P
C cpalm skrev:
En tvist på det är förvisso att endast en person kan vara registrerad ägare i fordonsregistret.
Tvist? Vad finns det att tvista om i sammanhanget?
Menar du om någon är felaktigt registrerad?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det är väl egentligen så mycket att diskutera om.
Anmäl båtarna som hittegods snarast, med angivande av ägare där det finns. Är ägaren känd ska polisen underrätta ägaren. Därefter har ägaren 1 månad på sig att hämta båten, därefter tillfaller båten TS. För båtar med okänd ägare dröjer det 3 månader. TS kan ju vara generös och inte kräva hittelön.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
A
J johan_paz skrev:
Mycket bra ide, jag var nere vid båtarna idag, och frågade rakt ut. En fiskmås tittade konstigt på mig, i övrigt var det fritt från svar.

Det finns som sagt ingen att fråga, och ingen fastighet ligger i närheten av "båtkyrkogården", att båtarna ska bort är ett faktum, hur man gör det på laglig väg är en fråga i detta juridiska forum.
Ja du är ju uppenbarligen inte intresserad att lösa det annat än på juridisk väg så lycka till i livet med dina fiskmåsar 🥳. Fråga den du köpte marken du har av om den finns i livet -lappa båtarna du vill bli av med ? Har du haft marken några år som jag uppfattade det men skrev att några legat 10 år ? Nån har uppenbarligen koll men jag tror hellre jag hänger med fiskmåsar på stranden än dig med din attityd så dra åt slipsen lite extra så kanske jag slipper träffa dig nån gång
 
  • Gilla
Hegge_
  • Laddar…
A
S Sigge1960 skrev:
Då är det bortforsling via kronofogden som gäller.
Nej, sluta skriv om du inte vet något
 
P
mickesundström skrev:
Fråga den du köpte marken du har av om den finns i livet -lappa båtarna du vill bli av med ? Har du haft marken några år som jag uppfattade det men skrev att några legat 10 år ? Nån har uppenbarligen koll
johan_paz kanske har gjort precis det. Vet du?

Båtägarna borde väl ha frågat den nye fastighetsägare, dvs johan_paz, om de fortfarande får ha kvar sina båtar på hans mark?
mickesundström skrev:
men jag tror hellre jag hänger med fiskmåsar på stranden än dig med din attityd så dra åt slipsen lite extra så kanske jag slipper träffa dig nån gång
Om inte någon av skräpbåtarna tillhör dig så är nog chansen att du slipper träffa johan_paz rätt stor.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P
mickesundström skrev:
Ja du är ju uppenbarligen inte intresserad att lösa det annat än på juridisk väg
Vilket betyder att vi bör hålla oss till att komma med råd som hjälper TS med en sådan lösning.

När en trådskapare ber om råd så bör man ge råd som håller sig till frågeställningen. Om man går utanför den hjälper man knappast TS.

Några få svar som är lite mer perifera och som försöker lösa ett lite annorlunda problem än det som frågas om kan man väl tycka är OK, men när TS redan på trådens första sida förklarar att alternativa lösningsmetoder inte är intressanta, så bör man inte komma med fler sådana svar. Det försämrar bara signal/brus-förhållandet i tråden.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Fast om en människa skapar problem åt sig själv och andra så skall man inte bara lojalt stå och heja på. Det är så jasägarbubblor skapas och så som Anders Behring Breivik blev massmördare.
 
  • Wow
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
P
Ja, självklart ska vi hjälpa TS att inte hemfalla åt massmord ...
 
A
H heimlaga skrev:
Fast om en människa skapar problem åt sig själv och andra så skall man inte bara lojalt stå och heja på. Det är så jasägarbubblor skapas och så som Anders Behring Breivik blev massmördare.
Vad yrar du om?
 
  • Gilla
Nidhogg och 2 till
  • Laddar…
A Anvandarnamn_ skrev:
Vad yrar du om?
Att det är fel att uppmana honom att direkt gå den juridiska vägen bara för att att han själv har uteslutit alla andra vägar.
Att gå den juridiska vägen utan att först ta reda på eventuella servitut och hamnrätter och utan att först försöka prata med folk är ett effektivt sätt att ställa till skyhöga kostnader och allmänt hat i byn utan att få något vettigt resultat till stånd. Skall man uppmana till det bara för nöjet att följa med flocken?

Det kan bli nödvändigt att gå den juridiska vägen men de andra möjligheterna måste provas först och så måste man veta om det finns gamla hamnrätter eller servitut och om vattenägarna har tillgång till sitt vatten på annat vis. Annars är det lätt hänt att det går en miljon kronor i processkostnader för en process som inte leder någon vart och bara föder hat i byn.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Annars är det lätt hänt att det går en miljon kronor i processkostnader
För att man anmäler hittegodset till polisen?
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
För att man anmäler hittegodset till polisen?
För att man polisanmäler hittegods utan att först fråga runt litet vems de är och tala med eventuella ägere som man hittar och med folk i trakten och ta reda på vad de har för grund till att ha sina båtar där.
Det kan som sagt hända att ha har någonslags rätt till båtplats och har de det kan man som markägare kräva att de städar bort skräp men börjar man beslagta båtar i användning med eller utan polishandräckning hamnar man i klistret om de har någon slags hamnrätt. Förutom att bli allmänt hatobjekt i minst tre byar.
 
Tänk att det finns så många här på byggahus som inte förstår att allt inte är total landsbyggd med byalag och en massa oskrivna regler eller ett trångt villaområde i en storstad där allt finns nedskrivet om varje rättighet och skyldighet.
Att börja med att sätta lappar och efterfråga ägare på dessa båtar tycker jag är en rimlig väg framåt. Med rätt skrift kan man då utan att hota med fängelse få fram att det inte är lämpligt att ha sin båt på annans mark om man inte kan påvisa att man har rätt till detta.
På detta vis kan man förhoppningsvis börja nysta i detta utan att riva upp en massa känslor. Men tid kommer det att ta men det kommer det göra om man tar direkt vägen till fogden oxå då denne säkert kommer komma med frågor om vad man har gjort för att hitta ev ägare.
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Förutom att bli allmänt hatobjekt i minst tre byar.
Åtminstone snäppet bättre än att behöva strida mot fyra byar!😀

H heimlaga skrev:
bli stridande med varenda vuxen människa i fyra byar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P
H heimlaga skrev:
För att man polisanmäler hittegods utan att först fråga runt litet vems de är och tala med eventuella ägere som man hittar och med folk i trakten och ta reda på vad de har för grund till att ha sina båtar där.
Det förslaget kom tidigt i tråden ovh TS svarade att det inte var tillämpligt. Då behöver man inte fortsätta att tjata mer om det på sidan sju.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.