7 369 läst · 53 svar
7k läst
53 svar
Upp med hakan - 9 saker som är bra i elkrisen
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 121 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 121 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 10 499 inlägg
Jag tror du har fel om Karlshamnsverkets aktiviteter i år. Det finns säkert någon som kan leta upp en sida som redovisa körplanen för K.F Finndjävel skrev:Du får nog tänka om, du har gått på den socialdemokratiska propagandan.
Bara oljeverket i Karlshamn släpper ut över 1000ton CO2 om dagen. Det har gått i stort sett 24/7 sedan augusti.
662MW uteffekt och 1000ton CO2 om dagen får jag till 63g CO2/kWh. Och det för endast karlshamnverket, ett enda kraftverk. Som för tillfället står för 100 x 662 / 22860 = 2,89% av Sveriges totala produktion.
bra det sparas så säljs det mera just nu 1334 MW till finland 38MW från norge
och finland i sin tur säljer 4MW till sverige och 471MW till estland
förbrukar 11K prod 10K +/- 729MW tycker man att i nån stad skulle den omtalade "mörkerläggningen" ske just nu
och finland i sin tur säljer 4MW till sverige och 471MW till estland
förbrukar 11K prod 10K +/- 729MW tycker man att i nån stad skulle den omtalade "mörkerläggningen" ske just nu
VarsågodT Thomas_Blekinge skrev:
Publicerat tisdag 13 december
- Det oljeeldade Karlshamnsverket fick natten mellan måndag och tisdag dra igång - och lyckades därmed rädda den svenska eltillgången i natt.
- Det är första gången som Karlshamnsverket behövt tas i bruk för att rädda elförsörjningen.
https://sverigesradio.se/artikel/karlshamnsverket-raddade-elforsorjningen-i-natt
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Karlshamnverket verkar bara vara ett av flera oljekraftverk som man kör. Härligt jobbat av klimathysterikerna!MaxHugo skrev:
https://www.sydsvenskan.se/2022-12-12/efter-vinterkylan-limhamnsverket-eldar-olja
Medlem
· Blekinge
· 10 499 inlägg
Limhamnsverket är ett fjärrvärmeverk, inte elkraftverk.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 10 499 inlägg
Liknande trådar
-
Uppdelad 3-fas - vid hög ström i två faser går säkring i 3e
El -
Bygga upp takstolarna - åsikter?
Tak & Vind -
Rengöra cement eller betong-plattor på uppfart och gångar
Trädgård allmänt -
Riva och bygga upp ny icke-bärande innervägg
Utbyggnad och tillbyggnad -
Uppgrävda elmatningskabel - nu vill jag skydda den, hur?
El