optimizer optimizer skrev:
Shelly 3EM Pro mäter ström och spänning på alla faser så det går utmärkta att mäta 3-fas. Men håller med om att det borde vara bättre att tanka av elmätaren direkt. Om du inte fått en ny med P1/HAN ännu så kan det inte vara dröja länge innan den byts ut.
Är krav på mätare med P1/HAN from 1 Jan 2025, så de flesta har nog fått sin mätare bytt redan. https://www.energimarknadsbyran.se/nyheter/nyhetsarkiv/2020/din-elmatare-kommer-att-bytas-ut/
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Varför inte hänga på en dongle på den redan existerande mätaren?
Finns lite olika alternativ beroende på vilken modell du har.
T.ex. [länk] passar de flesta, med vissa undantag.
Detta är mycket intressant. Då borde energimätningen bli exakt. Någon som testat i praktiken och är nöjd och kan berätta mer? Jag bifogar en bild på min energimätare.
 
  • Bilden visar en energimätare av modellen S34U18 med en digital display som visar energiförbrukningen i kilowattimmar och andra tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R raindance skrev:
Det hade varit intressant att veta om någon har använt den i praktiken för att mäta energiförbrukningen för hela huset eller motsvarande inkoppling och varit nöjd utan att den gått sönder
Varför maler du på när flera försökt få dig på spår och förstå dessa grundläggande ting? Skriva mail och googla ger inte mycket om du inte har något att hänga upp svaren på.

Koppla in den som visats i exemplen den är avsedd för det och går inte sönder av den anledningen.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Nummer 5 på bilden är en HAN-port med RJ12-kontakt på en elmätare av märket Vattenfall, med flera ikoner och teknisk information.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


nr 5 i bilden är en HAN-port med RJ12-kontakt, behöver troligen aktiveras av din elnätsleverantör.

Jag kör själv en Homewizard P1-läsare som jag kopplat till Home Assistant.
 
  • Gilla
raindance och 1 till
  • Laddar…
R raindance skrev:
Detta är mycket intressant. Då borde energimätningen bli exakt. Någon som testat i praktiken och är nöjd och kan berätta mer?
Jag har en sån här köpt här
 
R raindance skrev:
Detta är mycket intressant. Då borde energimätningen bli exakt. Någon som testat i praktiken och är nöjd och kan berätta mer? Jag bifogar en bild på min energimätare.
Din mätare har en HAN-port.
Själv har jag Eon (och en annan mätare), där kan man aktivera porten på egen hand.
I den har jag donglen P1IB (i min tidigare länk) kopplat till Home Assistant, den har även ett eget WEB-UI så man kan använda den stand-alone också.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P1IB verkar inte vara så vanlig. Jag har inte hittat så mycket information om den. Det finns även en variant med anslutning för nätverkskabel som heter P1IB-eth.

Home assistant däremot verkar vara vanlig. Den kanske man skulle sätta sig in i.
 
Vill du inte börja med hemautomation så tror jag Homewizard visar det du önskar i appen, kan dock vara en funktion man får betala för.

Skulle du börja med home Assistant så har jag bara en sak att säga 😉
Varningsskylt som säger "Varning! Hemautomation är starkt vanebildande och kan snabbt leda till ett beroende av att automatisera mer och mer." med en knapp "Läs mer här".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Din mätare har en HAN-port.
Själv har jag Eon (och en annan mätare), där kan man aktivera porten på egen hand.
I den har jag donglen P1IB (i min tidigare länk) kopplat till Home Assistant, den har även ett eget WEB-UI så man kan använda den stand-alone också.
Jag vill tacka för tipset om att ansluta direkt till elmätaren. Jag kommer inte att testa Shelly för trefas. Rimligen är det mer exakt att använda den ordinarie elmätaren för huset som datakälla. Dessutom så blir det billigare. Jag behöver inte ens köpa en låda eftersom utrustningen placeras i mätarskåpet.

Man kan aktivera Vattenfalls elmätare själv också. Jag fick denna information.
https://www.vattenfalleldistribution.se/kund-i-elnatet/matarbyte/nya-elmataren/
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
En sak som kan vara fördelen med Shelly är att den borde ha bättre upplösning, HAN-porten lämnar data ca var 10s vilket jag tror räcker för de flesta.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
En sak som kan vara fördelen med Shelly är att den borde ha bättre upplösning, HAN-porten lämnar data ca var 10s vilket jag tror räcker för de flesta.
Då menar du realtidsvisning antar jag. Den lagrar varje minut i internt minne och jag antar att den lagrar glesare i molnet. En gång per timme?
  • Stores data in non-volatile memory that can be retrieved for a period of up to 60 days in 1-minute intervals
 
R raindance skrev:
Då menar du realtidsvisning antar jag. Den lagrar varje minut i internt minne och jag antar att den lagrar glesare i molnet. En gång per timme?
  • Stores data in non-volatile memory that can be retrieved for a period of up to 60 days in 1-minute intervals
Ja precis, i realtid, eller åtminstone oftare än var 10s.
Nu kopplar jag mina saker mot Home Assistant som har möjlighet att lagra med högre upplösning just eftersom den läser av realtidsdatan.

Med det sagt så klarar nog sig de flesta med 10s upplösning.
 
  • Gilla
raindance
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Ja precis, i realtid, eller åtminstone oftare än var 10s.
Nu kopplar jag mina saker mot Home Assistant som har möjlighet att lagra med högre upplösning just eftersom den läser av realtidsdatan.

Med det sagt så klarar nog sig de flesta med 10s upplösning.
OK. Här hittade jag en till variant. Den visar data från det senaste dygnet utan Home assistant.
https://automatiserar.se/test-tibber-pulse-p1-en-bra-investering/
 
R raindance skrev:
OK. Här hittade jag en till variant. Den visar data från det senaste dygnet utan Home assistant.
[länk]
Och man kan få in den i Home Assistant för att spara data längre tillbaka i tiden
 
  • Gilla
raindance
  • Laddar…
Shelly mäter 3x230 V spänning. Jag har därför frågat kjell.com om den verkligen ger rätt effekt / energiförbrukning för en D-kopplad 3-fas last. Jag har nu fått bekräftat att den inte gör det. Jag skriver detta som konsumentupplysning eftersom det var mycket svårt att få det bekräftat och uppenbarligen många som inte känner till detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.