6 928 läst · 134 svar
7k läst
134 svar
Trefas energimätning med Shelly Pro 3EM / Shelly 3EM?
Jag tror svaret du fått är felaktigt.R raindance skrev:Shelly mäter 3x230 V spänning. Jag har därför frågat kjell.com om den verkligen ger rätt effekt / energiförbrukning för en D-kopplad 3-fas last. Jag har nu fått bekräftat att den inte gör det. Jag skriver detta som konsumentupplysning eftersom det var mycket svårt att få det bekräftat och uppenbarligen många som inte känner till detta.
Detta har avhandlats många gånger på forumet och det brukar börja med att man antar att fasspänningen ska vara 400V och multipliceras med fasströmmen x 3 för att räkna ut effekten men så är det ju inte när de lärde börjar förklara att vi har 230V i tråden oavsett om du kopplat D eller Y.... typ så.
Sorgligt att Kjell o Co inte verkar ha någon kunnig support.
En 3-fasmätare bryr sig helt enkelt inte om hur lasten är kopplad.
En 3-fasmätare bryr sig helt enkelt inte om hur lasten är kopplad.
Jag har två shelly 3em som mäter hela huset.R raindance skrev:
Som flera har upplyst i tråden så mäter den rätt. Även när 3-fas-laster utan nolla är inkopplade.
Jag har verifierat att energiförbrukningen stämmer via data från nätägaren. Dvs, shelly 3em tar hänsyn till effektfaktorn.
Vid Y-koppling ligger det 230 V över lasterna och fasströmmen = huvudströmmen. Vid D-koppling däremot ligger det 400 V över lasterna. För de som vill veta mer om skillnaden mellan Y-koppling och D-koppling kan jag rekommendera denna video.
Själv håller jag på att titta på olika varianter för att använda Han/P1 kontakten på husets ordinarie elmätare.
Själv håller jag på att titta på olika varianter för att använda Han/P1 kontakten på husets ordinarie elmätare.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 374 inlägg
Ja, men Shellyn mäter inte över lasterna, den mäter varje individuell fas och den är fortfarande 230V.R raindance skrev:Vid Y-koppling ligger det 230 V över lasterna och fasströmmen = huvudströmmen. Vid D-koppling däremot ligger det 400 V över lasterna. För de som vill veta mer om skillnaden mellan Y-koppling och D-koppling kan jag rekommendera denna video.
[media]
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 374 inlägg
Javisst kan vi pinga @Bo.Siltberg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 374 inlägg
Då har Kjell fel.
Under förutsättning att du har nolla så kan en Shelly Pro 3 EM mäta D-kopplade laster även om själva lasten inte är kopplad till nollan.
Under förutsättning att du har nolla så kan en Shelly Pro 3 EM mäta D-kopplade laster även om själva lasten inte är kopplad till nollan.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 684 inlägg
Jag har tyvärr ingen support på shelly. Sök produkter som är tillverkade och avsedda för vår sida av Atlanten.
Du får tänka på fasförskjutningen i 3fasnätet.R raindance skrev:
Ansluter du en 400V last, dvs mellan två faser så har du två mätare i serie med lasten.
Säg att du har ett värmeelement på 400V 4kW. Då mäter den ena fasen 230V x 10A=2300W. Den andra fasen mäter också 10A men bara 170V=1700W just i detta ögonblick. Tänk på att du har växelspänning som ändrar värde hela tiden. 230V är bara ett typ medelvärde , eller effektivvärde om det ska vara mer korrekt. Det är därför som 230+230 blir 400 och inte 460 som man skulle kunna tro.
De två mätarna plussar ihop sina värden 2300W+1700W=4000W.
Kopplar du in fler laster på även den tredje fasen blir uträkningen lite mer komplicerad men följer samma princip.
Mätaren ser inte lasten, den ser sin ögonblicksbild av ström och spänning och skriver ner det i nått protokoll nån stans.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 374 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 684 inlägg
Som gör ju uppenbarligen inte produkter som är avsedda för oss, för då skulle inte frågor i denna tråd uppstå.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 374 inlägg