Status
Tråden går ej att kommentera.
A
tensiden tensiden skrev:
Jag hade inte brytt mig så mycket om röret egentligen.
Personligen tar jag gärna hand om hantverkarnas skräp (och säger det till dom också att jag gärna tar städandet) och en meter rör är inte någon större kostnad. Men när du säger 300 spänn per meter börjar jag fundera. 110-rör kostar väl inte 300kr/m ni som vet bättre? Till dom priserna förstår jag dig fullt ut!
Se andra tråden med fakturan, de debiterade 610 kr för två meter, plus moms
 
Han menade väl muntliga avtal.
När vvs-folk måste se hur det ser ut under ett betong-golv innan de vet vad som behövs i material och vad som måste göras, är det inte rätt svårt då att få en tydlig offert i förväg?
I mitt och mors fall här, så var inget klart innan de bilat fram till ytterväggen.
Före denna så var röret för rostigt att koppla pvc-röret till, påstod de i allafall.
Sista biten såg jag iofs inte hur det såg ut men plötsligt hade de satt ett jetsvep vid ytterväggen och det kändes rätt bra att det skulle gå att koppla utan att fortsätta utomhus.
Nej han sa inget om muntligt vs skriftligt avtal. Bara att man ska vara beredd på en chock för att avtalade priser i regel frångås, vilket jag absolut inte håller med om.
Visst finns det säkert jobb med mycket osäkerhet i tidsåtgången, men en seriös offert tar höjd för sånt. Man offererar såklart inte ett fast pris om det finns för mycket okända variabler. Då gör man en tidsuppskattning och offererar ett timpris med notering om att tidsågången kan bli både mer eller mindre. Sen håller man kunden uppdaterad längs vägens gång. Då blir det inte nån chock när fakturan kommer.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Erik Salhammar
  • Laddar…
"Gymnasielärling" existerar tydligen, det är något nytt sen mina tider både som elev och lärare på gymnasiet.
Det ska givetvis kollas upp, får väl begära filurens namn via ARN, om inte annat, men begär det innan jag betalar någon arbetskostnad för denne.

[länk]
Gymnasielärling är en sak och sen finns det traditionell lärling
 
Redigerat av moderator:
och göra en arn anmälning är ju helt meningslöst i mening om du ens vinner spelar ingen roll en då
 
  • Gilla
Braksvenne
  • Laddar…
A
M maria01 skrev:
och göra en arn anmälning är ju helt meningslöst i mening om du ens vinner spelar ingen roll en då
Fel.
I domstol går de vanligen på ARN:s beslut. Det underlättar för domstolarna.
Inom ARN finns både rådmän och civilingenjörer mm, experter på många områden
men de jobbar inte heltid där utan ute i yrkeslivet och tillkallas när de behövs.
 
Fel.
I domstol går de vanligen på ARN:s beslut. Det underlättar för domstolarna.
Inom ARN finns både rådmän och civilingenjörer mm, experter på många områden
men de jobbar inte heltid där utan ute i yrkeslivet och tillkallas när de behövs.
ja du måste ju gå vidare till rätten
 
Redigerat av moderator:
A
M maria01 skrev:
ja du måste ju gå vidare till rätten
Nej, det måste jag inte alls, inte om företaget följer ARN:s beslut.
Då slipper de också svartlistas.

I domstol gäller bevisning, så omfattande som möjligt.
I detta fall blir det förenklad tvist och advokat betalar man själv även
om man vinner målet, bortsett från en timmes rådgivning som man får betala
till motparten om man förlorar.
Har man rejäl bevisning kan de komma med hur mycket avdokater de vill,
det hjälper inte.
Jag vann en gång ett mål ang störningar vid södra länkenbygget stockholm.
Jag hyrde lokal och bostad där det var som värst.
Hyresvärden skickade en advokat, som knappt visste vad det handlade om
och hade inget att komma med. Jag fick t.o.m. hjälpa henne lite :)
Jag hade egna ljudmätningar och vittnesmål.
Det gick utmärkt, men det var inte ett förenklat mål.
Efteråt blev jag hemskjutsad av advokaten och hennes man som var bara chaufför:)
Trevligt värre.
Jag tror inte VVS-företaget vill bli synade ens av ARN.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
lycka till då

för arn tar ju inte ofta det belopet man själv vill det halveras
 
A
M maria01 skrev:
lycka till då

för arn tar ju inte ofta det belopet man själv vill det halveras
Vet ej, jag erkändes iaf exakt vad jag krävde då jag en gång köpte en skåpbil med allvarliga dolda fel, av Mamre bil Sala.
"det finns ingen anledning att betvivla kärandens uppgifter" stod det.
Det rörde sig om närmare 16.000 kr.
Men då hade jag mycket underlag och bilfirman nästan inget.
Jag tog uppgifter från två verkstäder och beskrev allt i detalj, ungefär som jag gjort här.
Det tog dock 9 månader för ARN att få fram beslutet.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A
L lbgu skrev:
Behöver inte kunna användas ofta, men ibland kan det komma ett läge den duger till. Så kollen verkar du sakna.
Otroligt trist med kommentarer som Salhammars.
Det finns ju något som heter "skarvmuff" så han har nog inte så bra koll,
men gillar att agera troll.
Jag har också sett att två meter 110-rör kan köpas på Biltema för ca 165 kr, firman debiterade 610 kr plus moms.
450%. Klart oskäligt, bluff mot åldring (mor 91 år om en vecka)
Dessutom plockar de hem halva röret. 900%. Tror inte det är sämre kvalitet på Biltemas avloppsrör.
En tydlig indikation bland flera, att de mest bara rufflar.

Skärmdump av ett forum-inlägg med användarkommentarer och reaktionsalternativ som "Gilla" och "Svara". Skärmklipp ur en svensk e-handelsapp visar avloppsrörskopplingar, prisinformation och produkt tillgänglighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag tror inte du ska haka upp dig på röret..
Vissa kunder blir förbannade för att man lämnar grejer (som dom har betalat för) och vissa blir förbannade för att man inte lämnar.
Visst skulle dom ju frågat dig eftersom du var på plats, men det är i mina ögon det minsta problemet här.
Jag skulle tro att man slängt röret, för stumpar är inget man vill ha liggandes, speciellt inte om det är 110 rör och utan muff, så hade iaf jag gjort.
 
  • Gilla
Erik Salhammar och 4 till
  • Laddar…
A
nino nino skrev:
Jag tror inte du ska haka upp dig på röret..
Vissa kunder blir förbannade för att man lämnar grejer (som dom har betalat för) och vissa blir förbannade för att man inte lämnar.
Visst skulle dom ju frågat dig eftersom du var på plats, men det är i mina ögon det minsta problemet här.
Jag skulle tro att man slängt röret, för stumpar är inget man vill ha liggandes, speciellt inte om det är 110 rör och utan muff, så hade iaf jag gjort.
tänk efter innan du skriver.
Röret är bara ett exempel på hur illa firman agerar, en tydlig indikation, som styrker att det går till på samma sätt med arbetstider.
Läser du så upptäcker du vad som är huvudsaken, dvs just arbetstiderna och att jag har studerat det noga.
Varför hakar du upp dig på bara det där?
Ser du inte att det jag hakar upp mig på är trollfasoner, rena dumheter om att jag inte har koll.
Dessutom visar jag varför.
 
A
tänk efter innan du skriver.
Röret är bara ett exempel på hur illa firman agerar, en tydlig indikation, som styrker att det går till på samma sätt med arbetstider.
Läser du så upptäcker du vad som är huvudsaken, dvs just arbetstiderna och att jag har studerat det noga.
Varför hakar du upp dig på bara det där?
Ser du inte att det jag hakar upp mig på är trollfasoner, rena dumheter om att jag inte har koll.
Dessutom visar jag varför.
Jag gillar inte ologiskt tjafs.
När du skriver om tråkig attityd är det du som drar ner tråden i skiten.

Ja trollandet ormar alltid fram i svenska forum, det är inget nytt.
 
Redigerat av moderator:
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
richardtenggren
Hade det inte varit för de uppladdade fakturorna så hade jag varit helt övertygad om att TS var ett troll…
 
  • Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
tänk efter innan du skriver.
Röret är bara ett exempel på hur illa firman agerar, en tydlig indikation, som styrker att det går till på samma sätt med arbetstider.
Läser du så upptäcker du vad som är huvudsaken, dvs just arbetstiderna och att jag har studerat det noga.
Varför hakar du upp dig på bara det där?
Ser du inte att det jag hakar upp mig på är trollfasoner, rena dumheter om att jag inte har koll.
Dessutom visar jag varför.
Om du läser vad jag skrivit i inlägget du svarade på och mina tidigare inlägg så ser du att jag helt är på din sida inget snack om det

Men jag lämnar tråden och önskar dig lycka till
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.