76 642 läst · 600 svar
77k läst
600 svar
Tvist med bank
Medlem
· Halland
· 4 184 inlägg
Det är inga problem om man använder en bra kryptering. Och vad händer när någon hackar Tambur och publicerar hela databasen på DarkWeb?H hhallen skrev:
Nej, jag har två gånger som köpare varit med om det. Banken vill väl vara säker på att allt gammalt är borta, dessutom tjänar väl de pengar på att man tar ut nya pantbrev…Jonatan79 skrev:
Jag köpte en fastighet kontant, den har ett gammalt oanvänt pantbrev kvar däremot.
Det kanske fanns ett fysiskt pantbrev som banken hjälpte dig att skicka in till Lantmäteriet som sedan omvandlades till datapantbrev? Det kostar under 1000kr plus ev bankavgifterNissens skrev:
Alla som gått någon säkerhetsutbildning vet att allt som mailas (krypterat eller ej) skall betraktas som öppen information. Det som inte går att knäcka idag går att knäcka i morgon…A Anders_Nilsson skrev:
Redigerat:
Nej, allt sköttes ”elektroniskt”. Vad jag vet. Tror inte det skulle finnas tidsutrymme att hantera något fysiskt.Jonatan79 skrev:
Befintliga datapantbrev dödas aldrig. Däremot kan de vara så att det flyttades från säljarens Banks arkiv hos Lantmäteriet till det allmänna publika arkivet om du inte tog lån på fastigheten.Nissens skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 913 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 913 inlägg
Vi får väl hoppas att bankerna följer GDPR och inte lagrar personuppgifter i Tambur mer än någon timme...A Anders_Nilsson skrev:
Men generellt håller jag med dig. Centrala system och databaser är alltid säkerhetsrisker och ska helst inte användas. Tyvärr bygger ju hela IT-svängen på just centralisering.
Bara för att du verkar så självsäker så vill jag utbilda dig lite angående pantbrev:P Peter Petterson skrev:
Citat:
”Det var inte så många år sedan pantbreven var fysiska dokument som lämnades in till banken. De lämnades helt enkelt som pant för att få ta lån, eftersom själva fastigheten inte kan lämnas in. Breven var vackra och sirligt utformade. De vårdades ömt och fria pantbrev, de som inte lämnats till banken, låg i bankfack. Numera finns dessa skriftliga pantbrev enbart som kuriosa och idag finns det alltså inte något fysiskt papper som fastighetsägaren behöver bry sig om.”
Länk:
https://mäklare.se/pantbrev
Så frågan är ju vem det är som är ”obildad”, men du behöver inte be om ursäkt. 😊
Anledningen att döda ett pantbrev är ju för att den skriftliga versionen är bortkommen.
Med ett digitalt pantbrev händer ju inte detta och det finns därför ingen anledning att döda ett digitalt pantbrev då de ska ses som en tillgång till fastigheten.
Med ett digitalt pantbrev händer ju inte detta och det finns därför ingen anledning att döda ett digitalt pantbrev då de ska ses som en tillgång till fastigheten.
Jo men jag har en följdfråga som jag ser som intressant.Nissens skrev:
Hur stor andel av pantbreven idag är skriftliga och inte datapantbrev?
Så här förklarar de som hanlägger det här om att döda pantbrev dvs Lantmäteriverket.
https://www.lantmateriet.se/sv/fast...ev/forlorat-ett-skriftligt-pantbrev/#faq=c998
(Sen är det ju enkelt att logga in hos LMV så ser man sina pantbrev.)