Nicke Nyfiken
När vi byggde hus 2008 så ingick ett litet trädäck på ca 15m². Vanligt billigt 28x120 virke som skruvades uppifrån.

När snickarna la det så använde de Essve C4 trallskruv. Jag frågade varför de inte använde rostfri skruv, och fick svaret att C4 är mycket bättre. Rostfritt borde förbjuds för de går bara av hela tiden, sa de.

Tyckte det lät konstigt men de stod på sig.

När jag några månad senare "kompletterade" trädäcket genom att bygga till 90m², så använde jag Hornbach billigaste A2 trallskruv som var betydligt billigare än Essves C4 trallskruv.

Redan efter några år började bräderna som skruvats med Essve C4 att lossna. Skruvarna gick av en efter en. Efter några år tröttnade jag på att hålla på att byta enstaka skruv efter hand som bräderna släppte, så då tog jag bort allt ihop. Och då gick naturligtvis många av de skruvar som ännu inte gått av sönder när jag försökte skruva ur dem. Totalt gick ungefär 50% av C4 skruven av. Ersatte med Hornbach billigaste A2. Inga skruv gick av efter det, och ingen skruv på trädäcket jag byggde har gått av.

Förra året tog jag bort hela trädäcket. Det hade då legat där i 14 år. En (1) skruv av alla tusentals billiga A2 skruvar gick då av.

Skulle säga att Essves C4 är ett riktigt skämt. Värsta skiten faktiskt. Kanske är C4 av annat fabrikat bättre, men jag skulle aldrig våga chansa. Jag använder enbart rostfri skruv ihop med tryckimpregnerat.
 
  • Gilla
eddiekk och 4 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Stefflo Stefflo skrev:
Jodå, känner hur den går ner i skallen.
Min erfarenhet är att skruvskallarna snabbt fylls med skräp. En millimeter i botten och risken är stor att man drar sönder skruvskallen. Så steg ett är att kratsa ur så att bitsen bottnar ordentligt.

Har aldrigt använt skruvar för dolt montage,är de fortfarande tx20 eller har man gått ner i storlek? Tx15 är på gränsen och mycket känsliga.
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
När vi byggde hus 2008 så ingick ett litet trädäck på ca 15m². Vanligt billigt 28x120 virke som skruvades uppifrån.

När snickarna la det så använde de Essve C4 trallskruv. Jag frågade varför de inte använde rostfri skruv, och fick svaret att C4 är mycket bättre. Rostfritt borde förbjuds för de går bara av hela tiden, sa de.

Tyckte det lät konstigt men de stod på sig.

När jag några månad senare "kompletterade" trädäcket genom att bygga till 90m², så använde jag Hornbach billigaste A2 trallskruv som var betydligt billigare än Essves C4 trallskruv.

Redan efter några år började bräderna som skruvats med Essve C4 att lossna. Skruvarna gick av en efter en. Efter några år tröttnade jag på att hålla på att byta enstaka skruv efter hand som bräderna släppte, så då tog jag bort allt ihop. Och då gick naturligtvis många av de skruvar som ännu inte gått av sönder när jag försökte skruva ur dem. Totalt gick ungefär 50% av C4 skruven av. Ersatte med Hornbach billigaste A2. Inga skruv gick av efter det, och ingen skruv på trädäcket jag byggde har gått av.

Förra året tog jag bort hela trädäcket. Det hade då legat där i 14 år. En (1) skruv av alla tusentals billiga A2 skruvar gick då av.

Skulle säga att Essves C4 är ett riktigt skämt. Värsta skiten faktiskt. Kanske är C4 av annat fabrikat bättre, men jag skulle aldrig våga chansa. Jag använder enbart rostfri skruv ihop med tryckimpregnerat.
Nu körde jag Camo C4 men gissar att det inte är någon skillnad på de och Essve.
 
Ne, de flesta poppar väl av frammåt vintern..
 
Lade ett altangolv ifjol och många tyckte att jag skulle använda dolda skruvar. Men efter att ha gjort några altaner tidigare och sett hur mycket fukt det är i tryckt virke så gjorde jag som vanligt dvs en tumstockstjocklek mellan varje bräda och skruv 25mm från varje kant. När altanen har torkat är det nu cirka 5mm springa mellan varje bräda. Vad som skulle ha hänt med dold skruvning är ju lätt att räkna ut. Massor av brädor hade spruckit i kanten.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Stefflo Stefflo skrev:
Nu körde jag Camo C4 men gissar att det inte är någon skillnad på de och Essve.
Vet inte hur det är kvalitetsmässigt. Men jag hoppas i alla fall att de är billigare än Essves överprisade skit.

Min kompis körde med Camo C4 och deras verktyg för dold montering förra sommaren på brunimpregnerad 28x120. Hans problem nu är att nästan alla brädorna har spruckit i kanterna där skruvarna sitter. Ser inget snyggt ut alls.

Har du inte problem med att brädorna spricker vid skruven?

Antar att hans virke var väldigt blött/nyimpregnerat när han monterade.
 
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
L Leif i Skåne skrev:
ESSVE rekommenderar inte C4 till trall utomhus !!!

Bläddra långt ner i guiden.
[länk]
De skriver att deras C4 klarar 15 års bruk utomhus.

Rostskyddsklasser kan kort summeras där C4 är bra, A2 bättre och A4 bäst. Vår ytbehandlade produkt kallas Corrseal och håller C4 klass vilket innebär att den klarar ca 15 års bruk utomhus medan A2 klarar upp mot 50 år i samma miljö.
2008 så uppgav de ingen åldersgräns på hållfastheten vad jag minns. Men faktum är att de klarade bara några få år innan de gick av av sig själv. Så att nu uppge 15 år är bara löjligt.
 
Redigerat:
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Vet inte hur det är kvalitetsmässigt. Men jag hoppas i alla fall att de är billigare än Essves överprisade skit.

Min kompis körde med Camo C4 och deras verktyg för dold montering förra sommaren på brunimpregnerad 28x120. Hans problem nu är att nästan alla brädorna har spruckit i kanterna där skruvarna sitter. Ser inget snyggt ut alls.

Har du inte problem med att brädorna spricker vid skruven?

Antar att hans virke var väldigt blött/nyimpregnerat när han monterade.
Nej, inga problem med sprickor utan bara problem med skruvarna.
 
Att skruvarna går av kan ju knappast bero på att de rostar sönder på bara något år utan att hållfastheten är dålig för ändamålet. Är skruven väldigt hård så att den inte klarar av skjuvkrafter som uppstår om brädan vill slå sig? (vid vanlig montering blir det ju i princip bara en dragbelastning, medans om skruven skruvas med vinkel blir det en brytbelastning).

Har av lättja/snålhet använt vanlig blankförzinkad skruv av oklar klassning till flera mindre viktiga applikationer utomhus och rost har inte varit några bekymmer.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Har du kollat om dom brädor som lossnat har kärnsidan ner, om jag fattat det rätt så bör man ha kärnsidan upp för när virket torkar så öppnar sig brädan, enklast o förklara typ blir när virket torkat :)blir till:rolleyes: och om kärnsidan är ner :( blir det :rolleyes: när det torkat o då går skruvarna av
 
Nicke Nyfiken
T Tommynorskens skrev:
Problemet med C4 är inte att de rostar eller nåt sånt så länge det inte är vid saltvatten. Sen SKALL man ha A2/A4 vid ädelträ (Lärk eller liknande) eller om man har väldigt stora däck 60m2 eller större.
Låter lustigt att skruven har gått av för dig efter några veckor, är det kanske Lärk? eller ett väldigt stort däck?
Jo, de rostar visst. Och det är en stor del i problemet.

Jag bor inte vid vatten och har inte pool. Essve C4 skruvarna jag försökte skruva ur var kraftigt rostangripna och väldigt försvagade. Men de hade suttit ett antal år.

Går skruvarna av efter bara ett eller två år så beror det säkert på att de inte klarat av att ta upp rörelserna som blir i virket med olika fuktighet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
H hapazard skrev:
Har av lättja/snålhet använt vanlig blankförzinkad skruv av oklar klassning till flera mindre viktiga applikationer utomhus och rost har inte varit några bekymmer.
Den stora skillnaden är om det är tryckimpregnerat virke eller inte. Kör du med blankförzinkad skruv i tryckimpregnerat så är korrosion ett påtagligt problem inom några år, om du inte bor i en väldigt unik miljö.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Att skruvarna går av kan ju knappast bero på att de rostar sönder på bara något år utan att hållfastheten är dålig för ändamålet. Är skruven väldigt hård så att den inte klarar av skjuvkrafter som uppstår om brädan vill slå sig? (vid vanlig montering blir det ju i princip bara en dragbelastning, medans om skruven skruvas med vinkel blir det en brytbelastning).
Det är främst skjuvkrafter när det går sönder efter bara en eller 2 säsonger. Längre fram är det väl en kombination.

Rostfritt är mycket mjukare och segare och tål att i större utsträckning röra sig med brädorna.

/M
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Min kompis körde med Camo C4 och deras verktyg för dold montering förra sommaren på brunimpregnerad 28x120. Hans problem nu är att nästan alla brädorna har spruckit i kanterna där skruvarna sitter. Ser inget snyggt ut alls.
Har du inte problem med att brädorna spricker vid skruven?
Antar att hans virke var väldigt blött/nyimpregnerat när han monterade.
Håller skruven så spricker väl brädan, skruven klarar inte att flexa i rörelsen.

Jag har under 3 år bytt trall här och även jag har lagt rillad brunimpregnerad 28x120 från Derome. Använde som sagt Camos verktyg och bits men Essves HDS A4-C5 4,8x60 då jag ansåg att det var den bästa skruven på marknaden. Inte en enda bräda har spruckit, men vi har varit noga att följa anvisningen och lagt extra reglar eller kortlingar (dubblerat) överallt där brädor skall skarvas. Man får inte skarva på en ensam 45:a, då kommer skruvarna för nära änden på brädan och det spricker lätt.

Jag är väldigt nöjd med resultatet.

/M
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.