21 709 läst · 121 svar
22k läst
121 svar
Upplagda båtar på min mark
Att dessa föremål finns i statliga ägarregister spelar nog mest (enbart?) roll om de är i trafik.D Dilato skrev:
Kallas tillgrepp av skepp för skeppsbrott?
Det kallas som alltidP pmd skrev:
Tillgrepp av fortskaffningsmedel.
https://lagen.nu/dom/nja/1987s473
https://lagen.nu/begrepp/Tillgrepp_av_fortskaffningsmedel
Du läste inte domen jag länkade till?Alfredo skrev:
Frågan var
En styrman på ett utländskt fartyg, som befann sig utanför svenskt sjöterritorium, har under vapenhot tagit fartyget i besittning och .....
Styrmannen har dömts för olaga frihetsberövande, tillgrepp av fortskaffningsmedel
Redigerat:
Av de kategorier du nämnde i inlägg #75 är det nog bara skepp som kan ställa till någon större skada utan att vara i trafik.D Dilato skrev:
En oregistrerad motorcykel stående i min lada kan knappast vara av intresse att ha med i ett statlig motorfordonsregister så länge den inte körs i allmän trafik.
En oregistrerad motorcykel är per definition inte i något register.P pmd skrev:
D Dilato skrev:
Ja, just det …
Men poängen jag försöker få fram är att påståendet i inlägg #75 är lite för enkelt. Det är inte främst vikten av ägarkontroll som har gett upphov till statliga register för de föremål du nämner i det inlägget. Om så vore så skulle det ju vara lag på att alla motorcyklar måste registreras. Nu är det snarare så att enbart motorcyklar som används i allmän trafik måste registreras.
Fordon som aldrig används där någon annan än ägaren någonsin kommer i kontakt med detsamma är väl helt ointressanta?P pmd skrev:
Dom behöver inte vara försäkrade eftersom ingen utomstående någonsin kommer att ens veta om dess existens, än mindre utsättas för fara från dom.
Men ..även oregistrerade motorcyklar mäste ha en försäkring om den körs i en miljö där det kan tänkas uppstå fara för annan, typ Motorcross tävling.
Poängen är ju att ett register över vem som äger vad (ju mer statligt och eller tvunget desto bättre) gör det betydligt enklare att trots annans besittning hävda ägarskap.
Att jag förvarar en motorcykel i min lada kan mycket väl komma till skumma personers kännedom.D Dilato skrev:
Annars har du förstås rätt, men det är inte vikten av ägarkontroll per se som är anledningen till att det finns register för vissa typer av föremål utan vikten av att veta vem som äger av den typen av föremål i händelse av olyckor eller liknande.
Du inser att "ägarkontroll" & "att veta vem som äger" är exakt samma sak oavsett varför man har registret?😉P pmd skrev:
Ja, men den är ju inte så viktig för min motorcykel som står i min lada. Den är ur samhällets synvinkel bara viktig för fordon som är i trafik. Staten däremot har förvisso alltid ett kontrollbehov så staten kan mycket väl vilja ha ett ägarregister över allting som ägs.