13th Marine 13th Marine skrev:
Och var det en 3 Pro eller en 3 Pro EM?
Pro 3EM
 
optimizer optimizer skrev:
Effektmätningen sker enligt exakt samma princip. Klämmor på ledare för strömstyrka samt spänning mellan faser och nolla.
Mig veterligen har inte 3 Pro någon strömtrafo.
Svart Shelly Pro 3-smart hem-enhet med lysdioder för LAN, Wi-Fi och ström, samt anslutningar för utgångar och ingångar.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Mig veterligen har inte 3 Pro någon strömtrafo.
[bild]
Vi pratar väl endast om EM versionerna här än så länge.
 
M MWHN skrev:
Pro 3EM
Elektronisk enhet med etiketten "Shelly" och indikatorlampor för Power, Wi-Fi, LAN och Count, ansluten till tre sensorliknande enheter med sladd.
En sån?
 
  • Gilla
optimizer
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]
En sån?
Japp, den kortslöt mellan VA och VB. Fick en ny i ersättning men inte vågat koppla in den.
 
optimizer optimizer skrev:
Vi pratar väl endast om EM versionerna här än så länge.
Jag tycker det råder förvirring om de olika modellerna här, eftersom Shelly har namngivit dem snarlikt.

3EM
3 Pro
3 Pro EM

Den mittersta är inte avsedd för att mäta tre olika faser, utan har tre utgångar från samma fas.
 
M MWHN skrev:
Japp, den kortslöt mellan VA och VB. Fick en ny i ersättning men inte vågat koppla in den.
Det låter ju inte bra, den är ju till skillnad från 3 Pro avsedd för att mäta trefas.
 
  • Gilla
IconicMoose
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Var har du fått det ifrån?
Pro 3EM mäter givetvis 3-faser precis som sin föregångare.
Du har helt rätt.
Jag hade missuppfattat en text i specen på den.
Det är helt enkelt så att den kan mäta tre olika faser, eller tre laster på samma fas. Vilket är bra :)

Så my bad, vi kan alla missförstå saker ibland och jag tackar "givetvis" för rättningen :)

Håller såklart också med om att om TS kan, så är det bättre att ta datat direkt från elmätaren. Mycket enklare och snyggare installation.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Det låter ju inte bra, den är ju till skillnad från 3 Pro avsedd för att mäta trefas.
Tror den är anpassad för andra marknader där man har trefas med lägre spänning (tex USA).
 
Inser nu att jag blandat ihop Pro 3 med Pro 4PM, det är den senare som inte klarar av olika faser.
 
M MWHN skrev:
Tror den är anpassad för andra marknader där man har trefas med lägre spänning (tex USA).
Det har jag svårt att tänka mig, finns ju svenska ÅF som säljer den och de varnar inte alls för att använda den i trefassystem, du har förhoppningsvis bara fått ett dåligt ex.
 
M MWHN skrev:
Jag hade en och den mätte korrekt med trefaslaster. Däremot så är den inte gjord för 400V, så min small efter en månad.
Visade appen cirka 230 V för de tre faserna? Mätte du energiförbrukningen för hela huset? Var strömprobarna kopplade runt de tre inkommande faserna istället för runt kabel mellan fas och nolla?
 
R raindance skrev:
Visade appen cirka 230 V för de tre faserna? Mätte du energiförbrukningen för hela huset? Var strömprobarna kopplade runt de tre inkommande faserna istället för runt kabel mellan fas och nolla?
Ja, den visade runt 230 V per fas. Jag mätte energiförbrukningen för värmepumpen (tre faser) och de tre strömprobarna var kopplade till respekive fas vid värmepumpen. Den tog hänsyn till fasförskjutningen när den räknade ut effekten, så det blev korrekt.
 
M MWHN skrev:
Ja, den visade runt 230 V per fas. Jag mätte energiförbrukningen för värmepumpen (tre faser) och de tre strömprobarna var kopplade till respekive fas vid värmepumpen. Den tog hänsyn till fasförskjutningen när den räknade ut effekten, så det blev korrekt.
På ritningen för Pro 3EM så är strömprobarna kopplade runt ledning mellan fas och nolla - inte runt fasledningarna. Jag antar att det finns någon anledning till det.
 
R raindance skrev:
På ritningen för Pro 3EM så är strömprobarna kopplade runt ledning mellan fas och nolla - inte runt fasledningarna. Jag antar att det finns någon anledning till det.
Så här ser kopplingsschemat ut för Pro 3EM:
Kopplingsschema för Pro 3EM-enhet, visar anslutningspunkter för fasledare och last med markeringar för Power, Wi-Fi, LAN och räkningsfunktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De ska sitta på fasledaren innan lasten.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.