16 729 läst · 75 svar
17k läst
75 svar
Trasigt avloppsrör under golvet i ett 13 år gammalt hus
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 796 inlägg
Jag kollade hos SGU och husen är byggda på postglacial finlera samt delar av området har ovanåliggande fyllning. Stämmer ju med var man kan tänka sig att detta problem uppstår.
Vid Köket känns ju som den ledningen måste friläggas för att åtgärdas men jag funderar på på om inte ledningen från badrummet borde kunna relinas så man får en invändig strumpa som klarar de skarvar som glidit isär. Detta så som en lösning mer för att köpa tid snarare än en perfekt lösning som i princip innebär ett totalt stambyte
Minnet sviker mig också, men läste på lite grand och tydligen handlade det om en vårdslöshetsklausul i ABS 95 som ger beställaren rätt till ersättning efter garantitiden.Johan Gunverth skrev:
Jag pratade precis med grannen och bad honom göra en rörinspektion. Först för att se om han har samma problem, eftersom jag tror att plattan är densamma för båda våra hus, och för det andra, ifall vi behöver gräva under huset, så att reparationerna inte orsakar några problem på hans sida.Cruzze skrev:
Vad är fel menar du? Menar du att ingen tjänar så lite som 500kkr/år.R Rejäl skrev:Lite fel tänkt! Det är inte 700tkr i arbete utan totalt med förmodligen nytt badrum och tätskikt i både badrum och tvättstuga.
Inga enkla jobb som man skulle rekomendera en novis att börja med..
Skulle man fråga säg tio byggföretag så är jag övertygad om att över hälften av dom inte vill åta sig detta uppdrag för det är ett bökigt/stökigt att bilar upp badrum, tvättstuga och kök speciellt om det är vattenburen golvvärme i plattan…
Jag tycker det låter fullt rimligt med att bli utan 500kkr för ett års tjänstledighet, samt ytterligare 200kkr i material.
Eller tolkar jag dig fel?
Ovanstående skrev du i inlägg #12🙄som jag ifrågasatte..A AG A skrev:
Sedan kom du med denna prisuppskattning i inlägg #17..A AG A skrev:
Och nu kommer du med denna prognos🤷😂A AG A skrev:
Förlåt men jag kan inte ta dina uppskattningar på alvar..
Jag tänkte mest på att det i området finns två parhus till som ser identiska ut med ditt och står på lera och fyllning, så om de har samma problem så har man ett större case.A Animan1506 skrev:
Här finns ju en chans att den som gjorde grunden och drog avloppsrören inte har följt branschstandard vare sig på material eller utförande för såhär stora sättningar i avloppsrören är inte normalt utan dessa läggs efter att man har packat schaktbotten om det inte är pålat…C cpalm skrev:Helt galet, "moderna" avloppsrör tål normalt högst avsevärd belastning innan de spricker.
Inte för att det kanske spelar någon roll för åtgärden, men skulle vara intressant att veta mer detaljer - är det tvär- eller längsgående sprickor, tryckskador från vassa stenar, eller handlar det om att skarvarna gått isär? Hade "rörinspektören" någon hypotes kring bakomliggande orsak? Typ och fabrikat på materialet?
Det måste rimligen handla om mycket stora brister i utförandet eller dåligt materialval/materialfel.
Edit: Så att TS nu postat besiktningsrapporten som besvarar ovanstående.
Men i och med att det är på flera ställen så skulle jag i alla fall om det var mitt hus sett till och undersökt alla rör så man inte gör något halvhjärtat och får problem igen om några år..
En fundering:
Skulle TS måntro vara betjänt av en relining av samtliga rör?
Dels bör det ju stoppa det aktuella läckaget omedelbart, dels så har jag förstått det som att de "impregnerade sockorna" som man lägger utan skarvar blir rätt sega.
Beroende på exakt orsak kanske det inte är en permanent lösning, men det kanske kan hålla saker på plats i något decennium eller längre till en rätt acceptabel kostnad?
Skulle TS måntro vara betjänt av en relining av samtliga rör?
Dels bör det ju stoppa det aktuella läckaget omedelbart, dels så har jag förstått det som att de "impregnerade sockorna" som man lägger utan skarvar blir rätt sega.
Beroende på exakt orsak kanske det inte är en permanent lösning, men det kanske kan hålla saker på plats i något decennium eller längre till en rätt acceptabel kostnad?
Helt klart, och rören är uppenbarligen inte heller uppfästa i plattan, som vanligtvis föreskrivs för att säkra mot just detta problem. Men det är väl förvisso snarare regel än undantag att man struntar i detta.R Rejäl skrev:
Med dessa sättningar undrar man ju hur det står till med grundläggningen i allmänhet och indirekt plattans bärighet / risken för andra sättningsskador.
Om vi strikt pratar villa plattor så pendlas mestadels bara pålade plattor..C cpalm skrev:
Det borde synas sättningar efter grunden ifall man tittar..C cpalm skrev:
Men vi verkar inte få svar om det är pålat eller inte..
Redigerat:
Jag har inte information om huruvida plattan är pålad eller inte. Jag tror att försäkringsbolaget försökte få denna information från Besqab, men de sa att de inte längre har den kvar. Jag tog några bilder idag på de ställen som ser lite märkliga ut och kan se på tre ställen runt huset där marken har sjunkit.R Rejäl skrev:
Ja marken rör sig är uppenbart på bilderna, men kan ni inte få ut ritningar ifrån bygglovsenheten på kommun?
Lite orolig för vattenhanteringen ifrån takvattnet ifall ni har så dåliga markförhållanden så kanske ni bör gräva ned dagvattenledningar som leder bort dagvattnet..
Lite orolig för vattenhanteringen ifrån takvattnet ifall ni har så dåliga markförhållanden så kanske ni bör gräva ned dagvattenledningar som leder bort dagvattnet..
Men du är väl inte dum heller? Det har jag iallafall inte fått uppfattning om tidigare.R Rejäl skrev:
Men du läser väl innan du svarar? Det sista var ju ingen kostnadsprognos från min sida. Jag citerade ju ditt ditt svar på @krfsm inlägg.
Du menade att han tänkte fel. Jag menade att 500kkr var en rimlig årslön. Samt OM, man nu skulle lagt hela 700kkr så skulle det ändå ha funnits 200kkr kvar till material.
Det har ingenting med någon kostnadsprognos, från min sida, att göra.