R raindance skrev:
MathiasS skriver att han använt sin i flera år med 400 V. Det tyder på att den tål 400 V. Jag antar att de är CE-märkta eftersom de säljs i Sverige. Jag vet inte vad som krävs för CE-märkning men man tycker att det borde vara krav på att de ska vara testade för 400 V.
Jag förstår inte diskussionen , Shelly ser bara fasspänning - du ser ju hur den kopplas in.
 
Det är sjäklart att den tål 400V, även om lasterna är 230V med nolla så är det ju ändå alltid 400V mellan faserna på ingångarna på Shellyn.
 
D Dilato skrev:
Det är sjäklart att den tål 400V, även om lasterna är 230V med nolla så är det ju ändå alltid 400V mellan faserna på ingångarna på Shellyn.
Inlägg #77 #78 #80 #114

Jag antar att frågeställningen uppstått eftersom USA använder lägre spänning och eftersom Shelly inte skriver något om huvudspänningen.
 
R raindance skrev:
Inlägg #77 #78 #80 #114

Jag antar att frågeställningen uppstått eftersom USA använder lägre spänning och eftersom Shelly inte skriver något om huvudspänningen.
Men shelly tillverkas ju i bulgarien som har samma elsystem som vi med 400/230 Volt.
Att deras produkter inte skulle kunna användas i det egna landet känns långsökt.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Jag hade mycket bra fungerande energimätning från Vattenfall och även fukt/temperaturmätning från Oregon tidigare. Men båda lade ner sina system/molntjänster. Man får hoppas att inte även Shelly lägger ned sin molntjänst.
 
D Dilato skrev:
Men shelly tillverkas ju i bulgarien som har samma elsystem som vi med 400/230 Volt.
Att deras produkter inte skulle kunna användas i det egna landet känns långsökt.
Men var är den konstruerad? Uppenbarligen inte i ett upplyst land öster om Atlanten. Det krävs så lite i deras spec för att tala om ifall de stöder ett trefassystem men det fattar de uppenbarligen inte. Skitfabrikat! Vi har haft samma vilja diskussioner kring konstiga specar på fibaro och qubino.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
R raindance skrev:
Jag hade mycket bra fungerande energimätning från Vattenfall och även fukt/temperaturmätning från Oregon tidigare. Men båda lade ner sina system/molntjänster. Man får hoppas att inte även Shelly lägger ned sin molntjänst.
Fördelen med Shelly är att man inte måste använda deras molntjänster, mina går rakt in i home assistant.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Men var är den konstruerad? Uppenbarligen inte i ett upplyst land öster om Atlanten. Det krävs så lite i deras spec för att tala om ifall de stöder ett trefassystem men det fattar de uppenbarligen inte. Skitfabrikat! Vi har haft samma vilja diskussioner kring konstiga specar på fibaro och qubino.
Jag håller med!
Precis på samma sätt som att spistillverkare ofta inte klarar av att ha ens en sida i manualen där man tydligt beskriver hur spisen ska/kan kopplas så man i förväg vet.
Att behöva vänta på att spisen står där för att kunna läsa på klisterlappen hur den ska/kan kopplas är under all kritik.
 
  • Gilla
raindance och 3 till
  • Laddar…
R raindance skrev:
Då menar du realtidsvisning antar jag. Den lagrar varje minut i internt minne och jag antar att den lagrar glesare i molnet. En gång per timme?
  • Stores data in non-volatile memory that can be retrieved for a period of up to 60 days in 1-minute intervals
Går att scripta en egen lösning i EM 3 Pron.
Jag låter den posta upp data till min webbdomäns databas, just nu 1ggr i minuten för det räcker för mig.
Har kodat en webbsida som använder google chart att presentera graf samt visa momentan förbrukning m.m. (loggar även inne/ute temp med en arduino).

Typ så här är det scriptat i shellyn till sommarstugan. sedan är det kod på webbsidan som anropas som då lagrar värdena i databasen,

// Timer för att köra funktionen.
let interval = 1 * 60 * 1000;
Timer.set(
interval,
true,
function ()
{
// Sätt variabler
let em = Shelly.getComponentStatus("em", 0);
let emd = Shelly.getComponentStatus("emdata", 0);
var em_mom = JSON.stringify(em.total_act_power);
var emd_total = JSON.stringify(emd.total_act);

Shelly.call("HTTP.GET", { url: "https://xxxxxxx.se/energy.aspx?mom_kwh=" + em_mom + "&tot_kwh=" + emd_total },
function (res, er_code, er_message)
{
if (er_code === 0)
{
print("Response: ", res);
}
else
{
print("Error: ", er_message);
}
});

});
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.