21 704 läst · 121 svar
22k läst
121 svar
Upplagda båtar på min mark
Jag antar att du frågar rent hypotetiskt.A ArneTW skrev:Hur skulle det funka rent praktiskt att få bort en motsträvig båtägare?
Den är inte övergiven och används och flyttas ibland.. Svårt att tro att kronofogde/polis skulle bry sig komma ut.
Svårt att tro att tomma hot funkar på alla och ska TS bygga ett gömsle för att spana?
Om TS kör bort båtar hur säkerställer han att en stämning inte blir lyckosam?
Alltid intressant när en principfast man köper en fastighet och vill ändra andras invanda beteenden...
/ATW
Handräckning från kronofogden.
Vet man att han är motsträvig torde man veta vem som äger den, då kan man få hjälp.
Handräckning är ingen gratis samhällstjänst, det är en tjänst du betalar för, således inget kronofogden väljer bort.
-Möjligen prioriterar ner i listan om de har mycket att göra, men de hjälper till, inget "de lägger ner".
https://kronofogden.se/du-har-ett-k...llt/du-vill-fa-tillbaka-eller-ta-bort-egendom
Redigerat:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 965 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 965 inlägg
Sätt upp en skylt med förbjuden båtuppläggning, privat mark. Ligger båtar där före är det lätt att tro för nya båtägare att det är fritt fram att lägga upp båten där. Informera de som du har lovat att det inte gäller dem. Ring kommun, polis och kronofogde och få råd, skriftligt om du skall ta bort båtarna.J johan_paz skrev:Äger sedan några år en fastighet med en hel del strandmark.
På en del av den så ligger det en hel del båtar, i olika skick. Ingen av dessa är märkta med namn. Jag vill bli av med dem alla förutom två som jag har gett tillåtelse då de tillhör avstyckade tomter på min mark.
Har någon varit i samma sits, och kommit fram till hur man går tillväga rent juridiskt? Vem som äger båtarna vet jag ju inte, vissa kan tillhöra tidigare ägare till andra fastigheter utanför min mark.
Det är för övrigt Natura2000 område, och gamla övergivna båtar anser jag ser skräpigt ut.
Prata med de båtägare du känner om de har någon idé om vem som äger båtarna, sätt upp lappar i butiker, bensinstationer osv. om de har något plats för det. Hämta båtar inom t.ex. 1 månad annars blir de bortforslade och förstörs.
Jag håller med dig... Men vad jag hört är det ingen snabb process utan ansträngning... dvs jag tror inte ett mail till kronofogden med en bild och en gps punkt får båten att försvinna pronto.A Anders Broman skrev:Jag antar att du frågar rent hypotetiskt.
Handräckning från kronofogden.
Vet man att han är motsträvig torde man veta vem som äger den, då kan man få hjälp.
Handräckning är ingen gratis samhällstjänst, det är en tjänst du betalar för, således inget kronofogden väljer bort.
-Möjligen prioriterar ner i listan om de har mycket att göra, men de hjälper till, inget "de lägger ner".
[länk]
Någon som har erfarenhet av handräckning?
/ATW
Nej, båten har ingen känd ägare, det får man ta via polisens hittegodsavdelning.A ArneTW skrev:
Handräckning kan man endast få när man har krav på en känd person.
Hur torrt på fötterna har du för "hotet" i sista meningen?H HEM2121 skrev:Sätt upp en skylt med förbjuden båtuppläggning, privat mark. Ligger båtar där före är det lätt att tro för nya båtägare att det är fritt fram att lägga upp båten där. Informera de som du har lovat att det inte gäller dem. Ring kommun, polis och kronofogde och få råd, skriftligt om du skall ta bort båtarna.
Prata med de båtägare du känner om de har någon idé om vem som äger båtarna, sätt upp lappar i butiker, bensinstationer osv. om de har något plats för det. Hämta båtar inom t.ex. 1 månad annars blir de bortforslade och förstörs.
Kan bli spännande om man genomför det...
/ATW
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 965 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 965 inlägg
Båtägarna gör sig skyldiga till egenmäktigt förfarande. Det blir nog fart på båtägarna med det meddelandet om de vill ha sina båtar. TS har då också gjort allt vad han kan. T.ex. Kronofogden har rätt att forsla bort båtarna, jag skrev inte vem som skulle forsla bort båtarna, vilket också är svar på din fråga.A ArneTW skrev:
Nog får man dra upp en båt på land en stund utan att det blir egenmäktigt förfarande... vet inte om jag hört någon som åkt fast för det pga av en eka vid en sjö.H HEM2121 skrev:Båtägarna gör sig skyldiga till egenmäktigt förfarande. Det blir nog fart på båtägarna med det meddelandet om de vill ha sina båtar. TS har då också gjort allt vad han kan. T.ex. Kronofogden har rätt att forsla bort båtarna, jag skrev inte vem som skulle forsla bort båtarna, vilket också är svar på din fråga.
Finns en otydlighet i "hotet" jag håller med om att kronofogden kan forsla bort båtarna men det framgick inte i första inlägget.
Och vad som konstituerar "TS har gjort allt han kan" vet inte jag.
/ATW
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 965 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 965 inlägg
Skriver du bara för att anmärka? En stund? Flera år har de legat där. Har du läst TS inlägg? Ärligt talat är jag så trött på såna inlägg som du skriver, bara ordmärkeri, försöker hitta fel i andras inlägg och kommenterar andras inlägg och kommer typ aldrig med några egna råd till TS. Kommer inte att svara dig i fortsättningen.A ArneTW skrev:Nog får man dra upp en båt på land en stund utan att det blir egenmäktigt förfarande... vet inte om jag hört någon som åkt fast för det pga av en eka vid en sjö.
Finns en otydlighet i "hotet" jag håller med om att kronofogden kan forsla bort båtarna men det framgick inte i första inlägget.
Och vad som konstituerar "TS har gjort allt han kan" vet inte jag.
/ATW
Rätt taktik!A Anders Broman skrev:Jag satt i samma sits för ett antal år sedan.
Att själv ta hand om problemet är egenmäktigt förfarande.
Jag påtalade för allt och alla i min närhet att jag skulle gå till polisen och anmäla dessa båtar som upphittat gods, som därmed tillfaller mig om ingen gjort anspråk på dem (efter 3 månader om jag minns rätt).
Då hade jag fått fritt fram att göra vad jag ville med dem då de skulle ha tillfallit mig som hittegods.
-Men inom en vecka var varenda båt borta!
Jag behövde inte ens gå till polisen.
Ryktet gick och folk hämtade sina båtar.
Vad är det med svenskar och äganderätt? Den som äger mark bestämmer väl hur den används och om andra kan få tillgång till den?mickesundström skrev:Ja du skrev att du haft marken några år men har det gnagt så mycket borde du rimligtvis haft några år på dig att forska i ämnet av den du köpte marken av i första hand .
du går den garanterat osmidigaste vägen med ditt problem om du har det av båtarna om det inte är så att ägarna gått och dött om dom bara ligger -man kommer långt genom att fråga istället för att leta juridiska svar direkt -har du frågat runt alls ?
Jaja, servitut kan man acceptera om det absolut är nödvändigt för att ens granne ska kunna leva drägligt. Allemansrätten är dock så missbrukad att den kanske borde avskaffas. Eller så kan vi införa licens för att få utnyttja allemansrätten så att bara vettiga människor får använda den.
En båt som ligger still på fast mark i tio år är helt klart övergiven.
Redigerat:
Riktigt så enkelt är det ju inte, men i detta fallet är det ju faktiskt i princip så.P pmd skrev:
Problemet är att även om du äger marken så innebär det inte att du automatiskt blir ägare till andras egendom som av en eller annan anledning befinner sig på din mark. Vare sig den befinner sig där lovligen eller inte.
Det är frågan om man vill ha ett fungerande samhälle eller inte. Ett fungerande samhälle förutsätter att man inte tar sin äganderätt för hårt. Inte heller kan det fungera utan privat äganderätt. Det behövs en rimlig kompromiss. Så alla kan leva och fungera.P pmd skrev:Vad är det med svenskar och äganderätt? Den som äger mark bestämmer väl hur den används och om andra kan få tillgång till den?
Jaja, servitut kan man acceptera om det absolut är nödvändigt för att ens granne ska kunna leva drägligt. Allemansrätten är dock så missbrukad att den kanske borde avskaffas. Eller så kan vi införa licens för att få utnyttja allemansrätten så att bara vettiga människor får använda den.
En båt som ligger still på fast mark i tio år är helt klart övergiven.
Vårt skogsskifte har till exempel blivit en favoritplats för bybornas promenader och bärplockning men å andra sidan så genar vi själva regelbundet över hörnet av en grannes skifte när vi går dit och så plockar vi bär i andras skog när de inte finns i egen skog. Vi har inte alla slags bär i egen skog. Har båten i hamnen som ägs av bysamfälligheten och fiskar på samfällt vatten och tar sand ur samfälld sandgrop. Det är ett givande och ett tagande som alla vinner på i slutändan.
Extremt strikt äganderätt av amerikansk modell går strängt taget bara att tillämpa om markägaren inte bor på orten och inte lever i samhället. Eller åtminstone att markägarna är tillräckligt rika för att inte själva ha något behov av ett fungerande samhälle eller av fiske och bärplockning och sådant.
Jag skulle nog
1 prata med dom som du lovat ha båtarna där
2 sätta upp nån lapp i butik / sätta ut annons i lokalblad
3 skylt nere vid båtarna, typ uppläggning utan markägarens tillstånd är ej tillåtet och ditt mobilnr
4 avvakta en månad
5 anmäla som hittegods
2an beror på om det finns något värde kvar i båtarna, är det bara skrot så kanske det räcker med en lapp vid båtarna
5an problemet blir ditt att få bort dom, men en skänkes/bud annons på Marketplace Blocket då går det nog snabbt.
1 prata med dom som du lovat ha båtarna där
2 sätta upp nån lapp i butik / sätta ut annons i lokalblad
3 skylt nere vid båtarna, typ uppläggning utan markägarens tillstånd är ej tillåtet och ditt mobilnr
4 avvakta en månad
5 anmäla som hittegods
2an beror på om det finns något värde kvar i båtarna, är det bara skrot så kanske det räcker med en lapp vid båtarna
5an problemet blir ditt att få bort dom, men en skänkes/bud annons på Marketplace Blocket då går det nog snabbt.