R Robert-san01 skrev:
Lagom. ;)

Typ 40mm utstick från fästet och kollat så det är gäng där OSB hamnar. Dvs så det inte är slät del där den kan fästa. Ex några helgängade 6x40-50 kan jag tänka mig är lagom.

De klarar ca 20-25kg/skruv när de sitter i OSB.
Vart hittar man 6x40-50mm skruv? Byggvaruhusen där jag varit har bara 6x60mm som kortast. Borde funka lika bra? Orolig att punktera ångspärren men det gör man väl med kortare skriv också och dom små hållen som blir spelar väl ingen roll egentligen

Kör 5 mm.

Raka Raka skrev:
Vart hittar man 6x40-50mm skruv? Byggvaruhusen där jag varit har bara 6x60mm som kortast. Borde funka lika bra? Orolig att punktera ångspärren men det gör man väl med kortare skriv också och dom små hållen som blir spelar väl ingen roll egentligen
Det är inte så enkelt att det följde med lämplig skruv och brickor med fästet?

R Robert-san01 skrev:
Det är inte så enkelt att det följde med lämplig skruv och brickor med fästet?
Rejäla franska skruv hängde med. Ska man gå ner till 5mm och ta 40mm längd?

Tex Hornbach har 6x40 i hyllan för Grabber träskruv. Tror även det finns i lösvikten.

Raka Raka skrev:
Rejäla franska skruv hängde med. Ska man gå ner till 5mm och ta 40mm längd?
Det går säkert bra. Dra i någon extra om du känner dig osäker.

Kolla också så inte skallen på skruven blir för liten i förhållande till hålen på fästet. Isf får du komplettera med lämpliga brickor.

Franskskruv är väl inte gängade ända upp till "skallen" så det kan ju vara ett lite sämre val.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
T tlundberg skrev:
Dessa? [länk]
Ja den är bra men du måste som sagt se till att du har gängor där du har osb.

E elmont skrev:
slutar gängerna så långt bak att dom kommer bakom OSB gör dom ju liten nytta
MathiasS MathiasS skrev:
men du måste som sagt se till att du har gängor där du har osb.
Självklart :) Men jag har ca 25 mm in till OSBn, så det borde kunna funka. Och vi snackar alltså att det håller för 170 kg per skruv? I mitt fall funderar jag på att hänga upp en hängstol i taket. Så det måste ju hålla för en 100 kg karl som sätter sig ner lite tungt... Takfästet har två skruvhål.

E elmont skrev:
[länk]
Känner tyvärr ingen som kan handla åt mig på Ahlsells. Har inte heller Hornbach i närheten (som tipsades om tidigare i tråden). Biltema, Jula, Jem&Fix, Beijers, Tools och Byggmax är väl det jag har att välja på...

Jag är övertygad att Beijers har men jag vet inte vilket namn dom har på dom, kanske konsolskruv eller staps eller byggplåtskruv eller.... kärt barn har många namn

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.