Ja vet faktiskt inte riktigt hur man ska svara upp pĂ„ allt ditt svammel đł.Intet skrev:
Trump har pĂ„ ett av sina mĂ„nga vansininga tal sagt att man fĂ„r cancer av vindkraftverk, inte sjĂ€lva tillverkning av dem eller om man skulle fĂ„ för sig att Ă€ta ett, utan pga ljudet đ±.
Det lĂ„ter vĂ€l trovĂ€rdigt eller hur? Trump Ă€r vĂ€l övertygande dĂ„ han sagt sĂ„, dĂ„ Ă€r det vĂ€l troligen sĂ„ đ€Ș?
Nu tar du upp RFK Jr. som en trovÀrdig talare.
Du sÀger att han Àr verbalt duktig, och hÄller fullstÀndigt med.
Men att fÄ det RFK Jr. sÀger, mer trovÀrdigt Àn forskningen inom medicin och det som Àr vetenskapligt verifierat?
USAID i Afghanistan som anvÀnt teater och konst för att frÀmja könsmedvetenhet har förekommit i rapporter, Àr "empowerment"-insatser för kvinnor och minoriteter, och inte "barnteater med könsöverskridande tema" i den ironiserande tonen du för.
Hudsonfloden! DÀr har han verkligen gjort nytta, men vad har det med RFK Jr. trovÀrdigheten att göra?
Ăven om det finns folk med autism som Ă€r högpresterande sĂ„ Ă€r det fortfarande sĂ„ att en majoritet Ă€r arbetslösa och inte i nĂ€rheten av att vara sjĂ€lvförsörjande.BirgitS skrev:
Varför tror du att man inte forskar pÄ det redan?
Man vet sedan nÄgra Är att Àrftlighet Àr den vanligaste orsaken.
[lÀnk]
De flesta pÄ autismspektrumet klarar av att jobba och försörja sig sjÀlva, inkl. ha högbetalda jobb. Musk Àr ju ett extremt exempel pÄ det. SÄ inte innebÀr mÄnga autismdiagnoser att det blir mÄnga som stÄr utan inkomster.
Enligt Autism Sverige Àr det mer Àn hÀlften som Àr arbetslösa och enligt Attention har 38% ett heltidsarbete och dÄ fÄr man anta att en del Àr lönesubventionerade anstÀllningar.
Ăverlag Ă€r det en grupp som har mycket svĂ„rt att hĂ€vda sig pĂ„ arbetsmarknaden.
I Sverige Àr autism inte lÀngre en diagnos som motiverar sjukersÀttning frÄn FörsÀkringskassan utan i Sverige tycker man att handikappade ska leva pÄ socialbidrag.
Tack för svaret Ă€ven om frĂ„gan var av mer retorisk karaktĂ€r đIntet skrev:
Ja, du fĂ„r frĂ„gađ.
Till skillnad mot flertalet, har jag lyssnat pÄ nÄgra av hans redogörelser om allt frÄn Renandet av Hudsonfloden till vaccinskador och deras orsak. Om han har rÀtt, vet jag inte men han Àr mycket övertygande. Men dÄ krÀvs det att du stÀnger av SVTs trettiosekunders analys och lyssnar pÄ vad han sjÀlv sÀger.
Mer lÀttsamt Àr det att lyssna pÄ hans upprÀknade av USAIDs anvÀndning av skattepengar. Könsöverskridande barnteater i Afghanistan, till exempel.
Intressant att hans slĂ€kt verkar ha tagit avstĂ„nd frĂ„n honom. Tycker det sĂ€ger ganska mycket dĂ„ de borde kĂ€nna honom bĂ€stâŠ
Nej, sÄ kategoriskt som du framstÀller det Àr det faktiskt inte. Sverige tycker inte sÄ utan det bedöms frÄn fall till fall.FG skrev:
https://www.autism.se/stod-och-rattigheter/ekonomi/sjukersattning/
https://myndighetsjuridik.se/domar/hel-sjukpenning-for-autism-och-adhd-i-kammarratten-tillrackliga
https://www.processratt.se/kammarra...d-aspergers-har-ratt-till-hel-sjukersattning/

BirgitS
Medlem
· Stockholms lÀn
· 43 369 inlÀgg
BirgitS
Medlem
- Stockholms lÀn
- 43 369 inlÀgg
Och var hittar jag nÄgon undersökning som visar det?FG skrev:
SjÀlv kÀnner jag tre personer vÀl som Àr pÄ autismspektrumet (diagnosticerade) och de tre Àr akademiker. För en av dem har det varit svÄrt att fungera i arbetslivet men har haft jobb hela tiden. Den personen började jobba pÄ 80-talet och var dÄ inte diagnosticerad och kunskapen bland allmÀnheten var ju mycket sÀmre Àn den Àr idag. Det gÄr betydligt bÀttre för de andra tvÄ som började jobba för ungefÀr 10 Är sen, frÀmst för att bÄde deras egen och andras kunskap om den funktionsnedsÀttningen Àr sÄ otroligt mycket bÀttre numera.
Jag hittar en ny debattartikel frÄn Autism Sverige hÀr: https://hrnytt.se/rekrytering/manga...dan-dags-att-se-over-rekryteringsprocesserna/FG skrev:
Det enda som stÄr dÀr Àr att arbetslösheten bland dem Àr oproportionerligt hög, det lÀr knappast betyda 5 gÄnger högre.
SjÀlvklart finns det ocksÄ de som har sÄ svÄr autism att de inte klarar av normala jobb eller dessutom har en större intellektuell funktionsnedsÀttning, men de Àr undantagen och inte normen.
Att du kÀnner tre autister som Àr akademiker sÀger absolut ingenting om den gruppen som helhet. Det Àr vÀlkÀnd information att det Àr en utsatt grupp som det gÄr tÀmligen dÄligt för.BirgitS skrev:
Och var hittar jag nÄgon undersökning som visar det?
SjÀlv kÀnner jag tre personer vÀl som Àr pÄ autismspektrumet (diagnosticerade) och de tre Àr akademiker. För en av dem har det varit svÄrt att fungera i arbetslivet men har haft jobb hela tiden. Den personen började jobba pÄ 80-talet och var dÄ inte diagnosticerad och kunskapen bland allmÀnheten var ju mycket sÀmre Àn den Àr idag. Det gÄr betydligt bÀttre för de andra tvÄ som började jobba för ungefÀr 10 Är sen, frÀmst för att bÄde deras egen och andras kunskap om den funktionsnedsÀttningen Àr sÄ otroligt mycket bÀttre numera.
Jag hittar en ny debattartikel frÄn Autism Sverige hÀr: [lÀnk]
Det enda som stÄr dÀr Àr att arbetslösheten bland dem Àr oproportionerligt hög, det lÀr knappast betyda 5 gÄnger högre.
SjÀlvklart finns det ocksÄ de som har sÄ svÄr autism att de inte klarar av normala jobb eller dessutom har en större intellektuell funktionsnedsÀttning, men de Àr undantagen och inte normen.
1. De har svÄrt att klara skolan
2. De har svÄrt att flytta hemifrÄn
3. De har svÄrt att försörja sig sjÀlva och lÄngvarigt behÄlla ett heltidsjobb.
"People with autism have one of the lowest employment rates among workers with disabilities, with between 76% and 90% of autistic people being unemployed in Europe in 2014 and approximately 85% in the US in 2023. Similarly, in the United Kingdom 71% of autistic adults are unemployed."
https://en.wikipedia.org/wiki/Employment_of_autistic_people
https://www.spsm.se/kompetensutveck...med-autism-kommer-inte-vidare-till-gymnasiet/
"Past research indicated that about 50â80% of adults with ASD were living with their parents"
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC7785247/
https://funktionsratt.se/nyheter/funktionsrattskonventionen-sverige-far-hard-kritik-av-fn/
I praktiken fÄr de flesta som söker avslag eftersom grundinstÀllningen frÄn FörsÀkringskassan Àr att allt som har en puls kan arbeta. Sedan gÄr det förstÄs att överklaga om den handikappade orkar och inte tar livet av sig istÀllet. Sverige har fÄtt omfattande kritik av FN för detta.A Abies koreana skrev:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/johans-stod-drogs-in-efter-10-ar-i-januari-tog-han-sitt-liv
"Johan överklagade beslutet till flera instanser. I december ifjol beslutade KammarrÀtten i Göteborg att inte ta upp Àrendet. I januari tog han sitt liv. I april skulle han ha fyllt 36 Är." <- Svensk vÀlfÀrd och mÀnniskosyn.
https://www.expressen.se/nyheter/qs/tyra-tog-sitt-liv/
Jag förstÄr att du personligen Àr involverad och dÄ Àr det svÄrt, om inte omöjligt att se saker utifrÄn andra perspektiv och ingen krÀver det heller.
Jag avslutar vÄr sidodiskussion hÀr och ÄtervÀnder till Trump och hans galenskaper och önskar dig och den det gÀller allt gott.
Jag avslutar vÄr sidodiskussion hÀr och ÄtervÀnder till Trump och hans galenskaper och önskar dig och den det gÀller allt gott.

BirgitS
Medlem
· Stockholms lÀn
· 43 369 inlÀgg
BirgitS
Medlem
- Stockholms lÀn
- 43 369 inlÀgg
Eftersom jag kÀnner nÄgra mycket vÀl sÄ vet jag att det Àr en utsatt grupp.FG skrev:
Att du kÀnner tre autister som Àr akademiker sÀger absolut ingenting om den gruppen som helhet. Det Àr vÀlkÀnd information att det Àr en utsatt grupp som det gÄr tÀmligen dÄligt för.
1. De har svÄrt att klara skolan
2. De har svÄrt att flytta hemifrÄn
3. De har svÄrt att försörja sig sjÀlva och lÄngvarigt behÄlla ett heltidsjobb.
"People with autism have one of the lowest employment rates among workers with disabilities, with between 76% and 90% of autistic people being unemployed in Europe in 2014 and approximately 85% in the US in 2023. Similarly, in the United Kingdom 71% of autistic adults are unemployed."
[lÀnk]
[lÀnk]
"Past research indicated that about 50â80% of adults with ASD were living with their parents"
[lÀnk]
[lÀnk]
Jag vet ocksÄ att autism definieras pÄ olika sÀtt och att det tidigare var helt andra och mycket snÀvare kriterier. AlltsÄ mÄste man börja med vad man menar med autism och det mÄste sÀkerstÀllas för varje artikel, utredning etc. man lÀser.
SÄ om vi dÄ tar spsm-sidan sÄ handlar den om forskning som började 2001 dÄ diagnoskriterierna var mycket snÀvare Àn idag och Aspbergers var en egen diagnos. Dessutom verkar nÀstan hÀlften av eleverna med autism (i nÄgon okÀnd form) ha ADHD, det gör det ju lite svÄrt att veta vad som beror pÄ vad.
Vad du vill ha sagt med lÀnken till funktionsrÀtt.se i det hÀr sammanhanget förstÄr jag inte alls.
Varför verkar inte Autism Sverige hÄlla med dig om att arbetslösheten skulle vara 50 %?
Jag kan redan nu berĂ€tta vad slutsatserna och resultatet blir om 7 mĂ„nader đFG skrev:
Det Àr vÀl kanon att man fortsÀtter forska kring orsakerna med tanke pÄ att 1 barn av 36 har autism i USA och det kommer bli en enorm kostnad för samhÀllet framöver. Annars blir det som Sverige som skiter fullstÀndigt i funktionsnedsatta och utförsÀkrar dem pÄ löpande band.
Ytterst tveksamt att man kommer komma fram till nÄgot pÄ sju mÄnader dock.
Oavsett vetenskapliga bevis sÄ kommer "forskningen" att presentera att vaccin "kan vara" en bidragande orsak till autism. Naturligtvis helt utan nÄgra som helst bevis. TyvÀrr medför det i sin tur att fÀrre vaccinera sina barn och att barn dör helt i onödan.
/Krille
Varför Ă€r du sĂ„ rĂ€dd?K Krille4 skrev:Jag kan redan nu berĂ€tta vad slutsatserna och resultatet blir om 7 mĂ„nader đ
Oavsett vetenskapliga bevis sÄ kommer "forskningen" att presentera att vaccin "kan vara" en bidragande orsak till autism. Naturligtvis helt utan nÄgra som helst bevis. TyvÀrr medför det i sin tur att fÀrre vaccinera sina barn och att barn dör helt i onödan.
/Krille
Det Àr du som pÄstÄr att de flesta med autism har ett arbete, inte jag.BirgitS skrev:
Eftersom jag kÀnner nÄgra mycket vÀl sÄ vet jag att det Àr en utsatt grupp.
Jag vet ocksÄ att autism definieras pÄ olika sÀtt och att det tidigare var helt andra och mycket snÀvare kriterier. AlltsÄ mÄste man börja med vad man menar med autism och det mÄste sÀkerstÀllas för varje artikel, utredning etc. man lÀser.
SÄ om vi dÄ tar spsm-sidan sÄ handlar den om forskning som började 2001 dÄ diagnoskriterierna var mycket snÀvare Àn idag och Aspbergers var en egen diagnos. Dessutom verkar nÀstan hÀlften av eleverna med autism (i nÄgon okÀnd form) ha ADHD, det gör det ju lite svÄrt att veta vad som beror pÄ vad.
Vad du vill ha sagt med lÀnken till funktionsrÀtt.se i det hÀr sammanhanget förstÄr jag inte alls.
Varför verkar inte Autism Sverige hÄlla med dig om att arbetslösheten skulle vara 50 %?
Eftersom Sverige inte har nÄgon statistik pÄ detta sÄ kan man se pÄ siffrorna internationellt som jag lÀnkade till. Eftersom det Àr Trumps USA vi diskuterar i den hÀr trÄden sÄ kan man kika pÄ deras siffror dÀr autister med heltidsarbete Àr 21 %. Med andra ord Àr det en enorm kostnad för samhÀllet och angelÀget att undersöka vad det beror pÄ.
Om man kikar pÄ forskningen sÄ ser man att autism kan orsakas av produkter som medicinbolagen sÀljer och dÄ blir det ju lite jobbigt i och med att man inte fÄr ifrÄgasÀtta denna heliga ko.
Det Àr nÄgon hysterisk, nÀrmast religiös övertro pÄ lÀkemedelskonsten och sjukvÄrden i vÀstvÀrlden. Det Àr inte heller första och sista gÄngen som det kommer fram att en viss medicin skadat mÀnniskor och nu verkar det finnas en rÀdsla för att nÄgot obekvÀmt ska komma fram.
Medicinbolagen Àr av naturliga skÀl inte sÄ vÀrst intresserade av att bekosta och köra studier som skulle kunna visa att deras egna produkter Àr skadliga sÄ det blir nÄgon annan som fÄr göra det.
"Det finns inga siffror pÄ hur stor arbetslösheten bland personer i den hÀr gruppen Àr i Sverige. Men Autism- och Asperger-förbundet uppskattar att arbetslösheten Àr högre Àn 50 procent."
Du lyfter fram statistik frÄn USA och försöker dra slutsatser om orsaker till autism, men det du gör Àr att dra vetenskapligt ogrundade kopplingar mellan autism och lÀkemedel utan att ha nÄgon som helst medicinsk kompetens eller stöd i seriös forskning.FG skrev:
Det Àr du som pÄstÄr att de flesta med autism har ett arbete, inte jag.
Eftersom Sverige inte har nÄgon statistik pÄ detta sÄ kan man se pÄ siffrorna internationellt som jag lÀnkade till. Eftersom det Àr Trumps USA vi diskuterar i den hÀr trÄden sÄ kan man kika pÄ deras siffror dÀr autister med heltidsarbete Àr 21 %. Med andra ord Àr det en enorm kostnad för samhÀllet och angelÀget att undersöka vad det beror pÄ.
Om man kikar pÄ forskningen sÄ ser man att autism kan orsakas av produkter som medicinbolagen sÀljer och dÄ blir det ju lite jobbigt i och med att man inte fÄr ifrÄgasÀtta denna heliga ko.
Det Àr nÄgon hysterisk, nÀrmast religiös övertro pÄ lÀkemedelskonsten och sjukvÄrden i vÀstvÀrlden. Det Àr inte heller första och sista gÄngen som det kommer fram att en viss medicin skadat mÀnniskor och nu verkar det finnas en rÀdsla för att nÄgot obekvÀmt ska komma fram.
Medicinbolagen Àr av naturliga skÀl inte sÄ vÀrst intresserade av att bekosta och köra studier som skulle kunna visa att deras egna produkter Àr skadliga sÄ det blir nÄgon annan som fÄr göra det.
"Det finns inga siffror pĂ„ hur stor arbetslösheten bland personer i den hĂ€r gruppen Ă€r i Sverige. Men Autism- och Asperger-förbundet uppskattar att arbetslösheten Ă€r högre Ă€n 50 procent.Du lyfter fram statistik frĂ„n USA och försöker dra slutsatser om orsaker till autism, men det du gör Ă€r att dra vetenskapligt ogrundade kopplingar mellan autism och lĂ€kemedel utan att ha nĂ„gon som helst medicinsk kompetens eller stöd i seriös forskning. Att 21 % av personer med autism i USA har heltidsarbete Ă€r en komplex samhĂ€llsfrĂ„ga som handlar om tillgĂ€nglighet, anpassning, inkludering och arbetsmarknadens struktur â inte nĂ„gon konspiration frĂ„n lĂ€kemedelsindustrin. Det Ă€r ocksĂ„ ett faktum att USA, framför allt under Trumps administration och i MAGA-rörelsen, har odlat ett direkt vetenskapsfientligt klimat dĂ€r antivaxxare, konspirationsteoretiker och pseudovetenskap ges mer utrymme Ă€n forskare och lĂ€kare. Att blanda in detta som om det vore ett modigt sanningssĂ€gande Ă€r inte bara vilseledande â det Ă€r farligt.
Att 21 % av personer med autism i USA har heltidsarbete Àr en komplex samhÀllsfrÄga som handlar om tillgÀnglighet, anpassning, inkludering och arbetsmarknadens struktur.
Inte nÄgon konspiration frÄn lÀkemedelsindustrin.
Det Àr ocksÄ ett faktum att USA, framför allt under Trumps administration och i MAGA-rörelsen, har odlat ett direkt vetenskapsfientligt klimat dÀr antivaxxare, konspirationsteoretiker och pseudovetenskap ges mer utrymme Àn forskare och lÀkare.
Att blanda in detta som om det vore ett modigt sanningssÀgande Àr inte bara vilseledande det Àr farligt.
PÄstÄendet att autism kan orsakas av produkter frÄn lÀkemedelsbolag Àr direkt felaktigt och har gÄng pÄ gÄng motbevisats.
Den gamla antivaccin-myten om kopplingen mellan MPR-vaccin och autism baserades pÄ en studie som drogs tillbaka och vars författare blev av med sin lÀkarlegitimation för forskningsfusk.
Men det hÀr Àr typiskt för MAGA-retoriken och liknande konspiratoriska rörelser, nÀr fakta inte passar sÄ byter man Àmne, misstÀnkliggör forskning, och ropar om att nÄgon "inte vÄgar sÀga sanningen".
I sjÀlva verket Àr det precis tvÀrtom, det Àr vetenskapen som konstant granskar sig sjÀlv, förbÀttras och justerar nÀr ny kunskap kommer fram.
Det Àr ocksÄ inom seriös medicinsk forskning som mÀnniskor med autism fÄtt diagnos, förstÄelse, hjÀlpmedel och anpassningar för att fungera bÀttre i samhÀllet.
Att sitta och insinuera att det skulle vara medicin som orsakat autism Àr inte bara ovetenskapligt, det Àr ocksÄ ett hÄn mot bÄde autister och de som arbetar varje dag med att skapa ett bÀttre samhÀlle för dem.
Du försöker slÄ pÄ stora trumman om att lÀkemedelsindustrin inte vill granska sig sjÀlva, men du sÀger ingenting om att det Àr precis i USA, det land du lyfter fram, dÀr MAGA-rörelsen försökt underminera alltifrÄn CDC till WHO, dÀr antivaccin-konspirationer fÄtt regeringsstöd, och dÀr en stor del av befolkningen idag fortfarande vÀgrar vaccinera sig pÄ grund av exakt den typ av propaganda du Äterger.
Det har inte lett till mindre problem, det har lett till fler dödsfall, ökad polarisering, minskat förtroende för vÄrd och forskning och i vissa fall rena humanitÀra katastrofer.
Du försöker lÄta som en kritisk tÀnkare men i praktiken gÄr du pÄ precis det som extrema populister och vetenskapsfientliga krafter försökt driva in i det offentliga samtalet i Äratal.
Det handlar inte om att "stÀlla frÄgor", det handlar om att sprida misstÀnksamhet mot evidensbaserad medicin utan att sjÀlv ha nÄgot annat Àn lösa pÄstÄenden i ryggen.
Vill du prata om arbetslöshet bland autister sÄ gör det. Det Àr ett verkligt problem.
För att förbÀttra den situationen krÀvs förÀndringar i rekryteringsprocesser och ökad medvetenhet hos arbetsgivare om de anpassningar som kan underlÀtta för personer med autism att komma in pÄ arbetsmarknaden.
Men sluta blanda in konspirationsteorier om lÀkemedel, det hjÀlper ingen, allra minst dem du sÀger dig vilja försvara.