28 131 läst · 171 svar
28k läst
171 svar
Undrar ang bilning ca 1 kvm betonggolv källare. Mor drabbad.
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
32 år! Jag tröttnade efter sju år, på gymnasiet. Sen blev det bara kvällskurser för bland annat aktiva yrkeslärare inom el-tele, där jag ansågs kunna teori som de behövde.H Hybro skrev:
sista året på gymnasiet körde jag all teori för alla el-tele-grenar samt årskurs tre ingenjörer.
Jag upplevde bestämt att de stöddiga typerna fanns bara inom teori -ing. utbildning, inte inom yrkeslinjerna (två åriga) där alla var mycket trevliga och följde alla påpekanden.
Det var de stöddiga som fick mig att tröttna.
Hur det är inom bygg vet jag inte, men inom fordon -och frisörer! fanns inga trivselproblem.
Numera verkar det vara kaos i skolan lite varstans.
Redigerat:
Om han hade körkort så tycker jag han borde kunnat köra efter bilmaskinen.M maria01 skrev:
Det är ju en speciell situation.
Då hade mor idag kunnat ha en tvättmaskinskoppling som inte sprutar vatten när man tvättar.
Svårbedömd ålder, men troligen över 20.
Mitt golv i pannrummet är på ca 10 cm. Att jag vet det var för att jag för några år sen var tvungen att göra hål för ett rör. Hade inget specialverktyg men det gick med spettet, fast skulle det varit större yta hade jag nog föredragit något bättre
Koppling av gasledningarna till värmepumpar också, om det inte är snabbkopplingar.K KJE skrev:Samma här, men inte på grund av dåliga erfarenheter, mer för att det känns bra att ha gjort allt själv så att man vet att det blivit gjort ordentligt. Sen måste ju förstås vissa saker lejas ut, men det är väl egentligen bara el som är behörighetskrävande om jag minns rätt och där löser jag det med en bekant som i alla fall inte fakturerar för fler timmar än han faktiskt jobbar.
Men många gör det själva, med koningssats för kopparrören och hyrd vacuumpump.
Det framgår av flera forum...
Den "risken" är minimal, jag kommer lämna landet den dag mor inte finns kvar.H Hybro skrev:Men spydighet hör deffinitivt inte hemma där.
Inte dryghet heller.
Vilket ligger i handledarens uppgift att hantera om det ev ska kunna bli anställning.
Gissar att lärlingen tänker sig full lön, så snart som möjligt.
Han kanske dyker upp hemma hos dig igen om nåt år.
- Du minns väl när Du var här sist...?
Jag befinner mig i Horndal pga henne.
Bodde i en BR på annan ort plus sommarställe, där man alltid gör allt själv.
Båda sålda.
Har bostad i annat land redan.
De flesta borde röra sig långt bort innan herr Putin får nästa knäpp.
Vi vet ju dock inte när.
Håller inte med alls här. Framför allt inte när du säger "avtalade priser". Ett avtal är ett avtal.T tobiast skrev:Tar man in hantverkare oavsett bransch inom bygg blir det dyrt. Väldigt dyrt. I regel ska man vara beredd på en chock och att avtalade priser frångås och blir rejält dyrare. Så har det alltid varit men rot har inte bara förvärrat situationen på senare tid utan också hjälpt till att blåsa upp en redan övervärderad bostadsmarknad. Så det bästa är att göra precis allt själv. Här finns stora summor att tjäna in. Internet är en bra resurs om man är bra på att söka och sålla information vid tillfällen när man är osäker på hur ett jobb ska göras och de flesta dyrare proffsmaskiner kan hyras, alternativt köpas då det i regel betalar sig själv.
Tydliga avtal och offerter är A&O om man inte vill bli lurad.
När jag väljer hantverkare lägger jag stort värde vid att de har ordning och reda och lämnar tydliga och bra offerter.
Har väl haft ett dussin hantverkare som gjort jobb här i mitt hus genom åren och varende en av dem har tagit betalt exakt så som vi kommit överens om innan. De som lämnar luddiga offerter får inga jobb hos mig.
Var är det reglerat att en lärling inte ska jobba själv?M maria01 skrev:
Att självständigt åka och fixa material eller hyra maskin är väl mer värt utbildningsmässigt än att svansa efter handledaren som sköter allt. (Om man nu skall lägga in sina värderingar i frågan.)
Du blandar inte ihop vad den klarar att borra (borrdimensionen) med vad den klarar att bila?
På en sådan liten maskin som inte är gjord för att knäcka betonggolv brukar det väl inte stå vad den klarar för tjocklek? Är annars nog bara Hilti jag sett specificera tjockleken maskinerna klarar, men då är det också bilningshammare och inte enklare slagborr/hammarborr.
Oavsett vilket borde även de fattat att man inte tar med en sådan liten maskin när man skall knäcka ett betonggolv.
Redigerat av moderator:
Det är knepigt att få helhetsbilden här men förutom den restid som företaget redan tagit bort så är ovanstående det jag ser som behöver justeras.Sista dagen skulle de sätta ihop rör och kopplingar, men hade med sig fel dimensioner.
Åkte (båda) till Avesta, i stället för att grabben stannar och fixar krankopplingen till tvättmaskinen som läcker kraftigt och behöver en fast koppling. Det jobbet blev aldrig gjort öht.
Montaget gjordes på ett par timmar men debiterades som fyra timmar.
Har man redan varit på plats hos dig så kan man inte få med sig fel prylar och sedan debitera för restid och annan tid kopplat till att man hämtar rätt prylar. Åka två gånger till affären är sådant som vi amatörer gör.
Redigerat av moderator:
Han menade väl muntliga avtal.S Stuff skrev:Håller inte med alls här. Framför allt inte när du säger "avtalade priser". Ett avtal är ett avtal.
Tydliga avtal och offerter är A&O om man inte vill bli lurad.
När jag väljer hantverkare lägger jag stort värde vid att de har ordning och reda och lämnar tydliga och bra offerter.
Har väl haft ett dussin hantverkare som gjort jobb här i mitt hus genom åren och varende en av dem har tagit betalt exakt så som vi kommit överens om innan. De som lämnar luddiga offerter får inga jobb hos mig.
När vvs-folk måste se hur det ser ut under ett betong-golv innan de vet vad som behövs i material och vad som måste göras, är det inte rätt svårt då att få en tydlig offert i förväg?
I mitt och mors fall här, så var inget klart innan de bilat fram till ytterväggen.
Före denna så var röret för rostigt att koppla pvc-röret till, påstod de i allafall.
Sista biten såg jag iofs inte hur det såg ut men plötsligt hade de satt ett jetsvep vid ytterväggen och det kändes rätt bra att det skulle gå att koppla utan att fortsätta utomhus.
helt otroligt vart har skrivt att det är en regeltensiden skrev:
vad ska lärlingen lära sig av att vara springpojke exagt därför det är brist på byggare att elven tröttnar att göra cafe och sånt. en lärling ska under uppsyn göra arbetet
Du skrev det som om det är reglerat och inte vad du själv tycker.M maria01 skrev:
Det är en sak att sätta det i rutin att en lärling eller praktikant får göra ”skitsaker”, men att själv åka och hämta upp en maskin för att komma vidare med arbetet är väl bättre och mer utvecklande än att åka båda två och då inte ta något eget ansvar? Eller skall handledaren stå och hålla handen ända fram till lärlingsperiodens slut?
Jag förstår din synpunkt och håller i stort med om den, men inte i det här fallet.
Ja. eller på grund av dålig koll hos försäljaren om man tex köper bromsbackar enligt en bils reg.nummerMathiasS skrev:Det är knepigt att få helhetsbilden här men förutom den restid som företaget redan tagit bort så är ovanstående det jag ser som behöver justeras.
Har man redan varit på plats hos dig så kan man inte få med sig fel prylar och sedan debitera för restid och annan tid kopplat till att man hämtar rätt prylar. Åka två gånger till affären är sådant som vi amatörer gör.
och de sen inte passar. Det har jag upplevt med Biltema.
Men dimensionen på avloppsrör ligger väl mer på låg barn-nivå att missa.
De debiterar dock inte just den resan, det handlar mer om min väntetid, flera timmar extra, samt att mor saknade avloppet som var helt blockerat, alltså totalt ca fyra timmar pga fel material och två längre bilresor.
Totalt har de bara debiterat 1050 kr för bil tre dagar, plus moms, en hyfsat bra chablon, EFTER mina anmärkningar. Men de tar igen det på att debitera en montörs tid för resorna både dag ett och två, två timmar för att hämta bilmaskin (ca 1200 kr plus moms) och hela tre timmar för en resa t.o..r. Hofors-Horndal, 7 mil totalt, ca 1800 kr plus moms)
Det enda jag tänker betala är för EN arbetstimme under bilresorna.
De tar i så de spricker, väldigt avslöjande.
Som om jag inte följt arbetet noga och inte vet hur långt det är till Hofors (där jag bott förr i sju år, och känner grundaren av företaget sen dess, men han har vad jag vet idag lämnat det pga oegentligheter.
Det var han som monterade min elpatron år 2007, mycket juste och bra pris, tror det var 2.500 kr inkl en lätt begagnad patron som sen gick oklanderligt i alla år till 2017 då jag sålde.
Tiderna förändras, de ärliga försvinner alltmer.
Känner inte till nån sån regel, detta var exakt vad den rutinerade guben påstod när jag anmärkte på resorna där båda åkte och lämnade allt.M maria01 skrev:
Helt förvirrat eftersom damen på kontoret sa senare per telefon att den killen klarar allt själv (lärlingen) och hade utmärkt sig på skolan. han hade monterat toastolar, tvättställ, kranar och allt dylikt själv.
Hans semester-resor som passagerare i bil blev inte debiterade.
Men jag går på de som sagt att såna här små jobb ska en man klara själv så jag drar också av all lön till lärlingen.
Fakturan minskar stadigt i omfång.