39 739 läst · 102 svar
40k läst
102 svar
Tvingas beskära tujorna efter grannes anmälan
Din förgrymmade elaking!Claes Sörmland skrev:
Nu fick du in mig i den skaran också!
Bitter och kränkt är bara förnamnet, måste ut och vattna tujan!
........ja just ja, det är ju vinter...
Ok. Du tycker alltså att det självklart är en betydande olägenhet att skugga grannens tomt och bostad. Men att det inte är självklart att skuggning av grannens tomt kan sägas vara en betydande olägenhet.N nissebrun skrev:
Solklart...
Så skönt. Som solälskande Thujahatare så ger jag tummen upp i detta fall. Världen är inte helt orättvisClaes Sörmland skrev:Nytt rättsfall från MÖD. Och det gäller en enorm tujahäck:
[bild]
Radhusboende I.R.s tujahäck hade vuxit sig hög mellan de små tomterna i Sollentuna (se bild ovan från domen). Grannarna K.H. och K.L. menade att de var drabbade av en nästan total skuggning av deras ena uteplats och att skuggningen gjorde det svalt och fuktigt vilket bidrar till mögeltillväxt och missfärgningar på framsidan av huset, markiser och markbeläggning. Man menade vidare att grundvattennivån sänkts och orsakat sättningar. Och barr och allt annat elände. I.R höll inte med om att tujahäcken orsakat sådan betydande olägenhet som grannarnas anförde.
Det hela hamnade hos byggnadsnämnden ("Samhällsbyggnadsnämnden") i Sollentuna kommun efter att grannarna anmälde för tillsyn. Nämnden följde praxis och lämnade frågan utan åtgärd, det är det förväntade i frågor som denna att det bara rör sig om olägenheter men inte betydande olägenhet som är lagens krav för ingripande från kommunen. Grannars växtlighet är sällan en betydande olägenhet för grannskapet. K.H. och K.L. var missnöjda och överklagade till Länsstyrelsen som gjorde samma konventionella bedömning som byggnadsnämnden. K.H. och K.L. fortsatte till MMD som återigen gick på den etablerade linjen. K.H. och K.L. begärde och fick ni prövningstillstånd hos MÖD. Det är nu det blir intressant, MÖDs domar har ett stort signalvärde till kommunernas byggnadsnämnder
MÖDs domskäl:
"Enligt Mark- och miljööverdomstolen orsakar tujorna, på grund av deras täthet, placering och storlek, en omfattande skuggning under eftermiddag till kväll av entrésidans uteplats och hindrar en stor del av det ljusinsläpp som annars hade funnits på uteplatsen och i rummen närmast tujorna. Tujorna är städsegröna vilket innebär att påverkan består under
hela året.
Även med beaktande av att kravet på att olägenheten ska vara betydande anser Mark- och miljööverdomstolen vid en sammantagen bedömning av omständigheterna i detta fall att tujorna i oacceptabel grad skuggar klagandenas uteplats. Olägenheten är betydande."
I.R. döms att hålla nere tujornas höjd:
"Mark- och miljödomstolens dom ska således ändras på så sätt att I.R. på grund av skuggning och minskat ljusinsläpp på grannfastigheten föreläggs att beskära tujorna på fastigheten X i Sollentuna kommun till en höjd om högst tre meter. Åtgärden ska vara genomförd senast den 30 april 2025."
Domen:
[länk]
Ok. Men när StefanCalmar skrev:N nissebrun skrev:
"Självklart är det en betydande olägenhet att skugga grannens tomt och bostad så varför ens göra det?"
Så svarade du:
"Kan bara instämma."
Men det betyder alltså inte att du alltid instämmer, utan bara ibland beroende på omständigheterna.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 242 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 242 inlägg
Du får satsa på att bli en sån där snäll farbror som vill alla väl. Jag har naturligtvis den självbilden men fruktar att den arga gubben i mig är på tillväxt redan vid de 50...mikethebik skrev:
Till skillnad mot i princip allt annat i kroppen ökar den där faktorn..Claes Sörmland skrev:
Jo just det ja, om man undantar tillväxten av näs- och öronhår som växer banne mig snabbare än en sur grannes tuja😎
Precis som jag hela tiden påtalat måste man se till de faktiska omständigheterna. En flaggstång = nej , ingen olägenhet. En gigantisk tuja ( eller annan växtlighet ) som lägger hela grannens uteplats i mörker = ja, stor olägenhet. Det är min ståndpunkt.useless skrev:
Man får ställa det mot Naturvårdsverkets rekommendation på en krontäckningsgrad på minst 25% i tätortsområden.O Ossian K Olsson skrev:Kan detta riskera att bostadsområden med stora uppväxta träd nu kommer försvinna så fort en granne klagar?
Här i Malmö har vi tex området Fridhem. Det osar ”gamla pengar” och en av anledningarna är just för att det finns många stora träd. Man märker så väl när någon nyrik flyttar dit för då tas varje träd bort och en stor pool byggs.
Vill man ha frihet bosätter man sig ute på landet. Radhus är en jäkligt speciell boendeform där det krävs ett stort mått hänsyn mot sina grannar för att det ska fungera.Alfredo skrev:
Jag tycker att vi har en rätt skev lagstiftning där vi ska reglera murar och plank men det är i princip fritt att odla hur höga häckar som helst.
Jag kan absolut hålla med MÖD om att tujan är en stor olägenhet i just detta fall. En jättetuja har inte att göra på en liten radhusområde.
Därmed inte sagt att 3-metersmåttet är tillämpbart överallt.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 242 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 242 inlägg
Ändå är väl 3 m hög tujahäck i detta område även det rätt extremt? T ex skulle aldrig bygglov för ett så högt plank ges, en konstruktion med samma funktion. Men MÖD menar att 3 m hög tujahäck inte är en betydande olägenhet på platsen.