Status
Tråden går ej att kommentera.
M maria01 skrev:
1000 kr i månaden eller nåt kom inte ihåg nu

lärlingar går inte praktik ni 2 blandar ihop det där nu
Blandar inte alls ihop det. Det är tyvärr inte alls ovanligt att oärliga företag tar in gymnasielärlingar och får betalt för det, sedan tar betalt av kunderna som om det vore en vanlig anställd och trots att det ofta innebär att två jobbar som en då dessa behöver rätt mycket handledning och dessutom i allmänhet inte får jobba på egen hand eftersom de inte har fyllt 18.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Blandar inte alls ihop det. Det är tyvärr inte alls ovanligt att oärliga företag tar in gymnasielärlingar och får betalt för det, sedan tar betalt av kunderna som om det vore en vanlig anställd och trots att det ofta innebär att två jobbar som en då dessa behöver rätt mycket handledning och dessutom i allmänhet inte får jobba på egen hand eftersom de inte har fyllt 18.
lärlingar är inte på praktik https://sv.wikipedia.org/wiki/Lärling
 
M maria01 skrev:
lärlingar är inte på praktik [länk]
Det påstod jag inte heller.
Läs igen, är du snäll.
 
M maria01 skrev:
En riktig lärling tar man betalt för en gymnasielärling är bara en form a praktik
Vad sade vi om att skicka PM när vi tror att vi har rätt men egentligen har fel?

Men jag förstår att du helt enkelt inte förstår vad jag skriver, så jag ska försöka omformulera mig och vara lite tydligare:
På de olika hantverkslinjerna ingår en mycket stor andel praktik. För dessa får företagen betalt av skolorna.

Dock är det väldigt många som KALLAR dessa för lärlingar, även om de definitionsmässigt är praktikanter. Men man SÄGER alltså ofta lärling om dem ändå. Fast de inte är det ännu.

Det förekommer också rätt ofta att företagen debiterar sina kunder för dessa så kallade lärlingar (som alltså egentligen är praktikanter).

Förstår du nu?
Eller ska du skicka fler PM?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Så jag hade rätt så sluta kalla det lärling då när det är praktik
 
En lärling är anställd på företaget, en praktikant är det inte..
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Så jag hade rätt så sluta kalla det lärling då när det är praktik
Du går nog definiera vad ”praktik” är, nu när du försökt definiera lärling med en Wikipedia länk som beskriver i väldigt generella ordalag. Eftersom vi diskuterar praktiska utbildningar så är det naturligt med praktiska inslag och inte endast teori. Men vad är då praktik?

Gymnasielärlingar verkar gå i skolan, jobba, vara lärlingar, få lön och vara anställda - allt på en och samma gång!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
lisaskywalker lisaskywalker skrev:
En lärling är anställd på företaget, en praktikant är det inte..
Exakt
 
A
nino nino skrev:
Du har 60 inlägg och får svar från mig med 13000, Richard 5-6000 för att nämna 2
Men lämna du eftersom svaren inte passar dig.
Jag tycker du fått väldigt mycket bra svar och de allra flesta har hållit med dig, men sen kommer det svar som inte passar då ska du lämna och tycker vi är troll
Lär dig läsa och tänka.
Det är upp till mig om jag tycker att det räcker med 2 - 3 troll för att tappa lusten för platsen i fråga.
Nu är visst det värsta eländet raderat av moderatorn och det var lite oväntat.
Jag har inte kallat dig för troll, ser du i syne?
Har jag kallat alla för troll nånstans?
 
post: 5109820 skrev:
Lär dig läsa och tänka.
Det är upp till mig om jag tycker att det räcker med 2 - 3 troll för att tappa lusten för platsen i fråga.
Nu är visst det värsta eländet raderat av moderatorn och det var lite oväntat.
Jag har inte kallat dig för troll, ser du i syne?
Har jag kallat alla för troll nånstans?
Är inga troll som svarat dig
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
A
nino nino skrev:
Är inga troll som svarat dig
Är du moderator och har full koll på allt som skrivs?
Trollinlägg är raderade.
För mig räcker det med att ett hånfullt troll går in, för att jag ska avstå ett forum om det får stå kvar.
Nu verkar det vara borta.
Har själv modererat för ca 20 år sen, några år, andra ämnen, i sveriges hetaste forum.
Sen må jag vara ovanligt känslig för trollfasoner, men här är hela agendan att hjälpa en sjuk gammal person mot överdebiterande hantverkare och då passar det extra dåligt att gå in och spela apa.
 
Har läst alla inlägg även de som senare blev raderade
 
A
nino nino skrev:
Har läst alla inlägg även de som senare blev raderade
Jag litar till vad jag själv vet om troll och vad jag själv känner.
Inte vad du anser.
Hoppas detta tjafs är avslutat, eller behöver du mer, kanske saknar annan sysselsättning?
 
Lite udda verkar du allt vara, tror du verkligen att alla som inte delar dina åsikter är troll? Och dina (påstådda) g:a meriter kanske inte väger så tungt, medverka i forumet en tid så får vi bilda oss en uppfattning om dig.
Ps
I sakfrågan om att kostnaden var på tok för hög håller jag helt med, men i övrigt undrar jag vem som är trollet?
 
  • Gilla
  • Älska
MultiMan och 10 till
  • Laddar…
Seså, nu kanske det är läge att återgå till ämnet. Vill man diskutera praktik vs lärling kan man starta en tråd om det. Likaså hålla lite personangrepp inom sig istället.

birgit-friggebo.jpg
 
  • Haha
  • Gilla
richardtenggren och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.