Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Dosfräs T80 i trä funkar fint på högsta växeln[video]
Fint är väl på gränsen, ser det ut som? :cool:
Men funkar gör det bevisligen :ok:
 
Jonas Persson
FredrikR FredrikR skrev:
Fint är väl på gränsen, ser det ut som? :cool:
Men funkar gör det bevisligen :ok:
Vad menar du, man måste vicka för att få ut spånet och varvet sjunker inte nämnvärt. Slutade borra när jag kommit 8 mm ner, precis innan jag filmade gjorde jag de två andra snitten som är 5 och 8 mm. Det normala är väl även att såga i gips eller möjligen med OSB bakom. Jag tycker det fungerar bra om du får till hålet på ca tio sekunder.

Men be mig inte att göra tio hål med ett batteri... Det går då den är stark nog, men är knappast lämpligt om du tänker bygga på ackord.
 
  • Gilla
putte22
  • Laddar…
Jonas Persson
Det man har svårt att förstå är hur starka dessa små maskiner är. De är på gränsen till att de skulle behöva kick back skydd får att skydda handlederna.

Tänk på att jag filmade med en hand vilket inte är att rekommendera då du bör hålla maskinen med båda händerna, speciellt med en hålsåg. Så jag fick ta det lite vackert så att det inte skulle hugga.
 
j.f.s
FredrikR FredrikR skrev:
Det blir nog tufft med dosfräs i 12V.
Om ens chuckvidden räcker till?
Jag har kört 110mm hålsåg med min 15FC. Gick fint det också! (y)
 
j.f.s j.f.s skrev:
Jag har kört 110mm hålsåg med min 15FC. Gick fint det också! (y)
Lär gå ut och prova känner jag. :p(y)
 
  • Gilla
putte22
  • Laddar…
Jonas Persson
FredrikR FredrikR skrev:
Lär gå ut och prova känner jag. :p(y)
Get impressed:geek:
 
  • Älska
  • Gilla
putte22 och 1 till
  • Laddar…
A
Stilla er! Snart blandar ni väl betong med den också:D
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
kulle och 4 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Get impressed:geek:
Du har så rätt :ok:
Oftast tar jag den äldre 14,4V GSR'n när det ska hålsågas, för att jag är lat och inte orkar ta fram chucken ur väskan till 18V FC2. :whistle:
Märkte INGEN skillnad mellan 12V-15FC och 14,4an, båda stannade till om jag tryckte hårt.
Med 18V kunde jag trycka hårt, hårdare än vad som behövs utan att den stannade.. Men som sagt inga problem med 12V (y):cool:
Tre olika Bosch borrmaskiner och en hålsåg på ett trästycke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
putte22 och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Handyman 1 skrev:
Stilla er! Snart blandar ni väl betong med den också:D
Kanske lite för mycket för den lille, men fix och fog lär funka även om det kommer att kännas lite som "skit på snöret" när maskinen sitter i änden på vispen.:crysmile:
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
ullberg
FredrikR FredrikR skrev:
Lär gå ut och prova känner jag. :p(y)
Tja, jag hade ingen 110mm men väl en 127:a, gick helt ok om än lite segt, inget jag vill stå och mata hela dagar men för enstaka hål måste jag säga att det funkar.

Borr med 127mm hålsåg fäst i en Bosch skruvdragare skapar hål i trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


dags att leta upp en säck betong nu då eller? (Nej, jag är nöjd med detta, har andra verktyg för att blanda betong)

/U
 
  • Haha
  • Gilla
Qjanto och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson
FredrikR FredrikR skrev:
Du har så rätt :ok:
Oftast tar jag den äldre 14,4V GSR'n när det ska hålsågas, för att jag är lat och inte orkar ta fram chucken ur väskan till 18V FC2. :whistle:
Märkte INGEN skillnad mellan 12V-15FC och 14,4an, båda stannade till om jag tryckte hårt.
Med 18V kunde jag trycka hårt, hårdare än vad som behövs utan att den stannade.. Men som sagt inga problem med 12V (y):cool:
[bild]
Stora hålsågar som nyper lätt kör jag med 18V-FC2 eller borrhammaren som har frikoppling. Men allt annat funkar med de små moderna maskinerna:strong:
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Jonas Persson
FredrikR FredrikR skrev:
Du har så rätt :ok:
Oftast tar jag den äldre 14,4V GSR'n när det ska hålsågas, för att jag är lat och inte orkar ta fram chucken ur väskan till 18V FC2. :whistle:
Märkte INGEN skillnad mellan 12V-15FC och 14,4an, båda stannade till om jag tryckte hårt.
Med 18V kunde jag trycka hårt, hårdare än vad som behövs utan att den stannade.. Men som sagt inga problem med 12V (y):cool:
[bild]
Där finns en skillnad, vissa forcerar sina maskiner; bordsågar, gersågar, borrmaskiner mm. Jag låter alltid maskinen arbeta i sin takt och känner därmed hur materialet beter sig.

Som du beskriver ovan ger våld inget mervärde. Det sliter bara på maskinen och drar mer ström då den går tungt.
 
Blir ju bara ett mer extremt ha begär nu.
Tittat lite på en 12v-35Fc med l-boxx inkl chuck utan laddare o batteri. Och komplettera med laddare o batteri vi någon kampanj. Och köra med laddaren o batterierna från gop 10,8v så länge även fast batterierna inte är helt nya.
Frågan e bara vad man får för inredning om man köper en utan batteri/laddare. Tänkte så halv inredningen från gop och även finns plats för laddaren i 102boxen
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonas Persson och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
putte22 putte22 skrev:
Blir ju bara ett mer extremt ha begär nu.
Tittat lite på en 12v-35Fc med l-boxx inkl chuck utan laddare o batteri. Och komplettera med laddare o batteri vi någon kampanj. Och köra med laddaren o batterierna från gop 10,8v så länge även fast batterierna inte är helt nya.
Frågan e bara vad man får för inredning om man köper en utan batteri/laddare. Tänkte så halv inredningen från gop och även finns plats för laddaren i 102boxen
Villhöver slår till igen :p

Laddare är samma, de modernare är möjligen anings kraftigare. Så har du en klarar du dig bra. Batterier med högre energiinnehåll (Ah), kan ge mer ström och därmed kraft till maskinen. Men har du 2, 2,5 Ah så räcker det bra. Har inte studerat just dessa batterier, men ofta är de mest energirika känsligare och slits eventuellt snabbare.

Lådan inreder du med dessa.
https://www.hornbach.se/shop/Skumin...6-forperforerat/6119511/artikel-detaljer.html
https://www.hornbach.se/shop/Skuminsats-L-BOXX-Industrial/6119512/artikel-detaljer.html

Eller så gör du det från någon annan skumgummibit. Jag har tidigare använt mig av detta https://norrpack.se/skumplast/plastazote/50mm.html
 
  • Gilla
putte22
  • Laddar…
Jonas Persson
putte22 putte22 skrev:
Blir ju bara ett mer extremt ha begär nu.
Tittat lite på en 12v-35Fc med l-boxx inkl chuck utan laddare o batteri. Och komplettera med laddare o batteri vi någon kampanj. Och köra med laddaren o batterierna från gop 10,8v så länge även fast batterierna inte är helt nya.
Frågan e bara vad man får för inredning om man köper en utan batteri/laddare. Tänkte så halv inredningen från gop och även finns plats för laddaren i 102boxen
Tror du får samma inredning då det bara är en formpressad plastbit.
 
  • Gilla
Stevie Deville
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.