Tack Nik206, bakomliggande OSB-skiva sitter i hörnen med 4 skruv som alla träffar reglar. Frågan är infästningen av väggkonsolen i OSB-skivan.

hantverkare1 skrev:
(väger 1-2 kilo på på fel sida om 100-strecket)
Men det är väl ingenting som lite burgare och bärs inte kan råda bot på?

• Gilla
Eddi Thomason
  • Laddar…
Att använda expanders etc när man har OSB eller plyfa att skruva i är bara outbildat. Helt onödigt. OSBn är gjord för att skruva i och funkar utmärkt till det. Det är beklagligt att du får så dåliga råd i byggvaruhandeln.

• Gilla
roli och 2 till
  • Laddar…
Själv hänger jag mina köksskåp i osb med 6mm träskruv. 2-3 per skåp. sitter utmärkt trots att de är vällastade.

crackerjack skrev:
Verkar ju näst intill omöjligt att hitta träskruv 6mm utan försänkning som är gängade hela vägen upp. Finns inte detta på vanliga byggvaruhandlar?

Nevermind hittade här nu

[länk]
Om inte teven väger över 100 kg så kan du med gott samvete gå ner i dimension.
Du behöver ju inte ha så långa skruv heller!
Jag hade nog satsat på hederliga montageskruv i ditt läge, enkelt, snabbt och gör jobbet utmärkt.

Nik206 - TV-fästet är vridbart - tänkte därför träffa regeln även vid fästningen mot OSB-skivan på den sida av OSBskivan som kommer bära mest tyngd - därför tänkte jag ha ganska långa skruv där. Men har hittat nu - tack!

crackerjack skrev:
Verkar ju näst intill omöjligt att hitta träskruv 6mm utan försänkning som är gängade hela vägen upp. Finns inte detta på vanliga byggvaruhandlar?

Nevermind hittade här nu

[länk]
Bauhaus säljer ju Essve, så där finns fina skruv. Köp en sortimentslåda när du ändå håller på.....

• Gilla
Hubbe2
  • Laddar…
Någon som vet hur mycket hålkanttryck OSB tål?

Sådär - TV uppe, känns som om den sitter som berget, och det blev riktigt diskret med en målad OSB-skiva.
Infästningen blev till slut:

OSB mot vägg: 4 st 6x55 träskruv in i reglarna
Väggfäste mot OSB: På den sidan jag träffade reglarna: 2 st 6x55 träskruv, på andra sidan samt i mitten en blandning av 4,2x55 montageskruv och 6x40 träskruv.

Det känns verkligen som om man skulle kunna ställa sig på TV:n utan problem.

Tack för hjälpen alla som kom med tips och förslag!

• Gilla
corre
  • Laddar…
Jag skummade genom tråden och tyckte mig inte finna en viktig sak.
Överdra inte skruven, då försvinner gängorna i träskivan och skruven sitter dåligt.

Och så är det ju med allt, men jag tycker OSB är lite känsligare på den punkten.

Tack - Ska tänka på det!

Jag kapar tråden lite - ska nämligen hänga upp tre köksskåp som ska bli mediaskåp på vägg med gisp (6mm) + OSB. Köpte montageskruv idag, 12st 5*25mm. Ska använda upphängningsskenan från Ikea och hänga skåpen i, har även tänkt att ha ett stödben under varje skåp för lite avlastning (placerat i mitten av skåpet för att inte synas).

Jag tar gärna emot kommentarer på min tänkta lösning på infästningen... Fick lite kalla fötter om skruvarna är för korta, men 6+12=18mm och mer än 5mm går inte åt för att hänga upp skenan som skåpen ska hänga på.

Borde gå.... men jag hade nog själv velat ha 5*40 för att säkert veta att dom är igenom med hela dimensionen av skruven.

magda136 skrev:
Jag kapar tråden lite - ska nämligen hänga upp tre köksskåp som ska bli mediaskåp på vägg med gisp (6mm) + OSB. Köpte montageskruv idag, 12st 5*25mm. Ska använda upphängningsskenan från Ikea och hänga skåpen i, har även tänkt att ha ett stödben under varje skåp för lite avlastning (placerat i mitten av skåpet för att inte synas).

Jag tar gärna emot kommentarer på min tänkta lösning på infästningen... Fick lite kalla fötter om skruvarna är för korta, men 6+12=18mm och mer än 5mm går inte åt för att hänga upp skenan som skåpen ska hänga på.
Hej, det ska fungera utan några som helst problem. Ikeas väggskena har förberedda hål var 5e centimeter eller så!

Så länge du känner att det drar, och INTE drar för långt.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.