Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hade jag åkt ut på ett byte av golvbrunn eller som i ditt fall byte av rör i golv så hade jag tagit med en liten bilmaskin, en stor bilmaskin, en stor slägga, en liten slägga, borrar för betong, hinkar, vinkelslip med stenskiva bla
 
  • Gilla
Fru Uggla och 1 till
  • Laddar…
När jag själv körde borrhammare behövde jag ingen som stod och tittade på och tog betalt.
Lärlingen har 390 kr + moms, den vane 595 kr +moms.
Det var mest lärlingen som bilade.
Jag behövde inga vilopauser heller, idag är jag 10 år äldre med ryggskador, så det är annat.
Jag läste att med kraftigare bilmaskin blir det mindre vibrationer (?)
Damen på kontoret orerade mycket om att det är så jobbigt att bila att man måste byta plats och den andre tittar på.
Med korta vilopauser klarar man det själv, det är ju helt klart.
Låt säga bila 90% av tiden, vila 10%.
i stället kör man tydligen med två man och 50% extra kostnad.
 
Redigerat av moderator:
A
M maria01 skrev:
att det är vettigt har jag inte sagt

plus att det var jag som sa att dom borde äga en egen bilmaskin

vad heter firman då?
Det har jag undrat, är det ok att skriva ut firmanamn när man har tung kritik.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Se inlägg #79
Det har jag undrat, är det ok att skriva ut firmanamn när man har tung kritik.
Man kan inte begå förtal mot en juridisk person (företag)
 
Redigerat av moderator:
Sen brukar väl ägarna av sajten kräva att man fyllt i uppgifterna korrekt i profilen om man ska hänga ut någon firma
 
A
Wilhelm14 Wilhelm14 skrev:
Se inlägg #79

Man kan inte begå förtal mot en juridisk person (företag)
Det handlar inte bara om lag, jag känner väl till det där.
Det handlar om vad forumägarna anser.
på tex värmepumpsforum är ägaren restriktiv mot uthängningar eftersom
de har använts som utpressning.
"Får jag inte som jag vill så hänger jag ut er"
Därför har jag frågat förut om det här, utan svar, men bara i den här tråden.
 
Det har jag undrat, är det ok att skriva ut firmanamn när man har tung kritik.
så klart folk gör det hela tiden här för att varna andra
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
1
  • Laddar…
Det är en annan sak med stora dyra maskiner, men en så enkel sak som mindre rensmaskin för avlopp, kan man ju köpa för under 2.000 kr, Är det vettigt då att låta kunden betala en bilresa med montör en timme + hyran?
Kostnad ca 1.100 kr
(Avståndet Hofors-Sandviken t.o.r. är ca sex mil)
Och folk i forumet meddelar att de borde också äga en egen bilmaskin.

Denna liknar den de hade:

[bild]
En liten rensmaskin eller dylikt är rimligt att de kanske har. Större spolmaskin och bilmaskin tycker jag kanske inte är lika rimligt. Däremot är det rimligt att de skulle ha med sig verktygen från början eftersom de visste vad som skulle göras och hur långt det var att åka.
 
Redigerat av moderator:
  • Haha
  • Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Får jag som nybörjare fråga om det är vanligt med källargolv från 60-talet som är en decimeter tjockt?
Två vvs-montörer kom med en Milwaukee borrhammare som enligtLämplif spec klarar 4 cm betong.
Efter en timme gav de upp, de kom inte igenom och blev bara märken i betongen.
Stack iväg, båda två, 10 mil (tor) för att hyra en riktig maskin
(Detta är mors lilla villa i Horndal, firman ligger i Hofors och hyr makiner i Sandviken)
Sen bilade de upp ca 1 kvm, två meter x 50 centimeters medelbredd enligt bild.
Debiteringen blev 7 timmar dvs 4200 kr + moms för det jobbet, dvs 5250 kr.
Därav två timmars bilresa för att hyra en lämplig maskin(!)
Bilandet pågick ca 3,5 timmar, jag var på plats hela tiden.
De bytte en meter avloppsrör och fakturerade för två meter.
De städade inte efter sig, jag tog hand om bilningsmassor och damm överallt.

Om ni som är vana tittar på bilden, hur lång tid skulle det ta för en man att göra jobbet?
Är det vettigt att köra fyra mil till ett jobb och ha en så liten maskin med sig?
(Hofors - Horndal)
Och sen debitera som de har gjort?
Jag tycker det är så korkat, båda åker till Sandviken t.o.r. i stället för att den ene gör ett annat litet jobb under tiden, montera en fast vattenanslutning till en tvättmaskin.
Jag klagade direkt på detta till deras fakturerande dam som då drog av restiden för ena gubben.

(Materialkostnaderna verkar ok, men de tog i ca det dubbla i arbetstid för att koppla avloppsbiten med tre förgreningar, Fyra timmar fast det tog ca två timmar. total kostnad för det som syns på bilden
19.659 kr. Är det vettigt? Minus Rot 4516 kr.
Jag är mors gode man, hon är 91 år och sjuklig, det ingår i mitt uppdrag att bevaka hennes rätt.
Hoppas på hjälp här.
Får jag som nybörjare fråga om det är vanligt med källargolv från 60-talet som är en decimeter tjockt?
Två vvs-montörer kom med en Milwaukee borrhammare som enligt spec klarar 4 cm betong.
Efter en timme gav de upp, de kom inte igenom och blev bara märken i betongen.
Stack iväg, båda två, 10 mil (tor) för att hyra en riktig maskin
(Detta är mors lilla villa i Horndal, firman ligger i Hofors och hyr makiner i Sandviken)
Sen bilade de upp ca 1 kvm, två meter x 50 centimeters medelbredd enligt bild.
Debiteringen blev 7 timmar dvs 4200 kr + moms för det jobbet, dvs 5250 kr.
Därav två timmars bilresa för att hyra en lämplig maskin(!)
Bilandet pågick ca 3,5 timmar, jag var på plats hela tiden.
De bytte en meter avloppsrör och fakturerade för två meter.
De städade inte efter sig, jag tog hand om bilningsmassor och damm överallt.

Om ni som är vana tittar på bilden, hur lång tid skulle det ta för en man att göra jobbet?
Är det vettigt att köra fyra mil till ett jobb och ha en så liten maskin med sig?
(Hofors - Horndal)
Och sen debitera som de har gjort?
Jag tycker det är så korkat, båda åker till Sandviken t.o.r. i stället för att den ene gör ett annat litet jobb under tiden, montera en fast vattenanslutning till en tvättmaskin.
Jag klagade direkt på detta till deras fakturerande dam som då drog av restiden för ena gubben.

(Materialkostnaderna verkar ok, men de tog i ca det dubbla i arbetstid för att koppla avloppsbiten med tre förgreningar, Fyra timmar fast det tog ca två timmar. total kostnad för det som syns på bilden
19.659 kr. Är det vettigt? Minus Rot 4516 kr.
Jag är mors gode man, hon är 91 år och sjuklig, det ingår i mitt uppdrag att bevaka hennes rätt.
Hoppas på hjälp här.
Lämpliga arbetssteg för en erfaren grovis: Borra, ta fram lämplig storslägga (om ca 5-10 cm oarmerat betonggolv, vanligt i gamla källare), jobba 45-90 minuter. Ta ut skräpet. Drick kaffe. Lämna över till rörmokare. ;)
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Det handlar inte bara om lag, jag känner väl till det där.
Det handlar om vad forumägarna anser.
på tex värmepumpsforum är ägaren restriktiv mot uthängningar eftersom
de har använts som utpressning.
"Får jag inte som jag vill så hänger jag ut er"
Därför har jag frågat förut om det här, utan svar, men bara i den här tråden.
Reglerna på byggahus.se är offentliga och säger detta:

https://www.byggahus.se/forum/threads/anvaendarvillkor-med-diskussionsregler.220278/unread

Text om forumregler för byggbranschen, diskussioner, referenser och moderering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Krilleman Krilleman skrev:
Reglerna på byggahus.se är offentliga och säger detta:

[länk]

[bild]
Så bra, jag läste en del regler men inte tillräckligt långt ner.
Jag kommer ev vända mig till ARN, och då blir väl allt offentligt, i alla fall om företaget prickas.
Har meddelat att företaget ligger i Hofors och att det inte är Hofors VVS.
Tyvärr finns inget VVS-företag i Horndal och i Avesta är de väldigt upptagna, samma i Hedemora.
Det tog emot att vända sig till ett Hoforsföretag, jag har haft sommarhus på orten och noterade många oegentligheter och bluffgubbar, men tänkte att nu kanske jag har tur...

Jag har tänkt att presentera hela fakturan, med företagsnamn och mors namn bortklippt, så får alla se hur rörig den är. Eller så brukar vvs-fakturor vara en enda röra??
Mitt första inlägg påverkades av detta, men idag har det klarnat och jag skrev om första inlägget nånstans mitt i tråden.
 
Redigerat:
Gör gärna det, men se till att även ta bort eventuella namn på anställda på firman också. Företag kan som sagt inte förtalas och har du inga namn med så är det ingen risk för brott mot GDPR heller.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Krilleman
Jag har tänkt att presentera hela fakturan, med företagsnamn och mors namn bortklippt, så får alla se hur rörig den är. Eller så brukar vvs-fakturor vara en enda röra??
Klipper du bort din mors namn, och dessutom företagets namn, finns det inga regler i världen som hindrar dig. (y)(y)
 
Redigerat av moderator:
Ja jo det kostar på att anlita hantverkare. Jo ja kunde någ ha fixat det för 2000 kr plus resa
Sjukpensionär ...men är ju blåkortare
Jag hade nog sågat golvet . .blir snyggare så .och går troligen snabbare.. att bytta ett rör kan alla .. det hade tagit längre tid orken räcker bara nån time eller så
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Krilleman Krilleman skrev:
Klipper du bort din mors namn, och dessutom företagets namn, finns det inga regler i världen som hindrar dig. (y)(y)
Jag har lagt ut fakturan i en ny tråd där jag också vore glad för synpumkter.
Den här tråden har svällt ut, så jag tyckte det vore bra med en sammanfattning
ang arbetskostnaderna för bilningen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.