V VikingS skrev:
Att ha en altan på pelare, med stolpar så långt ut från huset 3750 mm är och 2600 mm mellan pelarna, tungt tak etc kräver lite konstruktionskoll. Dimensionerna blir väldigt grova om du skall få detta att hålla ihop.

Vill du prova lite själv att dimensionera och få känsla för det hela så kan du titta här på dimensioneringsguide för altan med altantak: [länk].

Något som inte syns i inlägget är var huset är någonstans i Sverige och vilken snölast du behöver dimensionera för, inte heller hur hustaket lutar (om snö kan åka ut på altantaket. Bor du på plats med snö så behöver man ta hänsyn till det i dimensioneringen och den lasten är betydande.

Man får tänka på att nedböjningen på en balk är proportionell mot längden upphöjt i 4 så att ha så här stora avstånd överallt gör det lite lurigt.

Överlag, jag gissar att upplägget inte är optimalt. Idealt borde du nog ha
en plint till (minska 2600mm) så undre bärlinan inte blir överdrivet stor +
helst minska avståndet mellan huset och plintraden något +
Absolut inget betongtak utan något som är lättare.

Men konstruktionen går nog att få ihop med 45*245 golvbalkar in mot huset och limträbalkar i övrigt och plåttak. Detta är väl bra nu när plintarna redan verkar vara gjorda.
Blir det pelare till golvet på alla plintar så är det bra att ha ett krysstag mellan de högsta pelarna för att konstruktionen skall upplevas stabil.
Mitten av Värmland, och det är pulpettak på huset, 14 grader, men högsta punkten på hustaket är ju där altan börjar, så något snöras från huset på altantaket borde inte vara någon större fara.

Har testat lite med din länk, och det verkar bli 100% limträ även med plåttak. Och krysstag, har jag faktiskt aldrig sett på liknande byggen jag sett, men jag ser ju ju poängen med det för stabiliteten.

Och plintar står ju där redan, så dom flyttar jag helst inte, men kanske en rad med 4 st till mellan hus och befintlig rad?
 
Om pulpettaket lutar åt motsatt håll jämfört med taket kan det bli en stor snöficka där i mitten som gör att det kan bli extra stora laster på taket men det borde Karl Hedin räknat med. Kommer pulpettaket verkligen luta 14 grader eller mer så att betongpannor är lämpligt?
 
Marcus0321 Marcus0321 skrev:
Om pulpettaket lutar åt motsatt håll jämfört med taket kan det bli en stor snöficka där i mitten som gör att det kan bli extra stora laster på taket men det borde Karl Hedin räknat med. Kommer pulpettaket verkligen luta 14 grader eller mer så att betongpannor är lämpligt?
Här är en 3D-bild på hur det är tänkt att se ut, så du menar att det kan bli en stor snöficka längst upp på altantaket?
 
  • 3D-rendering av en mörk altan med tak, potentiell snöfångande utformning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Manja-20 skrev:
Här är en 3D-bild på hur det är tänkt att se ut, så du menar att det kan bli en stor snöficka längst upp på altantaket?
Du skrev i ett svar ovan att ”Hustaket är ju mot norr, så altantak blir mot söder.” Men på illustrationen så lutar båda tak åt samma håll så där missförstod jag något. Men en snöficka kan det absolut bli även på detta taket men inte lika stor. Men det måste Karl Hedin räknat på.
 
Marcus0321 Marcus0321 skrev:
Du skrev i ett svar ovan att ”Hustaket är ju mot norr, så altantak blir mot söder.” Men på illustrationen så lutar båda tak åt samma håll så där missförstod jag något. Men en snöficka kan det absolut bli även på detta taket men inte lika stor. Men det måste Karl Hedin räknat på.
Det var jag som tänkte solpaneler på taket när jag tänkte väderstreck, så det var jag som var lite flummig :) Då altanen är i söderläge, så är det ju på det taket det passar bäst.
 
M Manja-20 skrev:
Ja, det förstår jag. Har fått ett pris från Karl Hedin AB på en konstruktion, men den vill dom inte visa förrän det är betalt och klart.

Ser ut att bli en altan helt gjord i limträ 😬
Tar verkligen Karl Hedin ansvar för beräkningar och konstruktionen? 😉 läs det finstilta i avtalet så du inte får problem senare!
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
M Manja-20 skrev:
Här är en 3D-bild på hur det är tänkt att se ut, så du menar att det kan bli en stor snöficka längst upp på altantaket?
Ser supersnyggt ut!
Invänta konstruktionsritningarna och bygg efter dem. På bilden verkar det vara rejäla stolpar som dessutom ger ett estetiskt uttryck och givetvis ska du ha samma takbeklädnad som övriga huset. Det kommer kosta lite och det kanske kommer bli svårt att bygga själv, men jag tycker huset är värt det. Dessutom kommer säkerligen husets värde öka motsvarande kostnaden. 👍
 
  • Gilla
Manja-20
  • Laddar…
M Manja-20 skrev:
Mitten av Värmland, och det är pulpettak på huset, 14 grader, men högsta punkten på hustaket är ju där altan börjar, så något snöras från huset på altantaket borde inte vara någon större fara.

Har testat lite med din länk, och det verkar bli 100% limträ även med plåttak. Och krysstag, har jag faktiskt aldrig sett på liknande byggen jag sett, men jag ser ju ju poängen med det för stabiliteten.

Och plintar står ju där redan, så dom flyttar jag helst inte, men kanske en rad med 4 st till mellan hus och befintlig rad?
Bra att du inte har taklutning på huset mot altanen. Då kan du sätta hustaklutningen i dimensioneringsguiden till 0 grader. För övrigt lär det konstruktionsmaterial du får från Karl Hedin sannolikt komma från samma konstruktionsguide, räknad på samma sätt......
Beräkningen ger ju att
För pelarna är säkert 90 ggr 90 tillräckligt, låter dessa vara genomgående till övre bärlinan och så sätter man en 45*90 från längs pelaren till undre bärlina så bärlinan får ett bra stöd.
Att undre bärlinan är grov typ limträ 56*270 känns inte så konstigt och golvbalkar 45*245 blir väl bra.
Det som sticker ut är takbalkarna. Värmland kan ha rätt mycket snö så takbalkarna blir väldigt grova med den spännvidden och mycket snö på taket.
Hur man löser det är inte lätt, Fuska lite och anse att snölastberäkningen är för hög (Man kanske kan tillåta sig mer med ett altantak jämfört med ett hustak och snölastberäkningen är konservativ).
Extra pelare på kortsidorna är ju möjligt men lasten är redan från början lägre där och i mitten vill man inte ha pelare så det blir nog väldigt grovt.
Får du till några plintar till för golvet så är inte det fel tror jag Det borde bidra till stabilitet. Kanske lite synd att ha en längsgående balk till undertill för den tar bort en del takutrymme. Man kanske kan göra det i efterhand om det skulle behövas?!?! På de ställen under altanen där man absolut inte kommer att gå så är det väl en bra idé att göra redan från början!?
Krysstaget kan nog vara viktigt. Om stolpskorna är höga så kan de bli lite flippriga och ha vingelmån som man behöver tänka till på så man blir av med det vinglet. Ev att krysstaget går ned till en egen stolpsko som sitter väldigt lågt i plintarna utifall att de andra stolpskorna är lite högre.
Good luck!
 
  • Gilla
Manja-20
  • Laddar…
V VikingS skrev:
Bra att du inte har taklutning på huset mot altanen. Då kan du sätta hustaklutningen i dimensioneringsguiden till 0 grader. För övrigt lär det konstruktionsmaterial du får från Karl Hedin sannolikt komma från samma konstruktionsguide, räknad på samma sätt......
Beräkningen ger ju att
För pelarna är säkert 90 ggr 90 tillräckligt, låter dessa vara genomgående till övre bärlinan och så sätter man en 45*90 från längs pelaren till undre bärlina så bärlinan får ett bra stöd.
Att undre bärlinan är grov typ limträ 56*270 känns inte så konstigt och golvbalkar 45*245 blir väl bra.
Det som sticker ut är takbalkarna. Värmland kan ha rätt mycket snö så takbalkarna blir väldigt grova med den spännvidden och mycket snö på taket.
Hur man löser det är inte lätt, Fuska lite och anse att snölastberäkningen är för hög (Man kanske kan tillåta sig mer med ett altantak jämfört med ett hustak och snölastberäkningen är konservativ).
Extra pelare på kortsidorna är ju möjligt men lasten är redan från början lägre där och i mitten vill man inte ha pelare så det blir nog väldigt grovt.
Får du till några plintar till för golvet så är inte det fel tror jag Det borde bidra till stabilitet. Kanske lite synd att ha en längsgående balk till undertill för den tar bort en del takutrymme. Man kanske kan göra det i efterhand om det skulle behövas?!?! På de ställen under altanen där man absolut inte kommer att gå så är det väl en bra idé att göra redan från början!?
Krysstaget kan nog vara viktigt. Om stolpskorna är höga så kan de bli lite flippriga och ha vingelmån som man behöver tänka till på så man blir av med det vinglet. Ev att krysstaget går ned till en egen stolpsko som sitter väldigt lågt i plintarna utifall att de andra stolpskorna är lite högre.
Good luck!
En fundering, bärlinan som ska gå längs husväggen bör väl också stå på stolpar? Den blir ju i höjd med toppen på den murade väggen, Finja Exakt 350, och det är väl inte mycket att fästa i?
 
Instinktivt tänker jag att man borde hitta möjlighet att ha en liggande 45*145 som man kan lägga golvbalkar på och motsvarande för takbalkarna. Den liggande 45*145:n skruvar man in i reglar i huset eller....En sådan för golvet skall ju ligga under golvbalkarna så då fäst väl den i den murade delen. Har man en liggande balk så fördelar den ju lasterna så det borde fungera tycker jag. Vet dock inget om Finja 350 specifikt men antar att den tar vertikal last riktigt bra och har man rikligt med fästpunkter (typ varje 60 cm men inte ovanför dörrar/fönster) lär inte altanen slita sig

Oavsett bör man ju ändå fästa altanen i huset av stabilitetsskäl i xy led tycker jag.

....och är man osäker och inte vill integrera altanen för mycket i huset eller man inte får plats med en sådan här längsgående balk/inte hittar reglar tillräckligt tätt att fästa i/är osäker på husets förmåga att ta mer last så blir det ju pelare.......
 
M Manja-20 skrev:
En fundering, bärlinan som ska gå längs husväggen bör väl också stå på stolpar? Den blir ju i höjd med toppen på den murade väggen, Finja Exakt 350, och det är väl inte mycket att fästa i?
På den murade väggen eller i den murade väggen kan det gå en betongbalk som är gjuten på plats men det borde bygghandlingarna visa om de är i sin ordning. Att ha en bärlina längs väggen istället för att fästa den i väggen är det bästa man slipper framtida problem.
 
Marcus0321 Marcus0321 skrev:
På den murade väggen eller i den murade väggen kan det gå en betongbalk som är gjuten på plats men det borde bygghandlingarna visa om de är i sin ordning. Att ha en bärlina längs väggen istället för att fästa den i väggen är det bästa man slipper framtida problem.
Det är typ U-Sten det översta varvet som är gjutet, med armeringsjärn. Men är nog bäst som du säger, så man slipper göra för många hål i väggen
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.