Claes Sörmland
R rolf sundblad skrev:
man kan ju "råka" ha annat i jorden på sin egen sida o sen äe man ju av med problemet förgott. man råe ju inte för att grannen inkräktar
Så är det.

Gäller det en häck eller träd som står alldeles vid gränsen till ens fastighet och orsakar olägenhet så har man ju rätt att gräva bort samtliga dessa rötter efter att ha gett grannen lite tid att själv göra detta åt en.

Så har man träd eller häck vid sin tomtgräns så får man räkna med att de kan gå förlorade genom att rötterna kapas om grannen inte vill att du har kvar växtligheten där vid gränsen. Å andra sådan är det ett rätt stort projekt att gräva och kan bli kostsamt. De här granndispyterna om växtlighet handlar nog inte sällan om att folk som klagar och gnäller men samtidigt inte har agens eller kan tänka sig att betala för att att åtgärda de olägenheter som de anför.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nytt rättsfall från MÖD. Och det gäller en enorm tujahäck:

[bild]

Radhusboende I.R.s tujahäck hade vuxit sig hög mellan de små tomterna i Sollentuna (se bild ovan från domen). Grannarna K.H. och K.L. menade att de var drabbade av en nästan total skuggning av deras ena uteplats och att skuggningen gjorde det svalt och fuktigt vilket bidrar till mögeltillväxt och missfärgningar på framsidan av huset, markiser och markbeläggning. Man menade vidare att grundvattennivån sänkts och orsakat sättningar. Och barr och allt annat elände. I.R höll inte med om att tujahäcken orsakat sådan betydande olägenhet som grannarnas anförde.

Det hela hamnade hos byggnadsnämnden ("Samhällsbyggnadsnämnden") i Sollentuna kommun efter att grannarna anmälde för tillsyn. Nämnden följde praxis och lämnade frågan utan åtgärd, det är det förväntade i frågor som denna att det bara rör sig om olägenheter men inte betydande olägenhet som är lagens krav för ingripande från kommunen. Grannars växtlighet är sällan en betydande olägenhet för grannskapet. K.H. och K.L. var missnöjda och överklagade till Länsstyrelsen som gjorde samma konventionella bedömning som byggnadsnämnden. K.H. och K.L. fortsatte till MMD som återigen gick på den etablerade linjen. K.H. och K.L. begärde och fick ni prövningstillstånd hos MÖD. Det är nu det blir intressant, MÖDs domar har ett stort signalvärde till kommunernas byggnadsnämnder

MÖDs domskäl:

"Enligt Mark- och miljööverdomstolen orsakar tujorna, på grund av deras täthet, placering och storlek, en omfattande skuggning under eftermiddag till kväll av entrésidans uteplats och hindrar en stor del av det ljusinsläpp som annars hade funnits på uteplatsen och i rummen närmast tujorna. Tujorna är städsegröna vilket innebär att påverkan består under
hela året.

Även med beaktande av att kravet på att olägenheten ska vara betydande anser Mark- och miljööverdomstolen vid en sammantagen bedömning av omständigheterna i detta fall att tujorna i oacceptabel grad skuggar klagandenas uteplats. Olägenheten är betydande."

I.R. döms att hålla nere tujornas höjd:

"Mark- och miljödomstolens dom ska således ändras på så sätt att I.R. på grund av skuggning och minskat ljusinsläpp på grannfastigheten föreläggs att beskära tujorna på fastigheten X i Sollentuna kommun till en höjd om högst tre meter. Åtgärden ska vara genomförd senast den 30 april 2025."

Domen:
[länk]
Det finns så många misskötta fula tujahäckar. Borde vara samma regler för häckar som för staket. Finns ju ingen anledning att ha en häck som är högre än 2 - 2,5 meter.Tror att det i många fall är ren slöhet att häckar inte sköts.

• Gilla
OleB och 3 till
  • Laddar…
Nytt rättsfall från MÖD. Och det gäller en enorm tujahäck:

[bild]

Radhusboende I.R.s tujahäck hade vuxit sig hög mellan de små tomterna i Sollentuna (se bild ovan från domen). Grannarna K.H. och K.L. menade att de var drabbade av en nästan total skuggning av deras ena uteplats och att skuggningen gjorde det svalt och fuktigt vilket bidrar till mögeltillväxt och missfärgningar på framsidan av huset, markiser och markbeläggning. Man menade vidare att grundvattennivån sänkts och orsakat sättningar. Och barr och allt annat elände. I.R höll inte med om att tujahäcken orsakat sådan betydande olägenhet som grannarnas anförde.

Det hela hamnade hos byggnadsnämnden ("Samhällsbyggnadsnämnden") i Sollentuna kommun efter att grannarna anmälde för tillsyn. Nämnden följde praxis och lämnade frågan utan åtgärd, det är det förväntade i frågor som denna att det bara rör sig om olägenheter men inte betydande olägenhet som är lagens krav för ingripande från kommunen. Grannars växtlighet är sällan en betydande olägenhet för grannskapet. K.H. och K.L. var missnöjda och överklagade till Länsstyrelsen som gjorde samma konventionella bedömning som byggnadsnämnden. K.H. och K.L. fortsatte till MMD som återigen gick på den etablerade linjen. K.H. och K.L. begärde och fick ni prövningstillstånd hos MÖD. Det är nu det blir intressant, MÖDs domar har ett stort signalvärde till kommunernas byggnadsnämnder

MÖDs domskäl:

"Enligt Mark- och miljööverdomstolen orsakar tujorna, på grund av deras täthet, placering och storlek, en omfattande skuggning under eftermiddag till kväll av entrésidans uteplats och hindrar en stor del av det ljusinsläpp som annars hade funnits på uteplatsen och i rummen närmast tujorna. Tujorna är städsegröna vilket innebär att påverkan består under
hela året.

Även med beaktande av att kravet på att olägenheten ska vara betydande anser Mark- och miljööverdomstolen vid en sammantagen bedömning av omständigheterna i detta fall att tujorna i oacceptabel grad skuggar klagandenas uteplats. Olägenheten är betydande."

I.R. döms att hålla nere tujornas höjd:

"Mark- och miljödomstolens dom ska således ändras på så sätt att I.R. på grund av skuggning och minskat ljusinsläpp på grannfastigheten föreläggs att beskära tujorna på fastigheten X i Sollentuna kommun till en höjd om högst tre meter. Åtgärden ska vara genomförd senast den 30 april 2025."

Domen:
[länk]
Vad är problemet, det är din granne var tillmötesgående vem bryr sig om en tuja???

• Gilla
StefanCalmar
  • Laddar…
K Kgeklund skrev:
Det finns så många misskötta fula tujahäckar. Borde vara samma regler för häckar som för staket. Finns ju ingen anledning att ha en häck som är högre än 2 - 2,5 meter.Tror att det i många fall är ren slöhet att häckar inte sköts.
Bra att reglerna inte är så generaliserande. Ibland är det lämpligt med 4m häck som insynsskydd, beroende på lokala förutsättningar. Skulle man ha tvingande regler för häckars höjd så finns det inte så många alternativ kvar för att skaffa insynsskydd...

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
K Kgeklund skrev:
Det gör det ju egentligen. Den på bilden möjligtvis inte.

Jag behöver ca 3-3,5 meter på en del av trädgården för att få insynsskydd. Jag får ju inte ha mur, så då har jag träd istället. Och jag får skugga en stor del av dagen ändå. Jag vill inte ha solen =)

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
N nissebrun skrev:
Vem vill bo i skugga
Vem vill bo där grannarna bestämmer över vad man gör? Horribelt beslut enligt min mening.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Hur tänker jag då, när grannen har fullvuxna tallar i väst sett från min tomt? Som skymmer solen ordentlig.

Kanske naturligt... Ej planterad invasiv art.
Prata med grannarna och fråga om de vill ta bort några av tallarna, kanske med er hjälp.

Många tycks resonera att det är allt eller inget som gäller. Det är klart att det finns olika situationer som måste bedömas från fall till fall. Att t.ex. ha en 30 meters hög tall på sin lilla radhusuteplats känns ju onekligen orimligt så någonstans måste ju hänsyn till grannar komma på tal.

Alfredo Alfredo skrev:
Vem vill bo där grannarna bestämmer över vad man gör? Horribelt beslut enligt min mening.
De flesta vill ha kontroll över vad grannen får bygga och är villiga att offra en del av sin egen frihet för det. Det är ju exempelvis själva grejen med detaljplaner: ordning över frihet.

• Gilla
  • Ledsen
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker det är ganska självklart att man inte skapar olägenheter för sina grannar. Självklart är det en betydande olägenhet att skugga grannens tomt och bostad så varför ens göra det? Vore det inte enklare att prata med varandra, lyssna och se till att man inte gör dumheter som ägaren av tujahäcken enligt min uppfattning gjort i detta fall.

• Gilla
Artemisia och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Grannarna bestämmer väl förhoppningsvis inte över allt du gör ? Men det är klart, ska du hitta på något som gör tillvaron eländig för grannarna så är det väl högst naturligt att de har åsikter.

S StefanCalmar skrev:
Jag tycker det är ganska självklart att man inte skapar olägenheter för sina grannar. Självklart är det en betydande olägenhet att skugga grannens tomt och bostad så varför ens göra det? Vore det inte enklare att prata med varandra, lyssna och se till att man inte gör dumheter som ägaren av tujahäcken enligt min uppfattning gjort i detta fall.
Kan bara instämma.

S StefanCalmar skrev:
Självklart är det en betydande olägenhet att skugga grannens tomt och bostad så varför ens göra det?
Om det varit så självklart hade det väl inte behövt avgöras i MÖD?
Domen i sig säger ju dessutom inte att skuggning generellt är någon betydande olägenhet.

• Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
Typ eldar inte grenar och annat i tunnan om det blåser från väst.

Gissningsvis så kommer man ute i kommunerna efter denna dom inte att lika slentrianmässigt avvisa att skuggning från höga häckar och träd kan vara betydande olägenhet. Men fallet är ju rätt utpräglat med tät bebyggelse, extremt hög häck och just en städsegrön sådan som skuggar året om. Så bor man ute i spenaten eller med stor villatomt och hatar grannes häckar och träd så ska man nog inte hoppas på för mycket. Men bor man tätt och smått så kanske man ska tagga ner lite på odling av stora träd och häckar?

MÖD avvisade den delen av grannarnas argument att det var betydande olägenhet. De prövade inte ens frågan i sak utan menade att inträngande rötter enligt en av deras tidigare domar aldrig kan vara betydande olägenhet enligt 8 kap. 15 § PBL. Från MÖDs domskäl:

[bild]
Är det inte olägenhet så är det väl ändå att betrakta som en skada som evt uppstått pga rötterna? Orsakssambandet borde gå att utreda och blir i så fall en separat fråga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.