TRJBerg
F fribygg skrev:
Slagskruvdragaren används väl numera till skruvdragning, maskin med justerbar chuck till borrning..
Varför vill man ha slagskruvdragare i det här fallet?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Varför vill man ha slagskruvdragare i det här fallet?
Jag väljer slagskruvdragare för att den är kortare, lättare och jag upplever den snällare mot kroppen
 
  • Gilla
Dheri och 2 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
K kniv skrev:
Delvis handhavande fel då om slagskruvdragare används för att skruva in trallbrädorna. Behövs definitivt inte.
Håller med.
Att använda slagskruvdragare till trallskruv är att be om problem.
 
Vi körde montering av altan förra sommaren med de verktyg som fanns tillgängliga. Fanns en bra vanlig skruvdragare (Milwaukee M12 BDD), nyttjades flitigt. Fanns även en "slagskruvdragare" (Milwaukee M12 FWIF12 m hextillsats) som kördes på lägsta läget. Funkade perfekt alltihop, skulle säga att slagskruvdragaren var verktyget de flesta av oss föredrog - så otroligt "effortless" plus extremt bra kraftkontroll i skruvdragningen.

Vi körde inget av detta med dold skruvdragning så kanske inte relevant alls i denna tråd. Skruv vi använde var enbart av A4-kvalitet - ja de är rätt mjuka men går att fästa bra via deras torx och när de sitter där och bryts aldrig av.

Skulle aldrig montera trall med annat än RF A4, möjligen A2 skruv. Inte på vanligt montage, och definitivt inte vid sk "dolt montage".
 
L Linkanfixar skrev:
Går det inte att komma åt med en borr, och borra bort skruven?
Använd monteringsverktyget som borrmall för rätt vinkel.
Helt omöjligt att borra bort en smal skruv som sitter i ett mjukt material.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
K
F fribygg skrev:
Slagskruvdragaren används väl numera till skruvdragning, maskin med justerbar chuck till borrning..
Finns mindre, lättare skruvdragare utan slag. Den har bitsfäste. Vilket är rätt maskin för applikationen i det här fallet. Du tänker på borrskruvdragare, den har chuck. Liten men ändå en skillnad:
 
Jonas Persson
Att skruva trall eller panel kräver inga stora tunga maskiner. Jag har alltid kört med 12V-maskiner. 18V använder jag för grövre dimensioner, >5 mm. Äger inte någon slagskruvdragare då jag inte insett nyttan och de låter illa.

Förr var det få maskiner som var starkare än säg 30-40Nm och folk skruvade med dem. Idag har 12V-maskinerna den kraften. Speciellt de borstlösa varianterna.

Bosch professionell trådlös borr/skruvdragare med utbytbara huvuden och FlexiClick-system. Blå, svart och röd design.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Helt omöjligt att borra bort en smal skruv som sitter i ett mjukt material.
Enklare att limma fast en spik med superlim och dra ut den.
 
K kniv skrev:
Du tänker på borrskruvdragare,
Nej
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Att skruva trall eller panel kräver inga stora tunga maskiner. Jag har alltid kört med 12V-maskiner. 18V använder jag för grövre dimensioner, >5 mm. Äger inte någon slagskruvdragare då jag inte insett nyttan och de låter illa.

Förr var det få maskiner som var starkare än säg 30-40Nm och folk skruvade med dem. Idag har 12V-maskinerna den kraften. Speciellt de borstlösa varianterna.

[bild]
Håller med och har gjort precis Jonas i många fall.
12V till trall, väggskivor mm, inga bekymmer med ork.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Skruvknackare är väl en relativt ny företeelse, så dina funderingar kanske är på rätt väg till varför problemen verkar ha ökat.
Slagskruvdragare kanske förvärrar problemen men jag har haft massor med trallskruv som gått av trots att de skruvats med normal skruvdragare.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Slagskruvdragare kanske förvärrar problemen men jag har haft massor med trallskruv som gått av trots att de skruvats med normal skruvdragare.
I ditt fall är det säkert någon annat handhavande fel.
 
raveper raveper skrev:
I ditt fall är det säkert någon annat handhavande fel.
Antagligen! :( Tror att alla som har problem med trallskruv som gått av grovt överskattat sin förmåga att utföra det komplicerade arbetet med att skruva trallskruv. För taskig kvalitet på skruven kan det ju inte handla om... :rolleyes:
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Jag har skruvat tusentals med trallskruv både kortare och längre, mest RF från Biltema. Använt både vanlig skruvdragare ca 30-40 Nm max, och inte minst den lilla "stubby" 12V mutterknacken FIWF-12 som blir en svinstark skruvdragare med hexfäste - inga problem alls med trallskruv på lägsta läget typ 80 Nm max (vilket man nog sällan kör i denna tillämpning, man kör ju bara så mycket kraft som behövs via avtryckarkänsla).

Endast ett fåtal skruv har gått av, och det har inte berott på om jag valt den ena eller andra maskinen utan det har typiskt berott på att man råkat skruva i en kvist eller någon skruv. Nu har jag iofs aldrig kört med "dolt" kantmontage så det kanske är något i dessa jiggar som kan komplicera?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.