Status
Tråden går ej att kommentera.
A
tensiden tensiden skrev:
Även om jag själv tagit upp ett helt källargolv med borrhammare så kan jag tycka att proffs som vet att de skall ta upp ett golv också tar med sig en riktig maskin från början. Hyran är väl under tusenlappen för en dag och det har man till viss del igen på arbetstiden eftersom det blir mer ”tjoff-tjoff-klart” med riktig maskin.
Ja, det är tydligen olika hårdhet och tjocklekar.
Hyran för maskinen var bara 300 kr ser jag nu.
Och påminner mig att den kraftigare maskinen lade ju av helt.
De skulle då åka (båda) EN GÅNG TILL till Sandviken och byta den.
Jag är elkunnig och fixade den på några minuter.

(har utbildat lärare inom el-tele plus ingenjörer)
Vad fick jag för det?
Bara en axelryckning.

Dessutom var lärlingen spydig.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
Lämnat pga korkad mod. och 3 till
  • Laddar…
A
nino nino skrev:
Man kan ju tycka att lärlingen skulle åkt och hämta maskin och den andra fixa smågrejerna.
Men det blir oftast så här när det alltid ska jobbas 2 och 2
Jag gör nästa allt själv, både när jag hade firma och när jag snickrar åt mig själv, en kompis kan knappt knyta skorna utan att ha en med sig
Absolut ja.
Men även lärlingen klarar såna jobb enligt kontoret i Hofors.
Det handlade om TID för mig också, jag måste vara där och vänta dessa extra fyra timmar totalt för två tillfällen.
Kunde blivit tre tillfällen om jag inte lagat den större maskinen de hämtat då den lade av helt.
 
  • Gilla
Lämnat pga korkad mod.
  • Laddar…
Hur du ska agera beror lite på vilken relation du vill ha med firman i framtiden. Annars betalar du det du tycker är skäligt och bestrider resten. Money talks.
 
  • Gilla
Lämnat pga korkad mod. och 4 till
  • Laddar…
Med såpass långa sträckor att köra, och två besök, så är det väl ingen jätteöverdebitering. Men en del onödigt. För det första så finns det ingen anledning att skicka två på ett så litet jobb. Det blir aldrig effektivt. Att hämta en kraftigare maskin, blev onödigt dyrt, men du hade ju fått betala för tiden att hämta och lämna den även om de gjort det från början.

Och när de nu var två, så borde som sagt en fortsatt arbeta under tiden maskinen hämtades.

Det där med två man, ibland kan det vara nödvändigt att vara två när avloppsrör skall tryckas ihop. En som håller emot när den andre trycker ihop kopplingen. Nu ser det inte ut att vara så just här, men det är inte säkert att man kunde veta det innan det var uppbilat.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Man kan ju fråga innan om någon finns hemma som ev kan hjälpa till om det skulle behövas, men det är klart vissa kunder kan ju bli sura om dom få är den frågan
 
A
mexitegel mexitegel skrev:
Hur du ska agera beror lite på vilken relation du vill ha med firman i framtiden. Annars betalar du det du tycker är skäligt och bestrider resten. Money talks.
Jag är så tacksam för alla synpunkter och ideer. Jag har aldrig anlitat hantverkare förut bortsett från att installera en elpatron i en gammal panna, och jag gjorde eljobbet själv. Många år sen.
Man blir lite mörkrädd.
Och visst är jag inställd på att bestrida delar av fakturan, det juridiska är inga problem för mig.-
Jag vill samla så mycket kunskap som möjligt och på måndag hoppas jag få ett omdöme på plats av en trevlig och rutinerad kille från Avesta.

Är det alltså helt normalt att debitera två meter grovt avloppsrör fast det är en meter som gått åt?
(Inte 1,5 som någon läste det till)
En baggis i sammanhanget, men jag är intresserad av såna detaljer också.
 
A
nino nino skrev:
Man kan ju fråga innan om någon finns hemma som ev kan hjälpa till om det skulle behövas, men det är klart vissa kunder kan ju bli sura om dom få är den frågan
Jag hjäper alltid till med det jag kan, exempelvis så fick jag igång bilverktyget när det lade av.
Trots dålig rygg släpade jag in det i minn lilla elektronikverkstad i mors källare.
till och med när mor var på röntgen pga bröstcancer, hjälpte jag till då de var en man kort.
Det känns ju bara bra att kunna göra nytta.
Gratis.
Men inte när man får saltad faktura och spydigheter som tack.

Är det ok att skriva ut firmanamnet? (inga personnamn)
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
H
Vi fick pris på att bila upp och byta en brunn.
10000 för jobbet, då var rot avdraget.
Då ingick inte brunnen utan bara arbets kostnad.
Så ja de tar betalt
 
Avloppsrör kommer väl inte i kortare längd än 2m, så fullt rimligt att debitera för det. Hur mycket man än kan vilja det, så är det inte skäligt att firman skall lägga alla spillbitar på hyllan och försöka hantera ett sådant lager för nästa gång någon behöver en liten bit av något.

Det är inte på materialet du ska lägga ditt fokus här.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 3 till
  • Laddar…
Man kan ju tycka att dom borde tagit med en större maskin redan från början när jobbet inte direkt ligger nästgårds. Sedan är det ju tyvärr så att det är dyrt att anlita hantverkare i Sverige.
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Med såpass långa sträckor att köra, och två besök, så är det väl ingen jätteöverdebitering. Men en del onödigt. För det första så finns det ingen anledning att skicka två på ett så litet jobb. Det blir aldrig effektivt. Att hämta en kraftigare maskin, blev onödigt dyrt, men du hade ju fått betala för tiden att hämta och lämna den även om de gjort det från början.

Och när de nu var två, så borde som sagt en fortsatt arbeta under tiden maskinen hämtades.
Om maskinuthyraren finns nära där de utgick från går det inte att ställa tid mot tid så som du gör. Inte med de avstånd det gäller. Då plockar det ju på kanske 1-2h bara på en sådan sak, istället för att de har med rätt saker från början.
 
A
tensiden tensiden skrev:
Om maskinuthyraren finns nära där de utgick från går det inte att ställa tid mot tid så som du gör. Inte med de avstånd det gäller. Då plockar det ju på kanske 1-2h bara på en sådan sak, istället för att de har med rätt saker från början.
Nja, konstigt nog så finns firman i Hofors, och där borde en så enkel sak som bilmaskin finnas, eller att de har en egen som är värd namnet, som du kanske är inne på. Och inte bara en liten Milwaukee som klarar max 4 cm betong.
Sandviken åkte de till för att hyra en större.
Hofors-Horndal är 3,5 mil.
Sandviken - Horndal 5 mil, 10 mil för att hämta bilmaskin. Två man. Men bara en tog betalt, troligen enbart därför att jag ringde kontoret medan jag väntade.
Och notera att de tog inte lunch under den resan. Det tog de separat senare, allt detta blev spilltid för MIG även om debiteringen justerades.

Är det så här det ser ut generellt i branchen?
 
  • Gilla
Kemiro66
  • Laddar…
Att bara bila upp de där förutsatt att man vet exakt var man ska bila är med vettiga maskiner ca 1h jobb för en person.
Men frågan är hur jobbet började? Varför anlitades dem och hur såg det ut då och vad var syftet
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Tjocklek på gamla betonggolv kan vara allt från 3-20cm och det kan diffa så mycket på samma platta. Det var inte så noga på den tiden
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Aldrig mer en hantverkare i mitt hus, förutom till eventuella El-arbeten.

För 10 år sedan, en rörpulare med lärling kopplade in varmvattenberedaren med två rör.
Trångt så bara en pers kunde jobba.
10 km till firman.
1700 kr.
Idag förmodligen 5000 kr.

Kommer aldrig mer att köpa tjänster på löpande räkning.
Det kan ju sluta hur som helst.
 
  • Rörinstallation under diskbänk med vattenkranar, slangar och kopplingar, lite slitet utseende.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.