13 720 läst · 135 svar
14k läst
135 svar
Trefas energimätning med Shelly Pro 3EM / Shelly 3EM?
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 149 inlägg
Shellyn är en elmätare avsedd för både industri och hushåll (enligt hemsidan) samt "uppfyller även kraven för IEC 62053-21 med en noggrannhet som motsvarar Klass B (maximalt 1 % avvikelse)" enligt Kjell o co.Bo.Siltberg skrev:
De har några olika modeller, Shelly 3EM ska ha inbyggd brytare om jag läst rätt, medans Shelly Pro 3EM saknar detta. (Den första pratar bara Wifi, den senare pratar även vanligt trådat nätverk).
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 149 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 149 inlägg
Eftersom enheten ser 230V, dom tre faserna mot nolla, samt strömmen i varje fas så bryr den sig inte om vad som händer efter mätaren för det kan ju mätaren inte se.R raindance skrev:
Det är ingen skillnad i ström/spänning i matningen vid D eller Y i mätaren, det är motorn/apparaten som är annorlunda.
Det var min fråga till kjell.com Jag missade citeringen.E elmont skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 176 inlägg
Förlåt, jag var otydlig. Enligt CE-försäkran så är denna pryl en multimeter för laboratoriebruk och en elektronisk brytare för styrning av belysning och motorlaster (kanske nån aux-utgång?)13th Marine skrev:
Shellyn är en elmätare avsedd för både industri och hushåll (enligt hemsidan) samt "uppfyller även kraven för IEC 62053-21 med en noggrannhet som motsvarar Klass B (maximalt 1 % avvikelse)" enligt Kjell o co.
De har några olika modeller, Shelly 3EM ska ha inbyggd brytare om jag läst rätt, medans Shelly Pro 3EM saknar detta. (Den första pratar bara Wifi, den senare pratar även vanligt trådat nätverk).
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 149 inlägg
Ah, du menar så.Bo.Siltberg skrev:
Ja den uppfyller väl inte alla krav som ställs på en elmätare som ska användas för debitering.
Den är avsedd för övervakning och eventuell styrning, därmed inte sagt att den kan användas som elmätare för icke debiterbara syften.
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 149 inlägg
Då har de antingen fel eller har missförstått frågan.R raindance skrev:
Det den inte klarar av är att mäta en trefaslast utan att ha nollan inkopplad (i Shellyn då, lasten i sig behöver inte vara kopplad till nollan).
Ja det borde vara fastslaget vid det här laget. Det kanske endast är isolationsfrågan som återstår som elmont skriver. Jag har för mig att CE godkännande görs av företaget själv. Är det elsäkerhetsverket som kontrollerar? Hur fungerar det? Gör de stickprov? Jag antar att du har koll på det om du har arbetat med CE märkning.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 149 inlägg
Seriösa tillverkare testar givetvis sina produkter enligt standarden, men där är faktiskt ingen som kontrollerar att det är gjort.R raindance skrev:Ja det borde vara fastslaget vid det här laget. Det kanske endast är isolationsfrågan som återstår som elmont skriver. Jag har för mig att CE godkännande görs av företaget själv. Är det elsäkerhetsverket som kontrollerar? Hur fungerar det? Gör de stickprov? Jag antar att du har koll på det om du har arbetat med CE märkning.
ESV kanske kontrollerar ifall de fått in tips och tycker det verkar intressant.