Kan tillägga att jag har hängt min tv 47" på en utvikbar arm som sitter med 2 fästpunkter i väggen, cc10 på hålen lodrätt.
Enkelgips och plåtregel bakom, finns inte en tillstymmelse till att den kommer komma ner!
Enkelgips och plåtregel bakom, finns inte en tillstymmelse till att den kommer komma ner!
Jag ska iofs ha ett slutsteg på ca 20kg och en receiver på 10kg i ena skåpet. Men det känns som det är mycket, men det är det ju egentligen inte.
För övrigt undrar jag om det inte finns någon tråd som behandlar det mytiska och mystiska med upphängning. Det verkar ju vara ett område som är behäftat med en del fördomar, övertygelse och tro på det övernaturliga. Typ.
För övrigt undrar jag om det inte finns någon tråd som behandlar det mytiska och mystiska med upphängning. Det verkar ju vara ett område som är behäftat med en del fördomar, övertygelse och tro på det övernaturliga. Typ.
Jo det finns sett par trådar där plywood-evangelisterna får smäll på fingrarna mha testresultat från statens provningsanstalt som visar exakt hur mycket dragande och skjuvande last en 6mm skruv tål i plyfa, osb resp. spånskiva. Lastfallet är av typen "köksskåp".
Det är inte vikten på tv´n som är problemet, snarare är det att man kan vinkla tv´n åt alla håll. När man har armen längst ut blir det en riktig hävarm. Just ett sådant fäste sitter mycket bättre i plyfa/OSB.Marive skrev:
Självklart är det så att hävarmseffekten spelar in, men jag skulle nog påstå att vikten är en avgörande faktor? ;-) Självklart ska det monteras på en platta, detta är ett av rummen på jobbet och vanligtvis så monteras alla fästen på plattor för att slippa "dyra" olyckor. Varför detta fäste monterades med sättlim och molly vet jag inte men snart är nytt fäste på plats med plyfa bakom...
Är man så "korkad" att man använder Mollyplugg när det finns rejäla grejer får man väl till viss del skylla sig själv. Och sättlim i på en pappersyta hur tänker man ??? limmet håller väl flera ggr så mycket som papper.
Nu skall vi inte vara sådana.... Det är inget fel på Mollypluggen, det gäller bara att inte överbelasta eller montera den fel.
I bildfallet ser det ut som om Mollyn sitter i enkelgips med en arm som ger rejäla moment. Är nog tveksamt om "din" superplugg hade fungerat där heller....
I bildfallet ser det ut som om Mollyn sitter i enkelgips med en arm som ger rejäla moment. Är nog tveksamt om "din" superplugg hade fungerat där heller....
Den skulle i alla fall inte krupit ut genom gipsen, den hade tagit med sig hela skivbiten. Så där skulle det vara skivan som satte gränsen på belastning och INTE pluggen.
Ps
Mollyn enda fördel är att den är relativt billig och ganska enkel att montera.
Ps
Mollyn enda fördel är att den är relativt billig och ganska enkel att montera.