11 711 läst · 135 svar
12k läst
135 svar
Trefas energimätning med Shelly Pro 3EM / Shelly 3EM?
Är krav på mätare med P1/HAN from 1 Jan 2025, så de flesta har nog fått sin mätare bytt redan. https://www.energimarknadsbyran.se/nyheter/nyhetsarkiv/2020/din-elmatare-kommer-att-bytas-ut/optimizer skrev:
Detta är mycket intressant. Då borde energimätningen bli exakt. Någon som testat i praktiken och är nöjd och kan berätta mer? Jag bifogar en bild på min energimätare.snaggletooth skrev:
Varför maler du på när flera försökt få dig på spår och förstå dessa grundläggande ting? Skriva mail och googla ger inte mycket om du inte har något att hänga upp svaren på.R raindance skrev:
Koppla in den som visats i exemplen den är avsedd för det och går inte sönder av den anledningen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 939 inlägg
Din mätare har en HAN-port.R raindance skrev:
Själv har jag Eon (och en annan mätare), där kan man aktivera porten på egen hand.
I den har jag donglen P1IB (i min tidigare länk) kopplat till Home Assistant, den har även ett eget WEB-UI så man kan använda den stand-alone också.
P1IB verkar inte vara så vanlig. Jag har inte hittat så mycket information om den. Det finns även en variant med anslutning för nätverkskabel som heter P1IB-eth.
Home assistant däremot verkar vara vanlig. Den kanske man skulle sätta sig in i.
Home assistant däremot verkar vara vanlig. Den kanske man skulle sätta sig in i.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 939 inlägg
Jag vill tacka för tipset om att ansluta direkt till elmätaren. Jag kommer inte att testa Shelly för trefas. Rimligen är det mer exakt att använda den ordinarie elmätaren för huset som datakälla. Dessutom så blir det billigare. Jag behöver inte ens köpa en låda eftersom utrustningen placeras i mätarskåpet.snaggletooth skrev:
Man kan aktivera Vattenfalls elmätare själv också. Jag fick denna information.
https://www.vattenfalleldistribution.se/kund-i-elnatet/matarbyte/nya-elmataren/
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 939 inlägg
En sak som kan vara fördelen med Shelly är att den borde ha bättre upplösning, HAN-porten lämnar data ca var 10s vilket jag tror räcker för de flesta.
Då menar du realtidsvisning antar jag. Den lagrar varje minut i internt minne och jag antar att den lagrar glesare i molnet. En gång per timme?13th Marine skrev:
- Stores data in non-volatile memory that can be retrieved for a period of up to 60 days in 1-minute intervals
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 939 inlägg
Ja precis, i realtid, eller åtminstone oftare än var 10s.R raindance skrev:
Nu kopplar jag mina saker mot Home Assistant som har möjlighet att lagra med högre upplösning just eftersom den läser av realtidsdatan.
Med det sagt så klarar nog sig de flesta med 10s upplösning.
OK. Här hittade jag en till variant. Den visar data från det senaste dygnet utan Home assistant.13th Marine skrev:
https://automatiserar.se/test-tibber-pulse-p1-en-bra-investering/
Shelly mäter 3x230 V spänning. Jag har därför frågat kjell.com om den verkligen ger rätt effekt / energiförbrukning för en D-kopplad 3-fas last. Jag har nu fått bekräftat att den inte gör det. Jag skriver detta som konsumentupplysning eftersom det var mycket svårt att få det bekräftat och uppenbarligen många som inte känner till detta.