Nissens
Z Zodde skrev:
Men det är väl aldrig nån som dödar pantbrev om det inte är fysiskt och bortschabblat?
Pantbrev är en värdehandling.
Varför så upptagen av den detaljen? (Som är widely OT och inte ens diskuterad i tråden)
Köparens bank brukar kräva att gamla pantbrev dödas.

Nissens Nissens skrev:
Köparens bank brukar kräva att gamla pantbrev dödas.
Bara om de anses borttappade.

• Gilla
Zodde och 1 till
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Epost är att likna vid vykort. Vem som helst kan läsa. Jag skulle då inte vilja att personuppgifter, kontonummer och liknande utväxlades via mail vid en större affär, typ bostadsköp.
Det är inga problem om man använder en bra kryptering. Och vad händer när någon hackar Tambur och publicerar hela databasen på DarkWeb?

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bara om de anses borttappade.
Nej, jag har två gånger som köpare varit med om det. Banken vill väl vara säker på att allt gammalt är borta, dessutom tjänar väl de pengar på att man tar ut nya pantbrev…

Jag köpte en fastighet kontant, den har ett gammalt oanvänt pantbrev kvar däremot.

Nissens Nissens skrev:
Nej, jag har två gånger som köpare varit med om det. Banken vill väl vara säker, dessutom tjänar väl de pengar på att man tar ut nya pantbrev…

Jag köpte en fastighet kontant, den har ett gammalt oanvänt pantbrev kvar däremot.
Det kanske fanns ett fysiskt pantbrev som banken hjälpte dig att skicka in till Lantmäteriet som sedan omvandlades till datapantbrev? Det kostar under 1000kr plus ev bankavgifter

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens
A Anders_Nilsson skrev:
Det är inga problem om man använder en bra kryptering. Och vad händer när någon hackar Tambur och publicerar hela databasen på DarkWeb?
Alla som gått någon säkerhetsutbildning vet att allt som mailas (krypterat eller ej) skall betraktas som öppen information. Det som inte går att knäcka idag går att knäcka i morgon…

Redigerat:
Nissens
Det kanske fanns ett fysiskt pantbrev som banken hjälpte dig att skicka in till Lantmäteriet som sedan omvandlades till datapantbrev? Det kostar under 1000kr plus ev bankavgifter
Nej, allt sköttes ”elektroniskt”. Vad jag vet. Tror inte det skulle finnas tidsutrymme att hantera något fysiskt.

Nissens Nissens skrev:
Nej, allt sköttes ”elektroniskt”. Vad jag vet. Tror inte det skulle finnas tidsutrymme att hantera något fysiskt.
Befintliga datapantbrev dödas aldrig. Däremot kan de vara så att det flyttades från säljarens Banks arkiv hos Lantmäteriet till det allmänna publika arkivet om du inte tog lån på fastigheten.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Anders_Nilsson skrev:
Vi får väl hoppas att bankerna följer GDPR och inte lagrar personuppgifter i Tambur mer än någon timme...

Men generellt håller jag med dig. Centrala system och databaser är alltid säkerhetsrisker och ska helst inte användas. Tyvärr bygger ju hela IT-svängen på just centralisering.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Nissens
P Peter Petterson skrev:
Du är då verkligen obildad. Den som har pantbreven o sin hand äger motsvarande andel i fastigheten.

Har man alla pantbrev som är utställda och betalar resterande överenskommen köpeskilling ihop med ett köpekontrakt äger man även fastigheten till 100% då den inte är intecknad.
Bara för att du verkar så självsäker så vill jag utbilda dig lite angående pantbrev:

Citat:
”Det var inte så många år sedan pantbreven var fysiska dokument som lämnades in till banken. De lämnades helt enkelt som pant för att få ta lån, eftersom själva fastigheten inte kan lämnas in. Breven var vackra och sirligt utformade. De vårdades ömt och fria pantbrev, de som inte lämnats till banken, låg i bankfack. Numera finns dessa skriftliga pantbrev enbart som kuriosa och idag finns det alltså inte något fysiskt papper som fastighetsägaren behöver bry sig om.

Länk:
https://mäklare.se/pantbrev

Så frågan är ju vem det är som är ”obildad”, men du behöver inte be om ursäkt. 😊

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Nissens
Befintliga datapantbrev dödas aldrig. Däremot kan de vara så att det flyttades från säljarens Banks arkiv hos Lantmäteriet till det allmänna publika arkivet om du inte tog lån på fastigheten.
Har du någon källa på det?
Det påstås så mycket i trådarna som är hittepå.

Nissens Nissens skrev:
Har du någon källa på det?
Det påstås så mycket i trådarna som är hittepå.
9 års arbete på SHB som bla bolånehandläggare. Kan skicka mitt rek. Brev i ett PM om farbror önskar :)

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Skyscraper och 7 till
  • Laddar…
Nissens
9 års arbete på SHB som bla bolånehandläggare. Kan skicka mitt rek. Brev i ett PM om farbror önskar :)
Haha, ok får väl tro dig på orden då.
Har inte koll på exakt hur den elektronska hanteringen av pantbreven är, men nu så. 😊

Anledningen att döda ett pantbrev är ju för att den skriftliga versionen är bortkommen.
Med ett digitalt pantbrev händer ju inte detta och det finns därför ingen anledning att döda ett digitalt pantbrev då de ska ses som en tillgång till fastigheten.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Haha, ok får väl tro dig på orden då.
Har inte koll på exakt hur den elektronska hanteringen av pantbreven är, men nu så. 😊
Jo men jag har en följdfråga som jag ser som intressant.

Hur stor andel av pantbreven idag är skriftliga och inte datapantbrev?

Så här förklarar de som hanlägger det här om att döda pantbrev dvs Lantmäteriverket.
https://www.lantmateriet.se/sv/fast...ev/forlorat-ett-skriftligt-pantbrev/#faq=c998

(Sen är det ju enkelt att logga in hos LMV så ser man sina pantbrev.)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.