Status
Tråden går ej att kommentera.
Jag är så tacksam för alla synpunkter och ideer. Jag har aldrig anlitat hantverkare förut bortsett från att installera en elpatron i en gammal panna, och jag gjorde eljobbet själv. Många år sen.
Man blir lite mörkrädd.
Och visst är jag inställd på att bestrida delar av fakturan, det juridiska är inga problem för mig.-
Jag vill samla så mycket kunskap som möjligt och på måndag hoppas jag få ett omdöme på plats av en trevlig och rutinerad kille från Avesta.

Är det alltså helt normalt att debitera två meter grovt avloppsrör fast det är en meter som gått åt?
(Inte 1,5 som någon läste det till)
En baggis i sammanhanget, men jag är intresserad av såna detaljer också.
man köper de i längder om två meter.
 
Redigerat av moderator:
E Erik Salhammar skrev:
man köper de i längder om två meter.
Då får man ju hoppas de lämnar kvar den meter som blir kvar. Inte lär de bjuda nästa kund som behöver 1 meter rör på den heller då tar de garanterat betalt för hela röret en gång till. Lysande affär att ta dubbelt betalt.
 
  • Gilla
Fru Uggla och 1 till
  • Laddar…
A
L lbgu skrev:
Då får man ju hoppas de lämnar kvar den meter som blir kvar. Inte lär de bjuda nästa kund som behöver 1 meter rör på den heller då tar de garanterat betalt för hela röret en gång till. Lysande affär att ta dubbelt betalt.
Det är just det jag menar, jag hade velat ha den biten.
I stället tar de hem den och säljer den också för dubbla priset.

Men arbetskostnaden är mer än den dubbla verkar det som.
Det blir ARN om de inte justerar ner den saltade fakturan.
 
L lbgu skrev:
Då får man ju hoppas de lämnar kvar den meter som blir kvar. Inte lär de bjuda nästa kund som behöver 1 meter rör på den heller då tar de garanterat betalt för hela röret en gång till. Lysande affär att ta dubbelt betalt.
Det går ofta inte att använda den andra delen då den saknar muff. Märks att du inte har sån bra koll.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
E Erik Salhammar skrev:
Det går ofta inte att använda den andra delen då den saknar muff. Märks att du inte har sån bra koll.
Behöver inte kunna användas ofta, men ibland kan det komma ett läge den duger till. Så kollen verkar du sakna.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
A
L lbgu skrev:
Behöver inte kunna användas ofta, men ibland kan det komma ett läge den duger till. Så kollen verkar du sakna.
Ganska korkat, du vet inte hur jag kan använda en sån rörbit, till helt annat.
Jag har konstruerat och skrivit kurslitteratur om audio-högtalare-akustik
och använde avloppsrör till vissa konstruktioner på 80-talet.
Därför är det kul och bra att ha en sån rörbit idag när jag tänkler återuppta
en liten del av en tillverkning jag drev det årtionet.
Visserligen inte med såna rör just nu, men här kritiserar jag alla tokigheter från
fuskande hantvekare, även mindre detaljer.

Vad är ditt syfte med att delta i forum? Spotta på de som drabbas?
 
Redigerat:
A
L lbgu skrev:
Behöver inte kunna användas ofta, men ibland kan det komma ett läge den duger till. Så kollen verkar du sakna.
Ja, exakt, det finns inget enklare än rör.
Hans spottande kommentar ligger på barn-lego-stadiet.
Det handlar både om en princip, inte bara ca tredubbla en arbetskostnad och sno med material som jag kan ha glädje av utan att ens fråga. Värde för mig de 300 kr som det i princip kostar.
Men det är min gamla mor som hela tiden blir blåst. Det är hennes hus och saltade faktura.
(Se nästa tråd om just fakturan)
Det märks att figuren saknar normal respekt och omdöme, på samma sätt som de filurer jg råkat anlita.
De har också förstört elektronik i en kartong som de kastat sand och annat på.
Jag bad dem ta bort kartonger när de ville bila längre än först tänkt, men en lämnade de kvar som tydligt var märkt Elektronik ANALOGT
(bla tio st mycket stora tydliga retro VU-metrar för studios och filmbolag mm) 4,2 tum breda.
Där har jag dragit av en tusenlapp på fakturan då en VU-meter skadades. Men då ingår även att jag fick igång deras större bilmaskin.som de tänkt åka en dyr resa med IGEN. Oordnad, smutsig källarlokal med skräp, kartonger, verktyg och dammiga ytor.
 
  • Ett gammalt VU-meter från RCA GATES, mätskala, till salu på eBay, rabatterat pris, mättape indikerar storlek.
Redigerat:
Får jag som nybörjare fråga om det är vanligt med källargolv från 60-talet som är en decimeter tjockt?
Två vvs-montörer kom med en Milwaukee borrhammare som enligt spec klarar 4 cm betong.
Efter en timme gav de upp, de kom inte igenom och blev bara märken i betongen.
Stack iväg, båda två, 10 mil (tor) för att hyra en riktig maskin
(Detta är mors lilla villa i Horndal, firman ligger i Hofors och hyr makiner i Sandviken)
Sen bilade de upp ca 1 kvm, två meter x 50 centimeters medelbredd enligt bild.
Debiteringen blev 7 timmar dvs 4200 kr + moms för det jobbet, dvs 5250 kr.
Därav två timmars bilresa för att hyra en lämplig maskin(!)
Bilandet pågick ca 3,5 timmar, jag var på plats hela tiden.
De bytte en meter avloppsrör och fakturerade för två meter.
De städade inte efter sig, jag tog hand om bilningsmassor och damm överallt.

Om ni som är vana tittar på bilden, hur lång tid skulle det ta för en man att göra jobbet?
Är det vettigt att köra fyra mil till ett jobb och ha en så liten maskin med sig?
(Hofors - Horndal)
Och sen debitera som de har gjort?
Jag tycker det är så korkat, båda åker till Sandviken t.o.r. i stället för att den ene gör ett annat litet jobb under tiden, montera en fast vattenanslutning till en tvättmaskin.
Jag klagade direkt på detta till deras fakturerande dam som då drog av restiden för ena gubben.

(Materialkostnaderna verkar ok, men de tog i ca det dubbla i arbetstid för att koppla avloppsbiten med tre förgreningar, Fyra timmar fast det tog ca två timmar. total kostnad för det som syns på bilden
19.659 kr. Är det vettigt? Minus Rot 4516 kr.
Jag är mors gode man, hon är 91 år och sjuklig, det ingår i mitt uppdrag att bevaka hennes rätt.
Hoppas på hjälp här.
Jag hade gjort det för mindre en tio tusen. Det är en dags jobb. Max. Ring mig nästa gång. Mvh snickaren
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
P Pflugmacher skrev:
Jag hade gjort det för mindre en tio tusen. Det är en dags jobb. Max. Ring mig nästa gång. Mvh snickaren
Ca en dags jobb för en man, det är vad flera meddelat, som liksom du vet vad det handlar om.
Mindre än 10.000 plus moms, menar du totalt med material, En meter pvc-rör, en förgrening 110/50 byttes och två nya "avsättningar" som syns på bilden (man lär sig nya ord) tre "jetsvep" och lite småkrafs som sågblad, handskar, munskydd, rotlock, du vet nog.
Städade och forslade bort bilningsmassorna gjorde jag själv och nu ska förhoppningsvis en bekant gjuta igen golvet och stoppa dit en ny VC och handfat.
Han är lite sjuklig och vill inte bila i betong, och jag har aldrig gjort det.
Tyvärr hörde jag idag att han ska läggas in på sjukhus så jag kanske måste börja söka i "djungeln" igen, det räcker för mig att debiteras 1500 kr för att de inte har rätt saker med sig.
 
Redigerat:
A
H Hybro skrev:
Aldrig mer en hantverkare i mitt hus, förutom till eventuella El-arbeten.
Kommer aldrig mer att köpa tjänster på löpande räkning.
Det kan ju sluta hur som helst.
Samma här, det finns alltid andra lösningar.
 
E Erik Salhammar skrev:
Det går ofta inte att använda den andra delen då den saknar muff. Märks att du inte har sån bra koll.
Dubbelmuff
 
  • Gilla
Barkbit. och 1 till
  • Laddar…
Det handlar både om en princip, inte bara ca tredubbla en arbetskostnad och sno med material som jag kan ha glädje av utan att ens fråga. Värde för mig de 300 kr som det i princip kostar.
Jag hade inte brytt mig så mycket om röret egentligen.
Personligen tar jag gärna hand om hantverkarnas skräp (och säger det till dom också att jag gärna tar städandet) och en meter rör är inte någon större kostnad. Men när du säger 300 spänn per meter börjar jag fundera. 110-rör kostar väl inte 300kr/m ni som vet bättre? Till dom priserna förstår jag dig fullt ut!
 
Redigerat av moderator:
P Pin skrev:
Är det lärling under gymnasietiden undrar jag om kunden ska betala någon lön alls, de går ju i skolan och behöver inte få lön, eller både arbetar de och går i skolan samtidigt?
För gymnasielärlingar är det väl till och med så att SKOLAN betalar TILL företaget för att de ska få vara där under sin praktik.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
För gymnasielärlingar är det väl till och med så att SKOLAN betalar TILL företaget för att de ska få vara där under sin praktik.
1000 kr i månaden eller nåt kom inte ihåg nu

lärlingar går inte praktik ni 2 blandar ihop det där nu
 
A
M maria01 skrev:
1000 kr i månaden eller nåt kom inte ihåg nu

lärlingar går inte praktik ni 2 blandar ihop det där nu
"Gymnasielärling" existerar tydligen, det är något nytt sen mina tider både som elev och lärare på gymnasiet.
Det ska givetvis kollas upp, får väl begära filurens namn via ARN, om inte annat, men begär det innan jag betalar någon arbetskostnad för denne.

https://gymnasielarling.se/for-foretag/anstall-en-larling/
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.