S StefanCalmar skrev:
Självklart är det en betydande olägenhet att skugga grannens tomt och bostad så varför ens göra det?
Det är verkligen inte självklart. Har du ens läst domen?

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Marielisan skrev:
Är det inte olägenhet så är det väl ändå att betrakta som en skada som evt uppstått pga rötterna? Orsakssambandet borde gå att utreda och blir i så fall en separat fråga.
Inträngande rötter kan vara en olägenhet för fastighetsägaren men inte en betydande olägenhet enligt 8 kap, 15 § PBL. D v s det är en sak som får lösas utan kommunens inblandning mellan grannarna.

Och där har lagstiftaren redan bestämt lösningen i lag, jordabalken. Man har rätt att avlägsna rötter som tränger in på ens fastighet och orsakar olägenhet. Skadeståndsskyldighet för växtlighetens ägare är inte aktuellt eftersom det knappast kan vara skada som uppstår av vårdslöshet när träd och buskar växer till. Och ansvaret för inträngande rötter är som sagt fastighetsägarens, inte ägaren av växtligheten.

• Gilla
OleB och 1 till
  • Laddar…
Väldigt mycket fokus på sol här. Många tycker nog att det är värdefullt att ha tillgång till både sol OCH skugga på den egna tomten.

useless useless skrev:
Om det varit så självklart hade det väl inte behövt avgöras i MÖD?
Domen i sig säger ju dessutom inte att skuggning generellt är någon betydande olägenhet.
Klart att skuggning generellt sett inte är någon betydande olägenhet. Om jag har en flaggstång som ger en obefintlig skugga hos grannen är det ingen betydande olägenhet. Det måste givetvis göras en bedömning i det enskilda fallet.

S StefanCalmar skrev:
Självklart är det en betydande olägenhet att skugga grannens tomt och bostad
N nissebrun skrev:
Kan bara instämma.
N nissebrun skrev:
Klart att skuggning generellt sett inte är någon betydande olägenhet.
Hur ska du ha det? Omöjligt att förstå vad du egentligen tycker.

L Lawson skrev:
Undrar varför, om man bott där länge, inte har sett till att häcken höll en acceptabel nivå tidigare. Jag menar den växer ju inte upp till den höjden på en eftermiddag.
Och har man flyttat in där när häcken redan fanns så tycker jag att man får gilla läget om inte grannen vill kapa
Det kan du tycka, men träd kan växa många meter på 20 år. Hus byter ägare ibland. Om en ny granne planterar en häck eller träd och inte tar hand om den på 20 år, skall grannarna som bott där längre tvingas flytta för de gillar inte läget?

Alfredo Alfredo skrev:
Hur ska du ha det? Omöjligt att förstå vad du egentligen tycker.
Inte så svårt om man förstår vad man läser. Jag hävdar att man inte GENERELLT kan hävda att skuggning av grannens tomt kan sägas vara en betydande olägenhet. En skuggning kan alltså se så oerhört olika ut att det måste bedömas från fall till fall. Inte så krångligt att förstå tycker jag.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så är det.

Gäller det en häck eller träd som står alldeles vid gränsen till ens fastighet och orsakar olägenhet så har man ju rätt att gräva bort samtliga dessa rötter efter att ha gett grannen lite tid att själv göra detta åt en.

Så har man träd eller häck vid sin tomtgräns så får man räkna med att de kan gå förlorade genom att rötterna kapas om grannen inte vill att du har kvar växtligheten där vid gränsen. Å andra sådan är det ett rätt stort projekt att gräva och kan bli kostsamt. De här granndispyterna om växtlighet handlar nog inte sällan om att folk som klagar och gnäller men samtidigt inte har agens eller kan tänka sig att betala för att att åtgärda de olägenheter som de anför.
Kopparnubb kostar inte mycket per ask.

• Arg
Anders_X2
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
skall grannarna som bott där längre tvingas flytta för de gillar inte läget?
Ett annat alternativ kan kanske vara att strunta i grannens växter?

H Hybro skrev:
Kopparnubb kostar inte mycket per ask.
Det här med kopparspik/nubb, fungerar det verkligen ? Jag slog i ett gäng kopparspik i en björk jag ville bli av med men utan resultat.

Min far nyttjade detta.
Grannen var åbäkigt.

Men det måste vara obehandlade spik.

F Feffe1979 skrev:
Jag har ett praktexempel på ett par björkar som för oss skymmer solen på sen em kväll och skapar kall uteplats och vi tycker är ett gissel men en granne ett par hus bort tycker de är kanon då de blockerar solen på dagen och skapar lite svalare uteplats. Björkarna står precis utanför våra tomtgränser på kommunens mark, liten yta mellan tomter och bilväg. Inget bråkämne oss emellan men jag hade gärna sett dom väck. :)
Om jag hade varit dig, då hade jag köpt dem av kommunen och huggit ner dem.

H Hybro skrev:
Min far nyttjade detta.
Grannen var åbäkigt.

Men det måste vara obehandlade spik.
Och din farsa klarade sig från straff? Borde vara helt uppenbart vem som var skyldig till åverkan.

H Harald Blåtumme skrev:
Borde vara helt uppenbart vem som var skyldig till åverkan.
Möjligen uppenbart men antagligen helt omöjligt att bevisa.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Möjligen uppenbart men antagligen helt omöjligt att bevisa.
Straff kan utmätas på många sätt.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.