Fråga på detta - jag önskar sätta en OSB-skiva utanpåväggen, fästa denna i reglarna. Vilken sorts skruv ska jag sedan använda för att få fast fästet i OSB-skivan? Skruven "hugger" ju bara genom osb-skivan, därför bör den inte vara för lång, eller tänker jag fel?
Man fick ganska långa franska skruvar med väggfästet, men de borde ju inte användas, eller?
Man fick ganska långa franska skruvar med väggfästet, men de borde ju inte användas, eller?
Produkter som diskuteras: "montageskruv"
Montageskruv
Montageskruvar kännetecknas av ett förstorat skruvhuvud som inte sjunker in i materialet efter skruvdragning. Dessa skruvar är idealiska för tillämpningar där man vill ha ett synligt montage, eftersom skruvhuvudet förblir synligt på ytan
Läs mer
Corre - det bör ju vara en ganska ordentlig skruv som inte bara är delvis gängad, no? Finns det fransk träskruv som är gängad hela vägen upp?
Tack MathiasA - testar det.
4st Montageskruvar på 4.2*90mm kommer hålla längre än OSBskivan...
Så istortsett vadsom som är minst ⌀4.2*60 utan försänkning kommer hålla.
Franska är bara jobbigt och overkill, måste förborra och jobbigare att dra fast.
Så istortsett vadsom som är minst ⌀4.2*60 utan försänkning kommer hålla.
Franska är bara jobbigt och overkill, måste förborra och jobbigare att dra fast.
Eftersom jag inte har OSB skivor i mina väggar så tänkte jag sätta en OSB framför min TV och behöver då en gängad stång eller 4 st då så inte skivan ramlar ner, för det har inte TVn haft vett på att göra på dessa 5 år som den suttit på gips vägg med 2 st molly. 42" Lcd som nog väger lite eftersom den är så gammal (5 år).
OSB framför TVn, det gör du rätt i. Det går så mycket skit på TV nuförtiden att detta nog är den bästa lösningen.cecar33 skrev:Eftersom jag inte har OSB skivor i mina väggar så tänkte jag sätta en OSB framför min TV och behöver då en gängad stång eller 4 st då så inte skivan ramlar ner, för det har inte TVn haft vett på att göra på dessa 5 år som den suttit på gips vägg med 2 st molly. 42" Lcd som nog väger lite eftersom den är så gammal (5 år).
Ser nu att det är ett par fransoser som kommer med själva fästet, men några brickor + 4.2 montageskruvar borde fungera lika bra?
Tack för svar!
Tack för svar!
För alla som inte vet vad dom ska använda för att få ett mycket bra fäste i gips vill jag bara säga - PLATTIPLUGG - den är oslagbar i gips. Den är vida överlägsen tex en mollyplugg och många många ggr överlägsen plastplugg oavsett typ. Nackdelen skulle vara priset men ska man bara ha någon enstaka är det knappast nått problem.
Den går naturligtvis använda på vilket skivmatr. som helst.
Den går naturligtvis använda på vilket skivmatr. som helst.
Produkter som diskuteras: "plastplugg"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer