Besittning
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det man kan bli mörkrädd av är när man ser hur domstolarna tolkat begreppet besittning kontra ägande (särskilt lägre instanserna) .

Du gav en potentiell köpare av din motorcykel möjlighet att provköra och denne försvann med objektet...inte stöld, försäkring gäller inte...gick hela vägen till HD innan förnuftet vann.😢

Rekommenderar att läsa rättsfallen och domarna, din rättsuppfattning kontra lagen kommer att få en törn.

[länk]
För att inte tala om besittning av kontotillgodohavanden, dvs. pengar på bankkonto. Det har länge ansetts att du inte är i besittning av pengarna på ditt bankkonto.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
M Maijckel skrev:
och då har något brott i 8 kap. BrB inte begåtts
Wow, med dina "finders keepers"-idéer hoppas jag att du inte kommer i närheten av mina prylar 😬
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Wow, med dina "finders keepers"-idéer hoppas jag att du inte kommer i närheten av mina prylar 😬
Lägg inte dina prylar på min mark utan lov så ska jag försöka hålla fingrarna i schack
 
  • Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
P
C cpalm skrev:
Nej, men den innebär att egendomen är skyddad mot tillgrepp, oavsett var den är placerad.
Ja, ska man flytta den från sin mark bör man göra det varsamt. Om det kostar pengar att flytta den ska man få debitera ägaren av den flyttade egendomen.

Men som sagt, se även andra stycket i inlägg #53.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B
Lagfart på fastighet innebär att man har fastighetens mark i besittning.
lantmäteriförrättning med laga kraft eller fånshandling innebär oxå besittning.
Båtinkräktaren hindrar min besittning.!
Besittning är en juridisk term för faktisk rådighet över saker eller rättigheter, det vill säga att man har kontroll över saken eller rättigheten. Besittningen ger vissa rättigheter, såsom rättsligt skydd mot att någon egenmäktigt försöker störa besittningen. Den som har något i sin besittning har i många fall en bättre rätt än andra när det är en tvist om äganderätten till något, till exempel vid tvesala.

Om någon försöker störa besittningen kan den som innehar egendomen ha rätt att kräva att störningen upphör eller att få ersättning för eventuella skador. Det är alltid bra att känna till sina rättigheter när det gäller besittning!
Med besittningsrubbning menas förenklat, att någon tagit ifrån dig möjligheten att kunna använda din egendom helt eller delvis. Ett exempel på sådan olovlig besittningsrubbning är om du har en fastighet som även inkluderar en väg och någon ställer något på den vägen
Särskild handräckning får beviljas om sökandens besittning egenmäktigt har rubbats eller annan olovlig åtgärd vidtagits beträffande fast eller lös egendom eller om sökandens rätt till viss egendom på annat sätt olovligen hindras (se 4 § lagen (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning).
Att annan olovlig åtgärd vidtagits beträffande lös eller fast egendom syftar på bl.a. sådana fall som att en markägare har stängt av en väg som sedan lång tid begagnats av annan eller att någon olovligen har placerat någonting på annans mark

😎
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P
Det räcker väl med en giltig fångeshandling för att ha fastigheten i besittning?
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
M Maijckel skrev:
Innehav av bilnycklar anses innebära besittning till en bil
Även om bilen olovligen är förd ur landet och såld i bitar på sju olika kontinenter?

Då kan ju aldrig tillgrepp av fortskaffningsmedel eller bilstöld ske så länge man har bilnyckeln i fickan. Vi måste missförstå varandra.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B Bror9 skrev:
Lagfart på fastighet innebär att man har fastighetens mark i besittning.
Båtinkräktaren hindrar min besittning.!
😎
Det finns även vissa lösa föremål som anses så viktiga att ha ägarkontroll på att det finns statliga register.
Motorfordon, skepp, flygplan är några.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.