Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Jag har all tre från olika årgångar, den med fast chuck, den gamla utan chuck och sedan i höstas 12V35FC.

Jag antar att min GSR 10,8 2 LI är likvärdig den nya GSR 12V15.

FC är:
  • Starkare, 35NM vs 30 NM (Har inte märkt av det i praktiken mer än att den klarar av att skruva in enstaka 6 mm träskruv om jag måste, de andra två får hålla sig till 5 mm eller klenare)
  • Högre varvtal 1750 vs 1300 rpm. Saknar farten hos de äldre, speciellt då alla är tillräckligt starka för att dra skruv på höga växeln.
  • Kortare än båda tidigare modeller (se bilder). Ibland ett måste och det gör att balansen blir bättre. Den raka bitshållaren har jag aldrig använt.
  • Vikt känner jag ingen större skillnad mellan dem. Däremot är gången på höga växeln hos FC symaskinslik, den är helt jämn då motorn är kopplad 1:1 till chucken.
Jag använder alla tre, ofta med olika bits och borrar så att jag snabbt kan växla mellan dem för de olika momenten. Men FC är kungen även om de andra två är bra nog.
[bild]
[bild]
[bild]
En fråga till ang 35-FC !!
Om du stoppar i en långbits direkt i maskinen utan någon fc bitshållartillsats sitter bits/skruv fast med magnet då? Elle är det bara magnet om man vrider dit FC bitshållar delen?
 
putte22 putte22 skrev:
En fråga till ang 35-FC !!
Om du stoppar i en långbits direkt i maskinen utan någon fc bitshållartillsats sitter bits/skruv fast med magnet då? Elle är det bara magnet om man vrider dit FC bitshållar delen?
Ja det är magnet utan behov av chuck (y)
 
  • Gilla
Chentin
  • Laddar…
putte22 putte22 skrev:
En fråga till ang 35-FC !!
Om du stoppar i en långbits direkt i maskinen utan någon fc bitshållartillsats sitter bits/skruv fast med magnet då? Elle är det bara magnet om man vrider dit FC bitshållar delen?
Magnet i maskinfästet och i vinkelfästet. Excenter- och bithållaren har axiellt lås.
Edit: tvåa på bollen.
 
  • Gilla
Chentin och 1 till
  • Laddar…
T
P PatrikJo skrev:
Är inte det lite av en falsk säkerhet? Hur många skulle, utan utbildning; kunna applicera en sådan korrekt på sitt eget ben? Då tror jag mer på ett ordentligt tryckförband.
En tourniquet är väldigt lätt att använda. Sätt den runt tex benet, ovanför skadan, vrid runt pinnen tills den smärtan gör mer ont än själva skadan (det är runt där blödningen slutar) och lås pinnen. Klart!
Sen måste du stå ut med smärtan så du inte lättar på trycket. Den ska vara ordentligt avsnörande.
Svart tourniquet med en vridbar pinne, redo att användas för att stoppa blödning genom att avsnöra en extremitet.
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Magnet i maskinfästet och i vinkelfästet. Excenter- och bithållaren har axiellt lås.
Edit: tvåa på bollen.
Ok tack för svar.
Har extremt super ångest o svårt att bestämma vilken maskin jag ska köpa. Komplett med L-boxx och laddare iaf. Har absoluta inga behov eller villhöver av några FC adaptrar förutom vanliga chucken då. Men FC maskinen såg ju verkligen kort o go ut.
Gsr 12v-15.
Gsr 12v-15Fc.
Gsr 12v-35Fc.
 
  • Gilla
Luugen
  • Laddar…
Jonas Persson
putte22 putte22 skrev:
Mkt tack för genomgången.
Måste erkänna att jag gillar Boschs 12V-serie. De är små och lätta, men samtidigt starka. Utöver dessa tre har jag en gammal GSR 14,4 V-Li och en GSR 18V-EC. 14,4-maskinen är inte starkare, men har 13 mm chuck och aningens högre varv 1450 rpm, så den används inte ofta.

18-voltaren är given när lång och grov skruv ska dras (>5 mm). Den kommer även fram när det ska borras i metall då den klarar 1900 rpm. Dock utmanas den ofta av den lilla 35 FC som är lättare, speciellt för tunna borrar som lätt går av när man använder en tung och klumpig maskin.

35 FC framifrån

Närbild på en borrchuck från en Bosch 12V borrskruvdragare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har totalt sju maskiner som går på 12 V
 
Redigerat:
  • Gilla
Willewonka
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Måste erkänna att jag gillar Boschs 12V-serie. De är små och lätta, men samtidigt starka. Utöver dessa tre har jag en gammal GSR 14,4 V-Li och en GSR 18V-EC. 14,4-maskinen är inte starkare, men har 13 mm chuck och aningens högre varv 1450 rpm, så den används inte ofta.

18 voltaren är given när lång och grov skruv ska dras (>5 mm). Den kommer även fram när det ska borras i metall då den klarar 1900 rpm. Dock utmanas den ofta av den lilla 35 FC som är lättare, speciellt för tunna borrar som lätt går av när man använder en tung och klumpig maskin.

[bild]

Jag har totalt sju maskiner som går på 12 V
12v serien blir det iaf. Då jag har en Gop 10.8 redan.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
O Octavianus skrev:
Mitt senaste alster. Tycker precis som ovan att det blir för mkt luft men lådorna är bra. Så slet ut inredningen och fick på det sättet plats med stickisen alla tillbehör, blandad låda för skruv. En bitslåda, en borr låda samt lite övrigt.
Två ombyggda lådor. Den stora gröna till höger har jag delat av med aluprofil. Den orangea till vänster fick motsvarande fördelning men med hjälp av en 3d-skrivare.

Två organiserade verktygslådor med fack indelade av aluprofil och 3D-utskrivna delare fyllda med skruvar och fästelement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Jonas Persson
putte22 putte22 skrev:
Ok tack för svar.
Har extremt super ångest o svårt att bestämma vilken maskin jag ska köpa. Komplett med L-boxx och laddare iaf. Har absoluta inga behov eller villhöver av några FC adaptrar förutom vanliga chucken då. Men FC maskinen såg ju verkligen kort o go ut.
Gsr 12v-15.
Gsr 12v-15Fc.
Gsr 12v-35Fc.
Min första maskin i serien var den med bitsfäste. Den har kämpat vid min sida i över tio år utan att svika mig. Chuck kan låta bra, men du använder ofta bits och då är det praktiskt med en kort maskin.

De nya med lös chuck är därför ännu bättre då de är kortare. Har du råd väljer du 35FC, vill du spara pengar skulla jag köpa 15FC.

Den är aningens svagare, 30 NM och det är ingen betydande skillnad. 1300 rpm vs 1750 är större, men som jag skrev använder jag alla tre.

Att FC-maskinerna har lös chuck är dock ett stort plus då du får en kort och välbalanserad maskin för bits.

Mekanismen för att lossa chucken är dock inte perfekt ofta när du lossar borren vrider du öven loss chucken. Men när den används lossnar den aldrig.

Av de tre tillbehören använder jag ibland vinkeladaptern, med bits eller chuck och borr. När den behövs, är den ovärderlig.
 
  • Gilla
putte22 och 2 till
  • Laddar…
putte22 putte22 skrev:
Ok tack för svar.
Har extremt super ångest o svårt att bestämma vilken maskin jag ska köpa. Komplett med L-boxx och laddare iaf. Har absoluta inga behov eller villhöver av några FC adaptrar förutom vanliga chucken då. Men FC maskinen såg ju verkligen kort o go ut.
Gsr 12v-15.
Gsr 12v-15Fc.
Gsr 12v-35Fc.
Kör 35FC, tror inte du ångrar dig.
Blir en väldigt kort och trevlig maskin utan chuck. Och när du minst anar det räddar vinkel eller excenter chucken dagen. ;)
Att den sen är borstlös (EC) jämfört med 15FC talar också till dess fördel. (y)
Har en FC15 och 18V-FC2, och sneglar på en FC35 främst för borstlös och lite starkare än FC15. :oops:
Inte för att jag eg. behöver mer kraft än FC15 levererar, men ordet villhöver passar bra om här :rolleyes:
Använder den till 98% av tiden utan chuck.
:cool:(y)
 
  • Gilla
putte22 och 4 till
  • Laddar…
Precis vad jag behöver! Måste fixa en permanent plats till den där den syns, för den är så fin.

Elegant skohyvel med svart kropp och brun trähandtag ligger på en träverkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Tule54 och 8 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Kör 35FC, tror inte du ångrar dig.
Blir en väldigt kort och trevlig maskin utan chuck. Och när du minst anar det räddar vinkel eller excenter chucken dagen. ;)
Att den sen är borstlös (EC) jämfört med 15FC talar också till dess fördel. (y)
Har en FC15 och 18V-FC2, och sneglar på en FC35 främst för borstlös och lite starkare än FC15. :oops:
Inte för att jag eg. behöver mer kraft än FC15 levererar, men ordet villhöver passar bra om här :rolleyes:
Använder den till 98% av tiden utan chuck.
:cool:(y)
borstlös e ju trevligt. Bor i lgh nu så har inga jättebehov av att borra men alltid bra med en chuck liggandes dom få gånger man behöver något hål eller köra dosfräs typ. Blir mest skruva med ”normala” skruvar. Men som sagt 35Fc ser ju onekligen mkt trevlig ut även fast känns som jag inte behöver det extra vridet eller varven på maskin i lgh. Kör Bosch blå 18v på jobbet men lessnat på att komma ihåg att ta hem maskinerna varje gång man behöver hemma.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
putte22 putte22 skrev:
borstlös e ju trevligt. Bor i lgh nu så har inga jättebehov av att borra men alltid bra med en chuck liggandes dom få gånger man behöver något hål eller köra dosfräs typ. Blir mest skruva med ”normala” skruvar. Men som sagt 35Fc ser ju onekligen mkt trevlig ut även fast känns som jag inte behöver det extra vridet eller varven på maskin i lgh. Kör Bosch blå 18v på jobbet men lessnat på att komma ihåg att ta hem maskinerna varje gång man behöver hemma.
Det blir nog tufft med dosfräs i 12V.
Om ens chuckvidden räcker till?
 
Redigerat:
Jonas Persson
FredrikR FredrikR skrev:
Det blir nog tufft med fosfräs i 12V.
Om ens chuckvidden räcker till?
FredrikR FredrikR skrev:
Det blir nog tufft med fosfräs i 12V.
Om ens chuckvidden räcker till?
Dosfräs T80 i trä funkar fint på högsta växeln
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Det blir nog tufft med fosfräs i 12V.
Om ens chuckvidden räcker till?
Har en gammal Bosch grön 14.4 nu eller hade rättare sagt. Den hade inga problem med grepp klarar upp till 10mm. Rådde dra runt oxå med betydligt mindre varv. Kört bara hålsåg i gips och det är nog det enda som ev kommer göras oxå.
Blev köp ångest nu :)
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.