P
T tripptrapp skrev:
Hur skulle det annars funka?
Att låntagaren är ansvarig för att ställa en säkerhet mot långivaren. Att blanda in tredje part är helt befängt.
 
P
P Peter Petterson skrev:
Att skriva på utan att veta om vilka kostnaderna är ju ganska dumt.

Dock många mäklare som inte nämner denna utgift förens det är dags för tillträde. Tror inte min mäklare hade gjort det heller om jag inte frågat rakt ut om det fanns ytterligare kostnader förutom lagfart.
Att inte berätta om en kostnad som tillkommer är närmast tjänstefel. Man ska förvisso alltid lusläsa kontrakt innan man skriver på[*], så om det inte stod något om denna extrakostnad i kontraktet så hade det inte spelat någon roll om mäklaren hade berättat om den eller inte. Det håller inte juridiskt att kräva betalning utan en överenskommelse om den.

[*] Att vara noga med det gjorde att jag slapp bli "lurad" för ett knappt år sen när motparten ville att jag skulle skriva på ett nytt kontrakt som skulle ersätta det gamla. Slutresultatet blev att det gamla gäller fortfarande.
 
P pmd skrev:
Är det ett lagkrav, eller är det bankens eget påhitt?
Jag tycker personligen att det är vettigt att det finns vissa beloppsspärrar default i exempelvis internetbanken. Jag ser det som en rimlig säkerhetsåtgärd vid överföring av större belopp och uppskattar att man måste ta någon form av "personlig kontakt" vid stora överföringar. För mig sker sånt så pass sällan att jag kan leva med besväret.

P pmd skrev:
Står det också i avtalet att banken har rätt ta ut 5000 kr i avgift för handläggningen?
Nej denna typ av avgifter för ett uttag är naturligtvis helt befängda och fullkomligt oacceptabla!
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Är det ett lagkrav, eller är det bankens eget påhitt? Om det är det senare, framgår det tydligt av avtalet banken träffar med sina kunder?
Står det också i avtalet att banken har rätt ta ut 5000 kr i avgift för handläggningen?
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycker personligen att det är vettigt att det finns vissa beloppsspärrar default i exempelvis internetbanken. Jag ser det som en rimlig säkerhetsåtgärd vid överföring av större belopp och uppskattar att man måste ta någon form av "personlig kontakt" vid stora överföringar. För mig sker sånt så pass sällan att jag kan leva med besväret.

Nej denna typ av avgifter för ett uttag är naturligtvis helt befängda och fullkomligt oacceptabla!
Men åter igen så kostar ett uttag inte 5000kr. 5000kr är kostnaden för att få hjälp med ett kontanttillräde.
 
  • Gilla
Zodde
  • Laddar…
M MsTake skrev:
Men åter igen så kostar ett uttag inte 5000kr. 5000kr är kostnaden för att få hjälp med ett kontanttillträde.
Återigen. Detta är vad TS skriver:
B Boromirr skrev:
Insåg nu att jag har skrivit något dumt. Jag menade mer att jag kan göra banköverföring vart jag vill förutom säljarens konto. Banken hindrar min bostadsköp.
Sen kan vi spekulera oss gröna om exakt vad som gäller för TS men ingenstans nämner han att han vill göra något mer än en vanlig överföring och heller inget om någon kostnad.

Det blir rätt förvirrat när vi ömsom pratar om TS situation och ömsom rent allmänt om diverse tjänster i samband med fastighetsköp, mäklarsystem, panter med mer med mera.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Enligt TS är de flytt av pengar och inget annat. Har du annan information än det TS skriver?
Läser du vad han skriver så är det inte bara en överföring utan ett bostadsköp skulle jag tro (där tex säkerställande om att pant är löst osv ingår) - iaf om det är som det brukar gå till

"Handpenningen har redan överförts till mäklarens klientmedelskonto och slutlikviden ska överföras till säljarens konto."
Sen skriver TS det som att det bara är en vanlig överföring, men jag tror inte det är det, och det är också därför banken trilskas: Dom kommer behöva bevisa vart pengarna kommer ifrån, vilket dom av ngn anlening inte tycker dom kan.

Så antingen kanske mäklaren kan agera mellanbhand (överför epngarna i förväg till hens konto - kolla om det går bättre med banken: Dvs då en vanlig överföring). Eller skapa ett nytt konto hos annan bank, för över pengarna dit och sedan därifrån (den nya banken kanske är merliberal med reglerna/tar den gamla bankens överföring som "tillräckligt bevis).
Eller ta ett lån hos banken, kolla med dom, som man sen betalar av
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Återigen. Detta är vad TS skriver:


Sen kan vi spekulera oss gröna om exakt vad som gäller för TS men ingenstans nämner han att han vill göra något mer än en vanlig överföring och heller inget om någon kostnad.

Det blir rätt förvirrat när vi ömsom pratar om TS situation och ömsom rent allmänt om diverse tjänster i samband med fastighetsköp, mäklarsystem, panter med mer med mera.
TS skriver även:

”Bostaden ska betalas kontant via banköverföring till mäklarens konto och då behöver man först få ett godkännande på bankkontoret för att det överstiger den dagliga beloppsgränsen för banköverföring. Bankerna tar vanligtvis ut en avgift på 5000-10 000 kr för att hjälpa till med detta på tillträdesdagen.”

En överföringen till mäklarens konto på tillträdesdagen som bankerna brukar ta en avgift på 5-10tkr för att hjälpa till med utföra. Personligen känner jag inte att jag behöver spekulera mig grön för att förstå att det är ett kontanttillträde och inte en överföring och att TS blandar ihop begrepp lite men vi kan lämna TS situation där hän.
 
P pmd skrev:
Att låntagaren är ansvarig för att ställa en säkerhet mot långivaren. Att blanda in tredje part är helt befängt.
Panter ställs ut mot föremål som är säkerhet för lånet om låntagaren inte betalar. Säkerheten försvinner inte för att låntagaren säljer föremålet.

Om man driver in panten tex en bil eller ett hus kan säkert den nya ägaren stämma den första ägaren för att sälja något som han inte har rätt till.

Du behöver inte gilla systemet men det är så det funkar med panter. Hur skulle man annars hantera säkerheter för lån.
 
  • Gilla
lilytwig och 1 till
  • Laddar…
P
M MsTake skrev:
Personligen känner jag inte att jag behöver spekulera mig grön för att förstå att det är ett kontanttillträde och inte en överföring och att TS blandar ihop begrepp lite men vi kan lämna TS situation där hän.
Menar du sedlar och mynt när du skriver "kontanttillträde"? Annars är det ju en överföring.
 
P pmd skrev:
Menar du sedlar och mynt när du skriver "kontanttillträde"? Annars är det ju en överföring.
https://www.ekonomifokus.se/bostad/salja-bostad-guide/tilltrade-bostad-vad-ar-normalt-och-rimlig

Kontanttillträde – när man betalar kontant & inte tar bolån​

Om köparen inte skall ta bolån tar köparens bank vanligtvis ut en kostnad för att hjälpa till med tillträdet. De tar betalt för jobbet deras personal får lägga ner helt enkelt. Detta är en kostnad som är svår att komma undan. Det behövs en bank som hjälper till med transaktionen och löser säljarens lån.

Bankerna brukar ta runt 3000 – 5000 kr för ett kontanttillträde.
 
P
T tripptrapp skrev:
Panter ställs ut mot föremål som är säkerhet för lånet om låntagaren inte betalar. Säkerheten försvinner inte för att låntagaren säljer föremålet.
Det vore absurt att tredje part ska låta sin egendom (lös eller fast) vara säkerhet för någon annans lån, om inte tredje parten är borgenär åt låntagaren.
T tripptrapp skrev:
Om man driver in panten tex en bil eller ett hus kan säkert den nya ägaren stämma den första ägaren för att sälja något som han inte har rätt till.
Den nye ägaren är inte inbandad. Lånet och säkerheten för lånet är en sak mellan långivaren och låntagaren.
T tripptrapp skrev:
Du behöver inte gilla systemet men det är så det funkar med panter. Hur skulle man annars hantera säkerheter för lån.
Gäller inte äganderätten här?
 
P pmd skrev:
Det vore absurt att tredje part ska låta sin egendom (lös eller fast) vara säkerhet för någon annans lån, om inte tredje parten är borgenär åt låntagaren.

Den nye ägaren är inte inbandad. Lånet och säkerheten för lånet är en sak mellan långivaren och låntagaren.

Gäller inte äganderätten här?
Nej äganderätten gäller inte när man köper något säljaren inte äger. Något som är intecknat mot en pant.

Gäller väl tom i monopol om jag minns rätt att man inte får sälja intecknade gator?
 
P pmd skrev:
Det vore absurt att tredje part ska låta sin egendom (lös eller fast) vara säkerhet för någon annans lån, om inte tredje parten är borgenär åt låntagaren.

Den nye ägaren är inte inbandad. Lånet och säkerheten för lånet är en sak mellan långivaren och låntagaren.

Gäller inte äganderätten här?
Om säljaren istf å lösa lånen å frige pantbreven super upp köpeskillingen så har ju banken fortfarande kvar säkerheten (pantbreven) Då blir köparen involverad om det visar sig att säljaren är insolvent…

Därför är det viktigt att banken (bankerna) är involverade å att köpeskillingen FÖRST går till att lösa lånen och frige pantbreven INNAN säljaren får sin del
 
P
D Dilato skrev:
[länk]

Kontanttillträde – när man betalar kontant & inte tar bolån​

Om köparen inte skall ta bolån tar köparens bank vanligtvis ut en kostnad för att hjälpa till med tillträdet. De tar betalt för jobbet deras personal får lägga ner helt enkelt. Detta är en kostnad som är svår att komma undan. Det behövs en bank som hjälper till med transaktionen och löser säljarens lån.

Bankerna brukar ta runt 3000 – 5000 kr för ett kontanttillträde.
Det är inte orimligt att en bank tar betalt för att hjälpa säljaren att lösa sitt lån, men
det är en sak mellan säljaren och banken.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.