Nicke Nyfiken
M Marcus-AA skrev:
Håller skruven så spricker väl brädan, skruven klarar inte att flexa i rörelsen.

Jag har under 3 år bytt trall här och även jag har lagt rillad brunimpregnerad 28x120 från Derome. Använde som sagt Camos verktyg och bits men Essves HDS A4-C5 4,8x60 då jag ansåg att det var den bästa skruven på marknaden. Inte en enda bräda har spruckit, men vi har varit noga att följa anvisningen och lagt extra reglar eller kortlingar (dubblerat) överallt där brädor skall skarvas. Man får inte skarva på en ensam 45:a, då kommer skruvarna för nära änden på brädan och det spricker lätt.

Jag är väldigt nöjd med resultatet.

/M
Som jag skrev så tror jag att virket var väldigt blött när han la det. Och han använde C4 skruv som inte flexar. Dina A4 är ju mycket mjukare och kan ta upp små rörelser. Han har inga skarvar så det är inte där det spricker.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M Marcus-AA skrev:
Det är främst skjuvkrafter när det går sönder efter bara en eller 2 säsonger. Längre fram är det väl en kombination.

Rostfritt är mycket mjukare och segare och tål att i större utsträckning röra sig med brädorna.

/M
Ja, men då är det hu som sagt inte rostskyddsklassen som är problemet, utan andra materialegenskaper. Det går utmärkt att göra ej rostfritt stål segare med.
 
Stefflo Stefflo skrev:
I början av förra säsongen så skruvades det trall här hemma. använde då dold montering med Camos system.
Nu har det gått en vinter och upptäcker att många av skruvarna tycks ha släppt eller gått av då vissa brädor sitter lite löst och svajigt.
Inga problem, bara byta skruv tänker nog någon men fanstyget går inte att backa ur trallbrädan utan bara snurrar. Går heller inte att dra i dem till botten då de troligtvis är av.

Hur ska man lösa detta då det gäller rätt många. Både virke och skruv är köpta hos Bygma via ett företag som gjorde regelverket, jag satte själv trallen.
Hade skruvarna gått att få ur så hade problemet varit löst till liten del men nu är det istället ett helvete.

Har läst om några fler med liknande problem men inte läst någon lösning. Tror det blir svårt att få både nytt virke och skruv från Bygma som hade varit det bästa men ett jävla jobb då skruvar och brädor måste bändas bort.

Virket är tryckt 125x28.
Skruvarna är Camo 60mm C4.
Jag bor i mellansverige och ingen pool.

Någon med samma problem?
Ska prata med Bygma imorgon och se vad de har för ide då det idag är stängt.
Har precis samma problem där 70% av skruvarna gått av utan att någon ens gått på altanen , men ett annat fabrikat som jag inte vill gå ut med. Vill ge tillverkaren en chans att svara först.
 
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
T Tmerema skrev:
Har precis samma problem där 70% av skruvarna gått av utan att någon ens gått på altanen , men ett annat fabrikat som jag inte vill gå ut med. Vill ge tillverkaren en chans att svara först.
Skicka gärna pm vad du fick för svar, tror inte de kommer göra så mycket mer än att i bästa fall skicka ett par nya lådor skruv.
 
Mina skruvar har gått av under vintern utan att någon gått på altanen.
När jag upptäckte att de var ett par som stack upp och skulle skruva ner dom så snurrar de bara
Svar från tillverkaren när jag skrev att jag försökte efterdra dom. (se nedan)
Men nu är skruvarna redan av utan att jag rört dom.

Det som händer med skruven som är iskruvad är att träfibrerna omsluter gängorna så hårt

att det är samma sak som att sätta en skruv i ett skruvstäd. Den knäcks av efter ett kvarts varv på

maskinen. Det spelar ingen roll vilken dimension som användes du får samma resultat med tex. 6mm skruv.


Lite konstigt att skruvarna som satt i gamla altanen var till 90% hela efter 25 år
 
  • En plastburk med trallskruv på ett brunt paket, utomhus, träbakgrund, skuggor, byggmaterial, projekt, montering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vill bara flika in att jag har byggt 2 altaner, en förra året, och en året innan. Totalt ca 80kvm med Camo-verktyget. Första altanen med Camos egna rostfria dolda skruvar, och på den andra altanen snålade jag och köpte Heco rostfria skruv.
Skruvade även kjolarna med dold skruv.
Vad jag har sett så har inga skruvar gått av, än så länge. Har inte behövt efterdra eller skruva fler skruv någonstans.

. Tvåvåningshus med terrakotta takpannor, veranda, spa, grönskande trädgård, soligt, luftbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hampasnöret och 1 till
  • Laddar…
Kvaliteten går lite upp och ner hos en del tillverkare.
Mitt problem har varit Nils Ahlgrens skruv som har varit en katastrof.
Och i det fallet tror jag att det bara är en viss sändning som är dålig.
Men ointresset hos Nils Ahlgrens retar mig en del
 
Skruvade altan för över 20år sen innan ”skruvhetsen” började och då använde man ”vanlig” trallskruv och skruvade uppifrån….
Ingen har varken lossnat eller gått av ;) långt innan det spikade man och använde man vriden spik så satt det som berget :thinking:
 
När man läser om era skruvproblem så är det ju nästan att man överväger att spika med dyckert som förr...
 
T Taxture skrev:
Skruvade altan för över 20år sen innan ”skruvhetsen” började och då använde man ”vanlig” trallskruv och skruvade uppifrån….
Ingen har varken lossnat eller gått av ;) långt innan det spikade man och använde man vriden spik så satt det som berget :thinking:
Den altan vi bytte ut efter 25 år där 90 % av skruvarna fortfarande var hela och sen den nya där 50% är av efter en vinter,, tror det var bättre förr
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 3 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Jag kanske har missat något inlägg men som jag tolkar det som skrivits så är det ingen som haft problem när man använt rostfri skruv A2 eller A4. Samtliga som har problem har använt C4 skruv. Sedan varierar problemen beroende på monteringsmetod.

Att övergå till spik för att det va bättre för, känns lite överdrivet.
 
  • Gilla
  • Wow
Swebfn och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Hur många har skruvat med knack? Om maskinen börjar slå stressar det skruven. Hur mycket det sliter på skruven är dock en öppen fråga, surt elle torrt virke påverkar också hur lätt skrunen går ner och mängden knack.

En annan tanke är hur tätt brädorna ligger. Ligger de tätt kommer de inte att röra på sig så mycket under vintern då glipan sluts och de istället spänner mot varandra. Innebär att skrunen inte skjuvas så mycket då det tar stopp.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Hur många har skruvat med knack? Om maskinen börjar slå stressar det skruven. Hur mycket det sliter på skruven är dock en öppen fråga, surt elle torrt virke påverkar också hur lätt skrunen går ner och mängden knack.

En annan tanke är hur tätt brädorna ligger. Ligger de tätt kommer de inte att röra på sig så mycket under vintern då glipan sluts och de istället spänner mot varandra. Innebär att skrunen inte skjuvas så mycket då det tar stopp.
Skruvknackare är väl en relativt ny företeelse, så dina funderingar kanske är på rätt väg till varför problemen verkar ha ökat.
 
K
Delvis handhavande fel då om slagskruvdragare används för att skruva in trallbrädorna. Behövs definitivt inte.
 
K kniv skrev:
Delvis handhavande fel då om slagskruvdragare används för att skruva in trallbrädorna. Behövs definitivt inte.
Slagskruvdragaren används väl numera till skruvdragning, maskin med justerbar chuck till borrning..
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.