OSB är superlämpligt för att skruva upp TVapparater i. Går det ens att köpa en TV som inte går att hänga upp i 2-4 skruvar?

64" Plasma.. :cool:

Jag har hängt 25kg spegel i 2 st M6 mollyplug i enkelgipsvägg så då borde det gå att hänga en tv på 16 kg i en OSB

mycke_nu skrev:
64" Plasma.. :cool:
Räcker med en 6mm skruv. Men ta två så är det lättare att få den i våg.....:)

Hur många 6mm-skruv går det åt för att hänga upp en mindre personbil i en osb-skiva? Ett dussin borde väl räcka?

Hängde upp en 37" i grabbens rum idag, 3 st 6x50 essve cutters håller upp den.
Endast osb och gips, testade att hänga så gott det gick i fästet, knepigt att hitta nått att hålla i.

Inga problem ( väger 1-2 kilo på på fel sida om 100-strecket)

Nik206 skrev:
Hur många 6mm-skruv går det åt för att hänga upp en mindre personbil i en osb-skiva? Ett dussin borde väl räcka?
japp

Nästan så man velat prova...
Med rätt infästning så får man nästa bara drag och 6mm-skruv med erforderlig längd i OSB klarar väl runt 200kg drag va?
Min 206:a (surprise!) har en tjvikt på 1170kg så utan vätskor och förare så ligger den på en bit under 1100kg. Borde räcka med 6 skruv då eller? :D

....men så gäller det ju att få skivan att sitta fast i reglarna och reglarna att sitta fast i ...osv.

MathiasS skrev:
....men så gäller det ju att få skivan att sitta fast i reglarna och reglarna att sitta fast i ...osv.
Givetvis!
Men det största problemet jag såg såhär direkt var kranen jag inte har för att lyfta dit bilen ;)
Hade man varit mångmiljonär och mer filosofiskt lagd...
Tänk vad mycket mindre plats en bil som används 5 ggr om året tar om den hänger på väggen istället!

Nik206 skrev:
Givetvis!
Men det största problemet jag såg såhär direkt var kranen jag inte har för att lyfta dit bilen ;)
Hade man varit mångmiljonär och mer filosofiskt lagd...
Tänk vad mycket mindre plats en bil som används 5 ggr om året tar om den hänger på väggen istället!

Men om du lägger huset ner kan du köra in den på väggen direkt så det är inga problem sedan välter du rätt huset vipps så har du bilen hängandes på väggen.

Då är det väl smidigare att limma upp bilen med superlim. Det gjordes för några år sedan i reklamsyfte, tror det var av Loctite.

cecar33 skrev:
Men om du lägger huset ner kan du köra in den på väggen direkt så det är inga problem sedan välter du rätt huset vipps så har du bilen hängandes på väggen.
Bra tips!
Var hittar man gångjärn för hustippning? Biltema?

Sådär - nu har jag köpt en bit OSB för uppsättning på vägg efter målning. Killen på byggvaruhandeln hade dock en annan åsikt om fästningen av väggfästet mot OSB-skivan. Hans idé var att man skulle köra dubbelgipsexpanders istället för att skruva direkt i OSB-skivan, med hänvisning till att det skulle vara för "grunt" med bara 12 mm för skruvarna att hugga fast i OSB-skivan.
Eftersom alla här var överens igår om att skruvar verkade fungerade bra skulle jag gärna ha en åsikt om expanders.

Så här hade jag tänkt göra först: (Fel på bild ska vara 6mm skruv)

tv.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
crackerjack skrev:
Sådär - nu har jag köpt en bit OSB för uppsättning på vägg efter målning. Killen på byggvaruhandeln hade dock en annan åsikt om fästningen av väggfästet mot OSB-skivan. Hans idé var att man skulle köra dubbelgipsexpanders istället för att skruva direkt i OSB-skivan, med hänvisning till att det skulle vara för "grunt" med bara 12 mm för skruvarna att hugga fast i OSB-skivan.
Eftersom alla här var överens igår om att skruvar verkade fungerade bra skulle jag gärna ha en åsikt om expanders.

Så här hade jag tänkt göra först: (Fel på bild ska vara 6mm skruv)

[bild]
Kör du vettiga plugg för bakomliggande vägg (gips va?) eller råkar träffa en regel med en eller två skruv, då kan du hänga upp 10 TV-apparater utan problem!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.