S
Jarlingar Jarlingar skrev:
Nej snarare Ystad - Haparanda..

"Argumentera aldrig med en idiot.
Ty han kommer släpa ner dig till hans låga nivå och väl där slå dig med erfarenhet"

Tack och hej!
Tack för rådet. Men jag vill ändå att du förklarar på vilket sätt det skulle vara negativt? :)

F Finndjävel skrev:
Du får nog tänka om, du har gått på den socialdemokratiska propagandan.

Bara oljeverket i Karlshamn släpper ut över 1000ton CO2 om dagen. Det har gått i stort sett 24/7 sedan augusti.
662MW uteffekt och 1000ton CO2 om dagen får jag till 63g CO2/kWh. Och det för endast karlshamnverket, ett enda kraftverk. Som för tillfället står för 100 x 662 / 22860 = 2,89% av Sveriges totala produktion.
Jag tror du har fel om Karlshamnsverkets aktiviteter i år. Det finns säkert någon som kan leta upp en sida som redovisa körplanen för K.

bra det sparas så säljs det mera just nu 1334 MW till finland 38MW från norge

och finland i sin tur säljer 4MW till sverige och 471MW till estland

förbrukar 11K prod 10K +/- 729MW tycker man att i nån stad skulle den omtalade "mörkerläggningen" ske just nu

MaxHugo
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tror du har fel om Karlshamnsverkets aktiviteter i år. Det finns säkert någon som kan leta upp en sida som redovisa körplanen för K.
Varsågod

Publicerat tisdag 13 december

MaxHugo MaxHugo skrev:
Varsågod

Publicerat tisdag 13 december
  • Det oljeeldade Karlshamnsverket fick natten mellan måndag och tisdag dra igång - och lyckades därmed rädda den svenska eltillgången i natt.
  • Det är första gången som Karlshamnsverket behövt tas i bruk för att rädda elförsörjningen.

[länk]
Karlshamnverket verkar bara vara ett av flera oljekraftverk som man kör. Härligt jobbat av klimathysterikerna!

https://www.sydsvenskan.se/2022-12-12/efter-vinterkylan-limhamnsverket-eldar-olja

Limhamnsverket är ett fjärrvärmeverk, inte elkraftverk.

T Thomas_Blekinge skrev:
Limhamnsverket är ett fjärrvärmeverk, inte elkraftverk.
Vad spelar det för roll? Är det okej att elda olja då?

Unikt namn
Spetskraft är inte sällan olja. Snabbt/enkelt att starta, kan köras på fjärr m.m.
Har produktionsbolaget lite högre svansföring är det dock bioolja som eldas.

F Finndjävel skrev:
Vad spelar det för roll? Är det okej att elda olja då?
Har du alternativ till fjärrvärme? Kanske ett litet kärnkraftverk? Vad tror du hur mycket Karlshamnsverket gick i år?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.