Putin vill plocka hela Ukraina. Det säger de ju själva. Inget emotsäger det.P paralun skrev:Nej jag är säker på att båda parter i grund och botten är mycket motiverade att få slut på krigandet och allt mänskligt lidande. Sen då även "megakostnaderna" för kriget.
Men det är en stor utmaning att jämka ihop en kompromiss som båda parter ser som acceptabel. Men jag tror man sakta men säkert närmar sig en lösning.
Du glömde att USA på den tiden var en demokrati.P paralun skrev:
Absolut, håller med om att båda vill få ett slut. Problemet är bara att Ryssland för detta har samma utgångspunkt som i början av kriget, dvs bl.a. att Krim samt de fyra områdena Donetsk, Luhansk, Cherson och Zaporizjzja i sin helhet ska tillhöra dem, även de områden de aldrig ens har varit i närheten av med sin militär. Så, Ukraina ska bl.a. skänka hela staden Zaporizjzja med 700000 invånare till Ryssland. Detta är förstås inte rimligt på något vis.P paralun skrev:Nej jag är säker på att båda parter i grund och botten är mycket motiverade att få slut på krigandet och allt mänskligt lidande. Sen då även "megakostnaderna" för kriget.
Men det är en stor utmaning att jämka ihop en kompromiss som båda parter ser som acceptabel. Men jag tror man sakta men säkert närmar sig en lösning.
Möjligen hade Ryssland kunnat pressas till något som hade varit lite mera rimligt, men då den eminenta fredsförhandlaren Trump, redan innan förhandlingarna startade, gav bort alla de starkaste korten så har Putin nu börjat vädra morgonluft. Sker förhandlingar utifrån att Ukraina som ju dessutom är de angripna, ska stå för alla eftergifter, så blir det förstås ingen fred. Så jag skulle hävda att länderna idag står mycket längre ifrån fred, än innan Trump kom till makten.
Redigerat:
Om du tänker på gubbar som Putin och Trump för den delen som gangsterledare istället för som presidenter och landsfäder så tror jag du kan bilda dig en mer korrekt uppfattning om bakomliggande orsaker, taktik och målsättningar…P paralun skrev:
Jo men med den argumentationen så kommer man inte heller en millimeter.....S Sweetme skrev:
Världen är ju tyvärr full av "gubbar" som bråkar med varandra men på något sätt måste vi hitta en lösning.
Redigerat:
Jo om folk överlag faktiskt börjar förstå att gubbarna de röstar fram till höga positioner i själva verket är själviska gangsters så kommer världen att förändras.P paralun skrev:
Jo visst måste man på något sätt få till en "deal" för att få slut på eländet.K karlmb skrev:
Alliansen Frankrike/Englands huvudsyfte är ju att prata förstånd med Trumpen och få till en fredsplan som även Ukraina känner som acceptabel. Men Putin är ju "motsträvig" men jag tror det ger sig.
Det är naivt att tro att de får Trump att ändra sig de närmaste månaderna iaf.P paralun skrev:
Så bara slöseri mer tid och liv och pengar.
Det verkar EU ha begripit äntligen.
Inte alls och både Starmer och Macron har en förmåga att kunna diskutera utan "politiska skyttegravar".K karlmb skrev:
EU är ju "by-passat" så slipper man tjafsa med Svarte-Petter/Orban och andra som grävt ner sig i en "politisk skyttegrav".
Sen är ju England inte ens medlem längre i EU.....så Starmer har en "fri roll" och USA och England kommer alltid att vara "bröder" oavsett vad som händer, oskiljaktiga.
Redigerat:
Men vad är Trumps mästerliga plan?P paralun skrev:Inte alls och både Starmer och Macron har en förmåga att kunna diskutera utan "politiska skyttegravar".
EU är ju "by-passat" så slipper man tjafsa med Svarte-Petter/Orban och andra som grävt ner sig i en "politisk skyttegrav".
Sen är ju England inte ens medlem längre i EU.....så Starmer har en "fri roll" och USA och England kommer alltid att vara "bröder" oavsett vad som händer, oskiljaktiga.
Är det att agera så slumpmässigt att ingen vet vad som händer?