Z Zodde skrev:
Haha, du har humor, det ska erkännas 🤣
Ja men jag är inte säker på att du förstår den.

R
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Har har ställt en massa ? I sina senaste inlägg och du inte svarat med något vettigt, sakligt. För att nu skämta bort det?

Düsseldorff
R Rejäl skrev:
Har har ställt en massa ? I sina senaste inlägg och du inte svarat med något vettigt, sakligt. För att nu skämta bort det?
Swedish, do you speak it?

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om ingen annan förstår den heller kanske du skall ta den i ett annat forum...?

Du känner förhoppningsvis själv att du inte för tråden framöver genom att påstå massa sensationella saker som du sen vägrar bevisa utan istället kräver att andra ska motbevisa...??

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P
P Peter Petterson skrev:
Vem som tog kostanden vet jag ej, men att betala för att betala pengar. Finns något mer korkat?
Som alla bankers betaltjänster via internet?

P
M MsTake skrev:
Precis, är ju inget uttag som görs.

Bankerna har ju en prislista för en uppsjö av olika tjänster från lägga upp lån, byggnadskreditiv, hjälp med lagfart och pantbrev, inlösen av postväxlar samt hjälp med överföring.

Ska du har personlig service att göra en överföring så kostar det ca 150-500kr beroende på standard/express/telefonöverföring etc

Vill du ha hjälp med en överföringen i samband med tillträde så är det ju ytterligare arbeter iom att en tjänsteman ska bokas upp för ditt ändamål på ett visst klockslag samt mer dokumentation etc.

Saxat från Danske Banks prislist.

[bild]

[bild]
Här finns det uppenbarligen en möjlighet för en smart ny spelare i bankbranschen att priskonkurrera. Banker tjänar rätt bra med pengar på inlåningsräntan.

P
Alfredo Alfredo skrev:
Det är möjligt att de "granskar" men jag har aldrig haft minsta problem med transaktioner överstigande 15 000 euro, om det nu är den gränsen du syftar på.
Det har inte jag heller, men antagligen inte av samma skäl som du … :)

P
Z Zodde skrev:
Självklart stöter det på patrull att ta ut 800kkr i kontanter… Fattas bara annat.
Varför ska banken kunna stoppa ett uttag av kontanter från mitt bankkonto?

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
Om du tar ut ett större belopp kontanter och inte får nån bra förklaring på varför du INTE överför elektroniskt så kan de stoppa uttaget.
Läs lagen om penningtvätt
Nu blev jag mycket nyfiken. Hänvisa gärna till relevant paragraf.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Nu blev jag mycket nyfiken. Hänvisa gärna till relevant paragraf.
https://lagen.nu/2017:630

3kap 3-5paragraf

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P
Det krävs skälig grund, enligt 3 §. Enbart att man tar ut ett stort belopp kan knappast vara skälig grund.
4 § handlar om kundkännedom. Om banken har uppfyllt kraven för kundkännedom så kan den knappast neka till att kunden gör ett kontantuttag. Det står "åtgärder för kundkännedom", inte att banken ska neka tlll att låta kunden ta ut pengar.
5 § handlar om bolag som sysslar med spel. Alltså knappast generellt tillämpligt. Den handlar f.ö. också om kundkännedom, inte om att kunden inte ska få göra en transaktion.

• Gilla
Zodde och 4 till
  • Laddar…
P
lilytwig lilytwig skrev:
Varför låna av vänner
Varför inte?

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
P
M MoveMe skrev:
Inte vanligt uttag, men uttag som överstiger ett visst belopp kräver handläggare.
Är det ett lagkrav, eller är det bankens eget påhitt? Om det är det senare, framgår det tydligt av avtalet banken träffar med sina kunder?
Står det också i avtalet att banken har rätt ta ut 5000 kr i avgift för handläggningen?

P
T tripptrapp skrev:
Ska man lösa lån hos säljare så finns det två val
1. Betala direkt till säljare och lita på att denna gör det det ska, om hen inte betalar tillbaka lånen så är ditt hus fortfarade pant för hens lån.
Hur kan någon annans egendom vara pant för ett lån, så länge ägaren inte har gått i borgen för låntagaren?

P pmd skrev:
Hur kan någon annans egendom vara pant för ett lån, så länge ägaren inte har gått i borgen för låntagaren?
Det gäller bilar också. Säljer du en bil som är belånad är den fortfarande säkerhet för bil-lånet och kan drivas in mot nya ägaren.

Hur skulle det annars funka?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.