Återupptar denna tråd lite.
Har precis köpt ett http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/mobler_och_fasten/tv-upphangning/andersson-wma30/167098.3157/ och till detta följer det med 4 st franska skruv med plugg.
Jag har OSB och gips i väggarna. Min fråga är om ni tycker jag skall använda de franska skruven med plugg eller något annat. Vad i så fall?
Min TV väger ca 25 kg och fästet säkert minst 10 kg.
Tacksam för svar!
Har precis köpt ett http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/mobler_och_fasten/tv-upphangning/andersson-wma30/167098.3157/ och till detta följer det med 4 st franska skruv med plugg.
Jag har OSB och gips i väggarna. Min fråga är om ni tycker jag skall använda de franska skruven med plugg eller något annat. Vad i så fall?
Min TV väger ca 25 kg och fästet säkert minst 10 kg.
Tacksam för svar!
Med osb behöver du inte använda plugg, iallafall inte om gängorna placeras i OSB:n. Köp vanliga 6mm träskruv och kör in i osb:n annars.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Lagom.Raka skrev:
Typ 40mm utstick från fästet och kollat så det är gäng där OSB hamnar. Dvs så det inte är slät del där den kan fästa. Ex några helgängade 6x40-50 kan jag tänka mig är lagom.
De klarar ca 20-25kg/skruv när de sitter i OSB.
Skruven ska lagom gå igenom OSB-skivan och inget mer. Utsticket bakom OSB-skivan bidrar ju inte till hållfastheten så den är helt onödig. Så i ditt exempel skulle jag ha valt en skruv som är ca 30mm plus tjockleken på det som du vill skruva upp.
Bara för att vara tydlig så håller en träskruv i OSB+gips för närmare 300kg och inte 20-25 som nämns här ovanför. Det är så starkt att det verkar orimligt.
Bara för att vara tydlig så håller en träskruv i OSB+gips för närmare 300kg och inte 20-25 som nämns här ovanför. Det är så starkt att det verkar orimligt.
Ni kanske båda har rätt, beroende på om men menar belastning vertikalt eller horisontellt? Alltså att den kan bära en last neråt på 300 och att en last på 20 kilo utgör ett moment motsvarande 300!?Janus82 skrev:Skruven ska lagom gå igenom OSB-skivan och inget mer. Utsticket bakom OSB-skivan bidrar ju inte till hållfastheten så den är helt onödig. Så i ditt exempel skulle jag ha valt en skruv som är ca 30mm plus tjockleken på det som du vill skruva upp.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Intressanta värden de fått de fått fram.MathiasS skrev:
Esse anger ex 50kg i utdrag för en 5x60 som är indragen i C14 virke.
Nu har iofs Essve haft problem med skruvar som gått av, men man får väl anta att deras data gäller frisk skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, men beakta möjligheten att dragproven har utförts på lite olika sätt. SP har ju skruvat upp en plåtlåda på väggen och fyllt den med skrot tills den ramlar ner (fritt beskrivet) och Essve har antagligen gjort regelrätta dragprov på en enskild skruv. I ena fallet är systemet en skruv och ett skåp, i andra fallet är systemet som testas en skruv. Jag gissar bara, men mätmetoden skulle kunna förklara skillnaden. SP's test är ju relevant i den bemärkelsen att det ofta liknar det vi vill göra med skruvar, det praktiska lastfallet är relevant.R Robert-san01 skrev:
Essves uppgifter är ju max "tillåten last". De har ju naturligtvis bakat in en säkerhetsmarginal i de uppgifterna. Det är ju trots allt en väldigt stor skillnad i påfrestningarna om man försiktigt ökar lasten så som SP har gjort i sina tester eller om man ganska oförsiktigt släpper ner en tung färgburk eller verktygslåda på en hylla.
Ja när det kallas "tillåten last" så torde det vara inbakat en säkerhetsmarginal, tycker jag.
Och den är troligen ganska stor också, minst det dubbla.
I vissa sammanhang har man säkerhetsmarginaler på 8ggr, eller ännu mer.
Jag skulle inte heller lasta så utdragskraften blev exakt 169 kg (enligt SP test) och sen sova gott.
Jag skulle inte heller lasta så utdragskraften blev exakt 169 kg (enligt SP test) och sen sova gott.
Verkligen inte. Tänk om en mygga behöver stanna och vila vingarna en stund. Då är det kört för hyllan.Mikael_L skrev:Ja när det kallas "tillåten last" så torde det vara inbakat en säkerhetsmarginal, tycker jag.