Jag har nog missat det roliga i inlĂ€gget đł vad jag vet Ă€r USA en republik sedan 1776 och man kan debattera om deras 230 Ă„r gamla valsystem och att bara vĂ€ldigt rika kan i praktiken bli presidenter.kashieda skrev:
Vet du att de inte gjorde det, eller?B Byggmarodören skrev:
Just nu kĂ€nns det ju lite som att enda logiska förklaringen till vad som hĂ€nder Ă€r ett enormt ondskefullt "trading scheme" đ
Kanske lÀge att hoppa pÄ tÄget igen nÀsta runda, som ju lÀr komma inom kort?
Tror skÀmtet bygger pÄ att landet förstÄs Àr bÄde en demokrati och en republik, men att de bÄda partierna Àr Demokraterna och Republikanerna, och just nu Àr presidenten frÄn republikanerna - dÀrav skulle nÄgon kunna pÄstÄ att USA inte Àr en demokrati just nu utan en republik.D Danne824 skrev:
Jag bara reagerade pÄ dÄlig nyhetsrapportering. Det finns massor att kritisera hÀr, men att vÀrdet pÄ aktier ökar nÀr index gÄr upp Àr inte en av dom sakerna.C cpalm skrev:
NÄn plan för dumpa aktier tror jag inte det rör sig om heller. Tullarna behöver ju vara pÄ plats om republikanerna ska kunna ta bort alla skatter, och det har vÀl varit Trumps huvudfokus/löfte egentligen.
Det Àr inget mÀrkligt i det dÀr. Det Àr den nya administrationen som vÀljer sitt folk och det ska godkÀnnas av senaten. Precis som Biden valde Gary Gensler.A Abies koreana skrev:Det ingÄr inte i en presidents arbetsuppgifter att uppmana till aktieköp, han sitter dessutom med informationen om att de föreslagna tullavgifterna skall skjutas upp i tre mÄnader vÀl medveten om vad det innebÀr.
I vilket fall som helst borde detta granskas av den myndighet som ansvarar för att bevaka finansmarknaden SEC men som av en tillfĂ€llighet har de gamla cheferna tvingats bort, nĂ€stan sĂ„ jag blir konspiratorisk đ
Myndigheten svarar inte pÄ medias frÄgor, i min vÀrld Àr det oerhört viktigt att media kan granska myndigheternas beslut. Det fyller flera funktioner i ett land som kallar sig demokratiskt.
Min uppfattning Àr att precis som du sÀger, pengarna styr.C cpalm skrev:
Men jag tror mer pÄ att det Àr bidragsgivarna till det republikanska partiet och Trump som inte Àr glada i att se deras förmögenhet minska.
Att Trump med sitt anhÀngare kortsiktigt vann nÄgra miljarder dollar nÀr USA börsen öppnade men vad jag förstÄr fallit igen gör nog glÀdjen kort.
nej, det kanske inte Àr en officiell plan att dumpa aktier, men marknaden rör sig inte pÄ magkÀnsla, sÀrskilt inte nÀr vissa insiders alltid tycks ligga steget före.B Byggmarodören skrev:Jag bara reagerade pÄ dÄlig nyhetsrapportering. Det finns massor att kritisera hÀr, men att vÀrdet pÄ aktier ökar nÀr index gÄr upp Àr inte en av dom sakerna.
NÄn plan för dumpa aktier tror jag inte det rör sig om heller. Tullarna behöver ju vara pÄ plats om republikanerna ska kunna ta bort alla skatter, och det har vÀl varit Trumps huvudfokus/löfte egentligen.
Trumps âtullar in, skatter utâ logik Ă€r dessutom inte ett ekonomiskt program, det Ă€r ett PR-trick.
Du kan inte tÀcka ett skattebortfall med tullar utan att antingen krascha handeln eller öka konsumentpriserna.
Men visst, lÄter ju fiffigt i kampanjformat.
Robert Kennedy lovar att han, inom sju mÄnader skall hitta orsaken till autism, det som vetenskaplig forskning under decennier inte kunnat faststÀlla. Han har tidigare pÄstÄtt att vaccinering kan orsaka autism.
Omotiverad rÀdsla för vaccinering skördar liv.
https://www.bbc.com/news/articles/cj0z9nmzvdlo
Samtidigt har utrikesministern Marco Rubio skckat ut nya riktlinjer till anstÀllda inom departementet. Personalen uppmanas att - anonymt - rapportera kollegor som har en vetenskaplig, icke religiös instÀllning.
https://www.politico.com/news/2025/04/11/state-report-anti-christian-bias-033535
Detta sker i ett land som anses ha nÄgra av vÀrldens bÀsta universitetsutbildningar och har erhÄllit de flesta Nobel pris inom fysik, kemi och medicin.
83 dagar har passerat sedan Donald Trump tilltrÀdde sitt Àmbete.
https://www.bbc.com/news/articles/cj0z9nmzvdlo
Samtidigt har utrikesministern Marco Rubio skckat ut nya riktlinjer till anstÀllda inom departementet. Personalen uppmanas att - anonymt - rapportera kollegor som har en vetenskaplig, icke religiös instÀllning.
https://www.politico.com/news/2025/04/11/state-report-anti-christian-bias-033535
Detta sker i ett land som anses ha nÄgra av vÀrldens bÀsta universitetsutbildningar och har erhÄllit de flesta Nobel pris inom fysik, kemi och medicin.
Inte alls ovÀntat.....det lÀr bli betydligt vÀrre Ànnu.A Abies koreana skrev:Robert Kennedy lovar att han, inom sju mÄnader skall hitta orsaken till autism, det som vetenskaplig forskning under decennier inte kunnat faststÀlla. Han har tidigare pÄstÄtt att vaccinering kan orsaka autism.
[lÀnk]
[lÀnk]
Det Àr svÄrt att införa en diktatur av Trump-typ i en nation som inte Àr van med diktatur sÄ det kommer att behövas relativt hÄrda ÄtgÀrder i syfte att slÄ kilar mellan mÀnniskor sÄ att det inte gÄr att förena sig med andra och ifrÄgasÀtta diktaturen.
DĂ€rför förutspĂ„r jag att de kommer att införa ett angiverisystem av Ăsttysk modell dĂ€r angivaren belönas med betydande penningsummor eller fördelar medan den som inte anger anses medskyldig till det politiska brpttet och bestraffas.
TyvÀrr inte alls otroligt...H heimlaga skrev:Inte alls ovÀntat.....det lÀr bli betydligt vÀrre Ànnu.
Det Àr svÄrt att införa en diktatur av Trump-typ i en nation som inte Àr van med diktatur sÄ det kommer att behövas relativt hÄrda ÄtgÀrder i syfte att slÄ kilar mellan mÀnniskor sÄ att det inte gÄr att förena sig med andra och ifrÄgasÀtta diktaturen.
DĂ€rför förutspĂ„r jag att de kommer att införa ett angiverisystem av Ăsttysk modell dĂ€r angivaren belönas med betydande penningsummor eller fördelar medan den som inte anger anses medskyldig till det politiska brpttet och bestraffas.
Det Àr vÀl kanon att man fortsÀtter forska kring orsakerna med tanke pÄ att 1 barn av 36 har autism i USA och det kommer bli en enorm kostnad för samhÀllet framöver. Annars blir det som Sverige som skiter fullstÀndigt i funktionsnedsatta och utförsÀkrar dem pÄ löpande band.A Abies koreana skrev:Robert Kennedy lovar att han, inom sju mÄnader skall hitta orsaken till autism, det som vetenskaplig forskning under decennier inte kunnat faststÀlla. Han har tidigare pÄstÄtt att vaccinering kan orsaka autism.
[lÀnk]
[lÀnk]
Ytterst tveksamt att man kommer komma fram till nÄgot pÄ sju mÄnader dock.
Jovisst, men det lÀr ju mynna ut i nÄgra nya rapporter som ingen pÄ hög position fÄr kritisera som gÄr ut pÄ att det trots allt Àr vacciner som Àr orsaken.FG skrev:
Det Àr vÀl kanon att man fortsÀtter forska kring orsakerna med tanke pÄ att 1 barn av 36 har autism i USA och det kommer bli en enorm kostnad för samhÀllet framöver. Annars blir det som Sverige som skiter fullstÀndigt i funktionsnedsatta och utförsÀkrar dem pÄ löpande band.

BirgitS
Medlem
· Stockholms lÀn
· 43 369 inlÀgg
BirgitS
Medlem
- Stockholms lÀn
- 43 369 inlÀgg
Varför tror du att man inte forskar pÄ det redan?FG skrev:
Det Àr vÀl kanon att man fortsÀtter forska kring orsakerna med tanke pÄ att 1 barn av 36 har autism i USA och det kommer bli en enorm kostnad för samhÀllet framöver. Annars blir det som Sverige som skiter fullstÀndigt i funktionsnedsatta och utförsÀkrar dem pÄ löpande band.
Man vet sedan nÄgra Är att Àrftlighet Àr den vanligaste orsaken.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Autism#Orsaker
De flesta pÄ autismspektrumet klarar av att jobba och försörja sig sjÀlva, inkl. ha högbetalda jobb. Musk Àr ju ett extremt exempel pÄ det. SÄ inte innebÀr mÄnga autismdiagnoser att det blir mÄnga som stÄr utan inkomster.