28 127 läst · 171 svar
28k läst
171 svar
Undrar ang bilning ca 1 kvm betonggolv källare. Mor drabbad.
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
många lärlingar är under 18 så att köra går ju inte dånino skrev:
Får jag som nybörjare fråga om det är vanligt med källargolv från 60-talet som är en decimeter tjockt?
Två vvs-montörer kom med en Milwaukee borrhammare som enligt spec klarar 4 cm betong.
Efter en timme gav de upp, de kom inte igenom och blev bara märken i betongen.
Stack iväg, båda två, 10 mil (tor) för att hyra en riktig maskin
(Detta är mors lilla villa i Horndal, firman ligger i Hofors och hyr makiner i Sandviken)
Sen bilade de upp ca 1 kvm, två meter x 50 centimeters medelbredd enligt bild.
Debiteringen blev 7 timmar dvs 4200 kr + moms för det jobbet, dvs 5250 kr.
Därav två timmars bilresa för att hyra en lämplig maskin(!)
Bilandet pågick ca 3,5 timmar, jag var på plats hela tiden.
De bytte en meter avloppsrör och fakturerade för två meter.
De städade inte efter sig, jag tog hand om bilningsmassor och damm överallt.
Om ni som är vana tittar på bilden, hur lång tid skulle det ta för en man att göra jobbet?
Är det vettigt att köra fyra mil till ett jobb och ha en så liten maskin med sig?
(Hofors - Horndal)
Och sen debitera som de har gjort?
Jag tycker det är så korkat, båda åker till Sandviken t.o.r. i stället för att den ene gör ett annat litet jobb under tiden, montera en fast vattenanslutning till en tvättmaskin.
Jag klagade direkt på detta till deras fakturerande dam som då drog av restiden för ena gubben.
(Materialkostnaderna verkar ok, men de tog i ca det dubbla i arbetstid för att koppla avloppsbiten med tre förgreningar, Fyra timmar fast det tog ca två timmar. total kostnad för det som syns på bilden
19.659 kr. Är det vettigt? Minus Rot 4516 kr.
Jag är mors gode man, hon är 91 år och sjuklig, det ingår i mitt uppdrag att bevaka hennes rätt.
Hoppas på hjälp här.
konstiga är ju att dom ens hyr att dom inte har egna maskiner
Redigerat av moderator:
"
Dessutom var lärlingen spydig.
"
Ett inlärt förhållande mot de som vet bättre
Går aldrig att säga eller visa: Du vet mer än mig.
Känner väl till detta, som lärare i 32 år.
Inarbetat under många år och kallas "självrespekt"
Dessutom var lärlingen spydig.
"
Ett inlärt förhållande mot de som vet bättre
Går aldrig att säga eller visa: Du vet mer än mig.
Känner väl till detta, som lärare i 32 år.
Inarbetat under många år och kallas "självrespekt"
Redigerat:
Är det lärling under gymnasietiden undrar jag om kunden ska betala någon lön alls, de går ju i skolan och behöver inte få lön, eller både arbetar de och går i skolan samtidigt? Är det en eftergymnasial lärling har de nog fyllt 18.M maria01 skrev:
Sedan har ju inte alla körkort även om de är över 18. Då får man lösa transport av dig själv och verktyg och materiel på annat sätt.
Men spydighet hör deffinitivt inte hemma där.
Inte dryghet heller.
Vilket ligger i handledarens uppgift att hantera om det ev ska kunna bli anställning.
Gissar att lärlingen tänker sig full lön, så snart som möjligt.
Han kanske dyker upp hemma hos dig igen om nåt år.
- Du minns väl när Du var här sist...?
Inte dryghet heller.
Vilket ligger i handledarens uppgift att hantera om det ev ska kunna bli anställning.
Gissar att lärlingen tänker sig full lön, så snart som möjligt.
Han kanske dyker upp hemma hos dig igen om nåt år.
- Du minns väl när Du var här sist...?
en lärling ska aldrig jobba själv så transport av verktyg och matrial spelar ingen roll en dåP Pin skrev:Är det lärling under gymnasietiden undrar jag om kunden ska betala någon lön alls, de går ju i skolan och behöver inte få lön, eller både arbetar de och går i skolan samtidigt? Är det en eftergymnasial lärling har de nog fyllt 18.
Sedan har ju inte alla körkort även om de är över 18. Då får man lösa transport av dig själv och verktyg och materiel på annat sätt.
Samma här, men inte på grund av dåliga erfarenheter, mer för att det känns bra att ha gjort allt själv så att man vet att det blivit gjort ordentligt. Sen måste ju förstås vissa saker lejas ut, men det är väl egentligen bara el som är behörighetskrävande om jag minns rätt och där löser jag det med en bekant som i alla fall inte fakturerar för fler timmar än han faktiskt jobbar.H Hybro skrev:Aldrig mer en hantverkare i mitt hus, förutom till eventuella El-arbeten.
För 10 år sedan, en rörpulare med lärling kopplade in varmvattenberedaren med två rör.
Trångt så bara en pers kunde jobba.
10 km till firman.
1700 kr.
Idag förmodligen 5000 kr.
Kommer aldrig mer att köpa tjänster på löpande räkning.
Det kan ju sluta hur som helst.
Se där, det finns alltså helt ärligt folkK KJE skrev:Samma här, men inte på grund av dåliga erfarenheter, mer för att det känns bra att ha gjort allt själv så att man vet att det blivit gjort ordentligt. Sen måste ju förstås vissa saker lejas ut, men det är väl egentligen bara el som är behörighetskrävande om jag minns rätt och där löser jag det med en bekant som i alla fall inte fakturerar för fler timmar än han faktiskt jobbar.
Ja på 60-talshus ska man inte bli förvånad alls om det är stor variation i tjockleken. Betongen var förhållandevis billig då. Så ibland var man inte lika noga med att fylla upp med grus till rätt nivå utan man justerade det med betongen.
När vi rev vårt garage från 60-talet för ett par år sedan så märkte vi att de inte ens hade brytt sig om att få underlaget i våg innan de gjöt. Närmast porten var plattan typ 10-15 cm men längst in var den drygt 40 cm. Som tur var så snålade de på armering istället så det gick ändå hyfsat snabbt för grävaren att tugga sig igenom alltsammans
När vi rev vårt garage från 60-talet för ett par år sedan så märkte vi att de inte ens hade brytt sig om att få underlaget i våg innan de gjöt. Närmast porten var plattan typ 10-15 cm men längst in var den drygt 40 cm. Som tur var så snålade de på armering istället så det gick ändå hyfsat snabbt för grävaren att tugga sig igenom alltsammans
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Vi anlitade en håltagningsfirma för att ta upp en ny dörruppning och såga upp för att byta ut och flytta avlopp i badrum och tvättstuga. Sågade för 3 st nya brunnar, toalett, handfat och tvättho. Sågade även upp tre gamla brunnar och vid den gamla toaletten för att plugga den anslutningen.
Så en del pyssel, tog väl kanske 1,5 dag på plats. Kostade ca 16 kkr om jag minns rätt.
De bar även upp all bortsågad betong, städade och lämnade allt snyggt!
Så en del pyssel, tog väl kanske 1,5 dag på plats. Kostade ca 16 kkr om jag minns rätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De bar även upp all bortsågad betong, städade och lämnade allt snyggt!
Redigerat:
Tar man in hantverkare oavsett bransch inom bygg blir det dyrt. Väldigt dyrt. I regel ska man vara beredd på en chock och att avtalade priser frångås och blir rejält dyrare. Så har det alltid varit men rot har inte bara förvärrat situationen på senare tid utan också hjälpt till att blåsa upp en redan övervärderad bostadsmarknad. Så det bästa är att göra precis allt själv. Här finns stora summor att tjäna in. Internet är en bra resurs om man är bra på att söka och sålla information vid tillfällen när man är osäker på hur ett jobb ska göras och de flesta dyrare proffsmaskiner kan hyras, alternativt köpas då det i regel betalar sig själv.Nja, konstigt nog så finns firman i Hofors, och där borde en så enkel sak som bilmaskin finnas, eller att de har en egen som är värd namnet, som du kanske är inne på. Och inte bara en liten Milwaukee som klarar max 4 cm betong.
Sandviken åkte de till för att hyra en större.
Hofors-Horndal är 3,5 mil.
Sandviken - Horndal 5 mil, 10 mil för att hämta bilmaskin. Två man. Men bara en tog betalt, troligen enbart därför att jag ringde kontoret medan jag väntade.
Och notera att de tog inte lunch under den resan. Det tog de separat senare, allt detta blev spilltid för MIG även om debiteringen justerades.
Är det så här det ser ut generellt i branchen?
Redigerat av moderator:
tensiden skrev:Avloppsrör kommer väl inte i kortare längd än 2m, så fullt rimligt att debitera för det. Hur mycket man än kan vilja det, så är det inte skäligt att firman skall lägga alla spillbitar på hyllan och försöka hantera ett sådant lager för nästa gång någon behöver en liten bit av något.
Det är inte på materialet du ska lägga ditt fokus här.
Det är inget fokus, men verkar ju höra till den standardiserade dubbleringen de kör på det mesta.
De kunde lämna röret kvar, det är bra att ha. Det tycker kanske de också.
Nästa gång tar de den biten och debiterar för två meter igen.