H Harald Blåtumme skrev:
Endast ett fåtal skruv har gått av, och det har inte berott på om jag valt den ena eller andra maskinen utan det har typiskt berott på att man råkat skruva i en kvist eller någon skruv.
Och du har även kollat något år senare? I samband med monteringen har även för mig enbart ett fåtal skruv gått av. Det är året efter jag konstaterat att ett flertal gett upp.
 
Nicke Nyfiken
raveper raveper skrev:
I ditt fall är det säkert någon annat handhavande fel.
Alfredo Alfredo skrev:
Antagligen! :( Tror att alla som har problem med trallskruv som gått av grovt överskattat sin förmåga att utföra det komplicerade arbetet med att skruva trallskruv. För taskig kvalitet på skruven kan det ju inte handla om... :rolleyes:
Heeelt säkert handhavande fel.;)

Hos mig gick ett stort antal av de ca 1000 C4-skruvarna som snickarna satte dit, helt enkelt av efter några år.

Medan ingen av de ca 5000 A2-skruvarna jag satte dit, gick av på 14 år.

Så det måste vara handhavande fel.:crysmile::crysmile::crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Heeelt säkert handhavande fel.;)

Hos mig gick ett stort antal av de ca 1000 C4-skruvarna som snickarna satte dit, helt enkelt av efter några år.

Medan ingen av de ca 5000 A2-skruvarna jag satte dit, gick av på 14 år.

Så det måste vara handhavande fel.:crysmile::crysmile::crysmile:
Det är helt klart att yrkes-snickarna och amatörer inte läser ESSVEs rekommendationer att inte använda C4 till trall som rör sig !!!
Och det är all trall utomhus som får regn ☔️ och solsken på sig.
C4 är till för trall ”utomhus som är stabil” = trall under tak i inglasad uterum där det inte kan snöa eller regna in!
All annan trall A2 eller A4.
https://www.essve.com/sv/essve-guid...t/proffsguide-tradack/valj-ratt-skruvkvalite/
Bläddra långt ner i guide
 
L Leif i Skåne skrev:
C4 är till för trall ”utomhus som är stabil” = trall under tak i inglasad uterum där det inte kan snöa eller regna in!
Kan man vara säker på att den trallen är tillräckligt stabil med tanke på att omgivningstemperaturen kan variera närmare 100 grader från kanske -30 till +60 grader Celsius?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Kan man vara säker på att den trallen är tillräckligt stabil med tanke på att omgivningstemperaturen kan variera närmare 100 grader från kanske -30 till +60 grader Celsius?
Trall varierar inte på grund av temperaturen, utan bara på fuktigheten.
När trall hyvlades hade alla i samma omgång en viss fuktighet och fick därför samma mått, i princip passeras detta mått 2 ggr/ år.
Övriga tider på året är trall antingen bredare mer fukt eller smalare mindre fuktighet, detta kan mätas på springer mellan trallbrädor, men även tätheten på årsringar spelar stor roll därför varierat springan mellan trallen med många millimeter.
Min trall 34x145 i Juni varierar mellan 7-12 mm springa men är nästan helt ihop i Feb-Mars !
Den var helt blöt nytryckt och lades med drygt 1 mm springa 2016
Naturligtvis med A4 som kan böja sig 4 mm fram och tillbaka varje år yta att brista.
 
Nicke Nyfiken
L Leif i Skåne skrev:
Det är helt klart att yrkes-snickarna och amatörer inte läser ESSVEs rekommendationer att inte använda C4 till trall som rör sig !!!
Och det är all trall utomhus som får regn ☔️ och solsken på sig.
C4 är till för trall ”utomhus som är stabil” = trall under tak i inglasad uterum där det inte kan snöa eller regna in!
All annan trall A2 eller A4.
[länk]
Bläddra långt ner i guide
Om C4 bara ska användas till
trall under tak i inglasad uterum där det inte kan snöa eller regna in!
så är det väl att stretcha sanningen ganska långt när Essve skriver
Vår ytbehandlade produkt kallas Corrseal och håller C4 klass vilket innebär att den klarar ca 15 års bruk utomhus
Inne i ett tätt uterum är det inte så mycket "utomhus". Där skulle man även kunna lägga ett laminatgolv. Skulle då laminatgolvstillverkaren kunna marknadsföra att deras golv går att lägga utomhus?

Kan villigt erkänna att jag inte läst Essves rekommendationer eftersom jag inte använder deras produkter, då jag tycker de är sjukt överprisade.

Har dock för mig att när vi byggde hus 2008 så ansåg Essve att deras C4 var en fullvärdig ersättare till rostfri A2. Nu 15 år senare låter det annorlunda.
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Om C4 bara ska användas till

så är det väl att stretcha sanningen ganska långt när Essve skriver
Inne i ett tätt uterum är det inte så mycket "utomhus". Där skulle man även kunna lägga ett laminatgolv. Skulle då laminatgolvstillverkaren kunna marknadsföra att deras golv går att lägga utomhus?

Kan villigt erkänna att jag inte läst Essves rekommendationer eftersom jag inte använder deras produkter, då jag tycker de är sjukt överprisade.

Har dock för mig att när vi byggde hus 2008 så ansåg Essve att deras C4 var en fullvärdig ersättare till rostfri A2. Nu 15 år senare låter det annorlunda.
Jag har för mig att de hade ett år med tveksam kvalitet på Corrseal och massor av terrassdeck fick byggas om pga skruv som inte höll måttet. Efter det skrev man att deras C4 inte fick användas utomhus och det har väl stått kvar.

C4 är annars vedertaget som tillräcklig klassning för utomhusbruk så länge det inte är havsnära eller korrosiv miljö.

Frågan är väl om själva den tryckta plankan är att anse som korrosiv miljö eller inte?
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Kan villigt erkänna att jag inte läst Essves rekommendationer
Nä dom flesta är tydligen :dizzy::sleep:personer som inte orkar klicka på en länk till Essve broschyr och läsa innantill.:thinking:
Denna diskussion har pågått i minst 10 år varje vår, och tusentals husägare blir lurade.
 
Nicke Nyfiken
L Leif i Skåne skrev:
Nä dom flesta är tydligen :dizzy::sleep:personer som inte orkar klicka på en länk till Essve broschyr och läsa innantill.:thinking:
Denna diskussion har pågått i minst 10 år varje vår, och tusentals husägare blir lurade.
Och en del av det beror på Essves aggressiva marknadsföring av sina C4 trallskruv.

Har aldrig använt dem och kommer inte att göra det i framtiden heller. Så finner deras information som ointressant för egen del.
 
I sammanhanget av denna tråd är det väl så enkelt att det större avståndet mellan skruvarna och även vinkeln gör att det blir större rörelser och krafter som skruven ska ta upp utan att knäckas, skruvar i rostfritt böjs och följer med rörelserna som sagt där C4-skruv är hårdare och mera sköra.
___
Sedan kanske det ligger något i vad någon nämnde, att tryckt virke innehåller en del salter som kan påverka vissa stållegeringar, medans rostfritt är mer motståndskraftigt och behåller sina relativt följsamma egenskaper.
 
L Leif i Skåne skrev:
Nä dom flesta är tydligen :dizzy::sleep:personer som inte orkar klicka på en länk till Essve broschyr och läsa innantill.:thinking:
Ja det är ju helt obegripligt att någon får för sig att använda trallskruv till trall. :thinking::surprised:

Jag får nog ta och leta rätt på Gunnebos manual avseende 3"-spik för den har jag heller aldrig läst...
 
  • Gilla
  • Haha
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
L Leif i Skåne skrev:
Nä dom flesta är tydligen :dizzy::sleep:personer som inte orkar klicka på en länk till Essve broschyr och läsa innantill.:thinking:
Denna diskussion har pågått i minst 10 år varje vår, och tusentals husägare blir lurade.
Tycker du att Essves "information"
Vår ytbehandlade produkt kallas Corrseal och håller C4 klass vilket innebär att den klarar ca 15 års bruk utomhus
är relevant om de bara får användas inomhus i täta uterum?

Sjukt vilseledande "information" tycker jag.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Essve anser att ett uterum under tak med oisolerade väggar och trallen inte direkt på marken, är utomhus och här kan skruven vara i 15 år. ;):crysmile:
 
Alfredo Alfredo skrev:
Antagligen! :( Tror att alla som har problem med trallskruv som gått av grovt överskattat sin förmåga att utföra det komplicerade arbetet med att skruva trallskruv. För taskig kvalitet på skruven kan det ju inte handla om... :rolleyes:
Har använt en Bosch Professional GSR 12V-15 väldigt klen och skruv från Nils Ahlgren och 50% av skruvarna har gått av under vinter. De gamla golvet vi tog bort efter 25 år där var 90% av skruvarna hela.
Skruvarna har bara gått av på mitten av plankorna 360cm långa i ändarna vara alla hela
Nils Ahlgren är i vanliga fall ett bra företag men de här gör att jag kommer undvika dom i framtiden
 
Har lagt 28x120 tryckt trall på 100 kvm 2021. Stor del av trädäcket med 5 m långa trall. Använde dold skruv och Camo-vertyget med 5 mm avstånd. Skruven var Camos A4/C5. Har inte sett att en enda skruv har lossnat/gått av.
Lossade ett 20-tal trall 2022 för att kunna lägga nya ledningar till poolen. Huvuddelen av skruvarna gick att lossa, men några brast.
En sak jag lärde mig var att täcka traven med trall med presenning för att försöka få den jämnt torr. Trots detta märkte jag att många trallbräder var bredare på mitten än i ändarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.