16 733 läst · 75 svar
17k läst
75 svar
Trasigt avloppsrör under golvet i ett 13 år gammalt hus
Men nu är du ju bara fånig. Du och jag brukar normalt sett stå varandra väldigt nära i uppfattningar om saker och ting. Då vi båda är byggare/hantverkare i grunden är det ju inte konstigt at vi ofta tänker lika. Men det är inte heller konstigt om vi tänker olika i en fråga likt denna. Som hantverkare i eget företag, krävs det att man är litet av en uppfinnare, för att hitta sätt att bygga, och renovera saker och ting.R Rejäl skrev:
Jag ser TS problem, eller iallafall lösning på problem, på mitt sätt.
Du ser det på ett annat sätt.
Enligt mig bör det gå att fixa ganska billigt, då jag har erfarenhet av liknande jobb. Enligt dig är det mer komplicerat, och kommer bli dyrare.
Tråkigt om lite olika uppfattningar ska skapa osämja.
Jag ber om ursäkt, om jag på något sätt förudmjukat eller sagt något dumt.
Fy sjutton vilken pers i ett sånt nytt hus.
Håll oss gärna uppdaterade om hur det hela fortlöper.
Köper inte försäkringsbolaget rörinspektionens slutsats att det rör sig om sättningar i marken som orsak?
Hur länge har ni ägt huset?
Går det att datera skadan på något sätt?
Tänker om det som backup kan drivas som dolt fel kanske.
Köper inte försäkringsbolaget rörinspektionens slutsats att det rör sig om sättningar i marken som orsak?
Jag pratade precis med min granne i helgen eftersom huset är byggt på samma platta som hans. Eftersom jag har så omfattande skador finns det en stor risk att han har samma problem. Han har nu beställt en rörinspektion och kommer även att kontakta sitt försäkringsbolag. Om han inte har några skador kan åtminstone hans försäkringsbolag förhoppningsvis ge sin syn på hur reparationerna ska utföras för att inte orsaka problem på hans sida när vi börjar gräva.M mrbackstrom skrev:Fy sjutton vilken pers i ett sånt nytt hus.
Vi har ägt huset i cirka sex år, så vi kan fortfarande göra en dold fel-reklamation mot säljarna. Jag har skickat ett e-postmeddelande och även ett brev till dem för att be dem kontakta mig så snart som möjligt. Ingen respons ännu, så vi får se vad vi ska göra om de inte reagerar.
Försäkringsbolaget vill fortfarande inte binda sig till något innan de har fastställt orsaken till skadan. Jag har frågat om deras åsikt kring huruvida det räcker att reparera röret under köket och sedan göra en relining för resten. Svaret igår var att de väntar på svar från sin entreprenör.
Skicka ett brev där du reklamerar fastigheten med hänvisning till nämna fel. De behöver inte svara för att du ska ha ansetts uppfyllt dina krav enligt jordabalken.A Animan1506 skrev:
Jag fick ett svar idag från en av säljarna. Det verkar som att de, när huset såldes, köpte en försäkring från Anticimex som täcker dolda fel i 10 år. Jag kontaktade mäklaren för att få en kopia av kontraktet och har gjort en skadeanmälan till Anticimex. Vi får se hur de svarar, och jag kan inte förstå om de hävdar att detta inte är ett dolt fel.useless skrev:
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 796 inlägg
Vad heter försäkringen? Är det Varudeklarerat eller Säljaransvarsförsäkring Villa?
I den första ingår avlopp men inte den senare.
I den första ingår avlopp men inte den senare.
Jag tror att det vi har är Säljaransvarsförsäkring – dolda fel. Jag har läst villkoren, och de säger att försäkringen inte täcker fel på rörsystemet. Men i detta fall förstår jag det som att om orsaken är markrörelser som skadar hela VVS-systemet, kan vi hävda att det är en strukturell skada och därmed borde omfattas av dolda fel?Claes Sörmland skrev:
Tja, man kan säga att det “inte är ert problem”.A Animan1506 skrev:Jag tror att det vi har är Säljaransvarsförsäkring – dolda fel. Jag har läst villkoren, och de säger att försäkringen inte täcker fel på rörsystemet. Men i detta fall förstår jag det som att om orsaken är markrörelser som skadar hela VVS-systemet, kan vi hävda att det är en strukturell skada och därmed borde omfattas av dolda fel?
Om försäkringsbolaget avvisar kravet med hänvisning till att det inte täcks av dem är det säljaren som blir er motpart istället.
Edit: Dvs, fortfarande dolt fel och något som ni bör bli kompenserade för, oavsett vem som står för pengarna.
Det kan vara både positivt och negativt att det inte blir försäkringsbolaget som är motpart.
Nackdelen är givetvis att försäkringsbolaget har god täckning för ekonomin, oklart hur säljarens ekonomi ser ut.
Fördelen är att ni inte har en juristkår som jobbar heltid med att hitta orsaker till att avvisa kravet som dolt fel.
Dvs, det kan vara “lättare” att få det klassat som dolt fel mot säljaren, men besvärligare att få ut ersättningen.
Om det varit känt att andra hus i området hade samma problem hade jag till viss del hållit med dig.Jarlingar skrev:
Men en undersökning av markförhållandena är något som byggherren borde ha gjort och säkerställt att rören blev fästa på ett korrekt vis.
Hade det varit ett riktigt gammalt hus hade jag också till viss del hållit med dig.
Men nu pratar vi om ett hus som var precis i gränsdragningen kring nybyggnadsgarantin när TS köpte huset.
Hade det funnits indikationer på problem med avloppet innan köpet hade jag helt hållit med dig.
Men det finns inget i tråden som indikerar att TS, tidigare ägare eller någon annan i området haft den typen av misstankar förrän nu.
Att då förvänta sig att det kan finnas lösa rör som följer med sättningar i marken under plattan och som kräver utgrävningar för att hitta på ett 10 år gammalt hus känns som långt utanför undersökningsplikten.
(Och jag är generellt väldigt återhållsam till dolda fel)
Visst, TS upptäckte det genom att inspektera rören med kamera.
Men inget säger att felen var så stora att det syntes när TS flyttade in.
När köpet gjordes fanns väll inte dessa problem utan huset/plattan har sjunkit succesivt under 6 år tills dess att även rören under plattan tagit skada eller glidit isär. Felet som fanns vid köpet av huset var att dess grundläggning/markarbeten var felaktigt utfört.
Pratade med Axela idag och enligt dem är plattan pålad, och efter att de pratade med Besqab ska rören vara anslutna till plattan under huset. Vad Besqab sa är en sak, om de faktiskt har gjort det är en annan fråga. Grannen ska ha en rörinspektion imorgon, så vi får se om de har några problem. Nu planerar vi att gräva under plattan från utifrån nästa måndag, eftersom det bara är 1 meter till köksröret, och förhoppningsvis kan vi då se hur konstruktionen är gjord.E Ec1 skrev:
Nu har byggfirman varit här och grävt under huset till köket. De kommer att lämna sin rapport i början av denna vecka, men jag tog själv några bilder. Jag är ingen expert, så jag får se vad byggfirman säger.
Medlem
· Västernorrland
· 11 270 inlägg
Man blir ju ännu mer fundersam på hur grunden är gjord när man ser de där bilderna............Vad står huset på?